• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165343
+
-

کوتاه از حادثه/مرگ 3نفر چندین زندگی بخشید

کوتاه از حادثه/مرگ 3نفر چندین زندگی بخشید

اعضای بدن 3نفر که در حوادث جداگانه دچار مرگ مغزی شده بودند با موافقت خانواده‌های‌شان به بیماران نیازمند اهدا شد و جان آنها را که از مدت‌ها قبل در انتظار دریافت اعضای پیوندی بودند، نجات داد.
به گزارش همشهری، نخستین بیمار جوانی 21ساله به نام سیدیاسین موسوی بود. او که اهل شهرستان ایذه در استان خوزستان بود چند روز قبل در حادثه رانندگی به‌شدت آسیب دید و با وجود تلاش پزشکان دچار مرگ مغزی شد. در این شرایط بود که پیش از توصیه پزشکان بیمارستان پدر این جوان به دفتر پیوند اعضا مراجعه کرد و گفت تمایل دارد تا اعضای بدن پسرش به بیماران نیازمند اهدا شود. در این شرایط بود که عملیات جداسازی اعضای پیوندی آغاز و 2 کلیه‌ او به 2 مرد اهل رامهرمز و رامشیر و کبد وی نیز به مردی در اهواز اهدا شد. دکتر جواد شریعتی، مدیر دفتر فراهم‌آوری و هماهنگی پیوند اعضا و نسوج دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ضمن تقدیر از تصمیم خانواده این بیمار مرگ مغزی از ۱۱ مورد اهدای عضو در خوزستان از ابتدای سال تاکنون خبر داد.
دومین بیمار مرگ مغزی دختری 16ساله به نام سودا محرمی، اهل تبریز بود که او نیز در یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد. هرچند وداع با این دختر برای والدینش تلخ بود، اما وقتی آنها در برابر پیشنهاد مسئولان فراهم‌آوری اعضای پیوندی قرار گرفتند در کوتاه‌ترین زمان موافقت خود را با این اقدام خداپسندانه اعلام کردند و به این ترتیب اعضای بدن سودا به 4بیمار نیازمند که از مدت‌ها قبل در انتظار دریافت اعضای پیوندی بودند، اهدا شد تا آنها از مرگ نجات پیدا کنند. قلب سودا به زن ۳۷ساله تبریزی و کبد او به زن ۳۲ساله اهل پارس‌آباد پیوند زده شده است و کلیه‌های وی نیز برای پیوند به زن ۲۵ساله و مرد ۵۴ساله به ارومیه ارسال شد.
سومین نفری که فرشته نجات چندین بیمار نیازمند شد یکی از کارگران خدمات شهری شهرداری اسلامشهر به نام ابراهیم غضنفری بود. پاکبانی 38ساله که صبح روز جمعه در حال کار بود اما ناگهان یک اتوبوس با او برخورد کرد. این کارگر وظیفه‌شناس بر اثر این تصادف دچار مصدومیت شدیدی شد و به بیمارستان انتقال یافت. هرچند کادر پزشکی برای نجات او تلاش زیادی کردند، اما سرانجام پس از 2روز، او دچار مرگ مغزی شد. به‌دنبال این حادثه با موافقت خانواده بیمار مرگ مغزی اعضای بدن او به چندین بیمار نیازمند اهدا شد. غضنفری، متاهل و پدر 2 فرزند معلول بود.

غرق شدن 4نفر در 3حادثه
همزمان با گرم‌شدن هوا تلفات غرق‌شدن در استخرها و کانال‌های آب افزایش پیدا کرده است و در تازه‌ترین حوادث در بابل، تفت و رزن 4نفر جان خود را هنگام شناکردن از دست دادند.
به گزارش همشهری، نخستین حادثه که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است در شهرستان تفت واقع در استان یزد اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که مردی همراه با فرزندانش تصمیم گرفتند در استخر میدان امام حسین(ع) این شهر شنا کنند. ابتدا 2 پسر خردسال وارد آب شدند اما خیلی زود بیرون آمدند تا اینکه ناگهان پدرشان داخل استخر شیرجه زد و دچار حادثه شد. این اتفاق تلخ در شرایطی رقم خورد که مادر خانواده با تلفن همراهش از حادثه فیلمبرداری می‌کرد و ساعتی بعد این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. این فیلم لحظه شیرجه زدن پدر خانواده در استخر را نشان می‌دهد و حاکی از آن است که ابتدا فرزندان او پایشان را داخل آب می‌کنند اما می‌گویند آب، برق دارد اما لحظاتی بعد پدرشان داخل آب شیرجه زده و دچار حادثه می‌شود. در فیلم صدای 2 پسر کم‌سن و سال شنیده می‌شود که پدرشان را صدا می‌کنند اما او که ظاهرا دچار برق‌گرفتگی شده همچنان داخل آب است.
انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی باعث تاثر کاربران شد. هرچند به‌نظر می‌رسد حادثه مربوط به چند روز قبل‌تر باشد اما فیلم آن به تازگی منتشر شده است. آنطور که پزشکی قانونی اعلام کرده علت فوت این مرد تروما و برق‌گرفتگی است.

جان‌باختن در استخر باغ
قربانی دیگر پسری 18ساله است که برای شنا کردن وارد استخر باغی در شهرستان رزن واقع در استان همدان شده بود که غرق می‌شود. این پسر جوان به‌دلیل گرم بودن هوا و برای آب‌تنی وارد استخر شده بود اما چون با فنون شنا آشنایی نداشت دچار حادثه شد. هرچند دقایقی بعد نیروهای اورژانس خود را به محل حادثه رساندند اما دیگر کار از کار گذشته و او جانش را از دست داده بود. علیرضا صارمی، مدیر روابط‌عمومی پزشکی قانونی استان همدان در این‌باره گفت: با وجود اینکه همکارانم در زمان کوتاهی خود را به فرد حادثه‌دیده رساندند اما او جان باخت. وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 4 نفر بر اثر غرق شدن در استان همدان جان خود را از دست داده‌اند که این حوادث در سد اکباتان، استخر یک واحد سنگ‌بری در شهرستان بهار، رودخانه‌ای در نهاوند و استخر باغ در روستای علی‌آباد همدان رخ داده است.

حادثه تلخ برای 2 کودک
سومین حادثه در کانال آب کشاورزی روستایی در بابل رخ داد و قربانیان آن 2 کودک 3و 7ساله بودند. این 2 کودک دور از چشم والدین‌شان و به دلایل نامعلومی وارد کانال آب کشاورزی شده بودند که در آنجا غرق شدند. سرهنگ سیدجعفر ساداتی، معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران در این‌باره گفت: درپی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی 110مبنی بر وقوع حادثه غریق در یکی از روستاهای شهرستان بابل بلافاصله مأموران کلانتری 12بابل به محل اعزام شدند و جسد این 2 کودک کشف و به سردخانه منتقل شد. به‌گفته او علت وقوع این حادثه در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید