• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165333
+
-

50درصد آزمایش‌ها آبله «مرغان» است نه «میمونی»

از تمام نمونه‌هایی که برای تست آبله میمونی به آزمایشگاه‌های کشور فرستاده شده است، بیش از 50درصد آن آبله مرغان بوده و تاکنون هیچ مورد قطعی از آبله میمونی در کشور تشخیص داده نشده است. به گزارش همشهری بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان ‌روز گذشته در همایش علمی آبله میمونی با بیان این مطلب گفت: «هم‌اکنون در چندین کشور طغیان آبله میمونی وجود دارد که میزان و تأثیر کامل آن نامشخص است. البته این نخستین بار نیست که موارد و زنجیره انتقال در کشورهای غیربومی بدون ارتباط اپیدمیولوژیک با مناطق بومی غرب آفریقا گزارش شده است.» به‌گفته امیری وضعیت بیماری به سرعت در حال تغییر است و سازمان بهداشت جهانی تأکید کرده که با گسترش نظارت در کشورهای غیربومی موارد قطعی آبله میمونی شناسایی شود: «بر این اساس تمرکز بر شناسایی تمام موارد مشکوک و محتمل در کشور است که درصورت شناسایی قطعی به موقع ردیابی تماس و قطع زنجیره تماس صورت بگیرد. هدف کلی از مراقبت، بررسی موردی و ردیابی تماس هم قطع زنجیره انتقال انسان به انسان و توقف طغیان است.» 
او تأکید کرد: «در کشورهای غیربومی تاکنون بیش از 5300مورد تأیید شده آزمایشگاهی از 52کشور جهان گزارش شده و فوتی هم نداشته است. در کشور ما هم تاکنون 131مورد مشکوک به آزمایشگاه‌های کشور ارسال شده که از میان آنها هیچ مورد قطعی از ابتلا به آبله میمونی تأیید نشده است. البته این به‌معنای آن نیست که قطعا هیچ موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور وجود نداشته باشد چرا که زنگ خطر در کشورهای همسایه ما به صدا درآمده است. در کشور امارات 13مورد و در ترکیه یک مورد قطعی شناسایی شده است و با توجه به اینکه تبادل مسافری زیادی با آنها داریم، باید دقت کامل برای شناسایی و رصد بیماری وجود داشته باشد.» به‌گفته امیری بیش از 50درصد موارد نمونه‌های انجام شده، آبله مرغان بوده و در سایر تست‌ها هم هیچ مورد قطعی از ابتلا به آبله میمونی گزارش نشده است.
همچنین رحیم سروری، رئیس انستیتوپاستور ایران هم در این همایش علمی از تجهیز 12آزمایشگاه تشخیص آبله میمونی در کشور خبر داد و گفت: «در دوم خردادماه۱۴۰۱، آزمایش تشخیص مولکولی آبله میمونی در انستیتوپاستور ایران ‌راه‌اندازی شد، باتوجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی کشور برای تشخیص بهنگام ‌موارد مشکوک احتمالی، انستیتوپاستور ایران‌کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی کرد و تیم پاسخ سریع انستیتوپاستور برای آمادگی جهت پاسخ به اپیدمی‌های احتمالی شکل گرفت. از ابتدای خرداد امسال، نمونه‌های مشکوک آبله میمونی در آزمایشگاه پاسخ سریع انستیتوپاستور در حال انجام ‌است.  تا امروز در ۸۱نمونه تست غربالگری آبله میمونی انجام شده است. ۳۷نمونه غربالگری هم در مراکز دیگر اتفاق افتاده است.» او در ادامه به فعالیت انستیتوپاستور در کشور اشاره کرد و گفت: «اولین اقداماتی که در حوزه پیشگیری از بیماری در این مرکز اتفاق افتاد، مایه‌کوبی آبله بود. در بحث هاری در سال۱۳۰۱ بخش ضدهاری در انستیتوپاستور شکل می‌گیرد. در زمینه عامل سل اقدامات وسیعی رخ می‌دهد. در زمینه بیماری‌هایی مانند حصبه که در آن زمان شیوع بالایی داشته، اقدامات خوبی انجام می‌شود.  همچنین ۵ اپیدمی مربوط به وبا را انستیتوپاستور مدیریت کرده و واکسن استفاده می‌شود.  این اقدامات ماندگار انستیتوپاستور است. در عین حال طاعون در کردستان شیوع می‌یابد که در این زمینه اقدام می‌شود و همچنان هم این مناطق به‌صورت مستمر رصد می‌شوند. بیماری تب راجعه هم ازجمله مواردی است که انستیتوپاستور اقدام کرده و همچنان هم تب‌های راجعه آندمیک را دنبال می‌کند.» به‌گفته او، بعدها در انستیتوپاستور اقدامات خوبی در زمینه آبله اعم از آبله انسانی، گاوی و مرغان برای تشخیص افتراقی انجام شد. در آن زمان واکسن‌های آبله ‌تولیدی انستیتوپاستور ایران در عراق، افغانستان و مصر استفاده شد. حتی برای فرانسه هم ارسال شد. حدود ۲۵۰میلیون کودک از ۲۲کشور واکسن‌های آبله تولیدشده از سوی انستیتوپاستور را استفاده کرده‌اند. در بحث جذامیان هم آن زمان با کمک برخی کشورها در مشهد، تبریز و... مجذومین استقرار یافتند.  موضوع پالایش آب شرب تهران هم از مشکلاتی بود که وجود داشت و بسیار مهم بود. مدتی بعد قنات‌ها با توصیه‌های دانشمندان انستیتوپاستور پالایش شده و آنالیز انجام دادند تا زمانی که لوله‌کشی اتفاق افتاد.
او سیاست فعلی انستیتوپاستور ایران را تحقیقات کاربردی در زمینه تشخیص و ارائه روش‌های کنترل بیماری‌ها اعلام کرد و افزود: «انستیتوپاستور ایران مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در حوزه هاری است.  همچنین آزمایشگاه مرجع کشوری هستیم.  آزمایشگاه همکار مرجع در هپاتیت، ایدز، سل و آنفلوآنزا هستیم و در تشخیص بیماری‌ها و تعقیب مستمر بیماری‌های نوپدید و بازپدید نیز انستیتوپاستور نقش ایفا می‌کند. در عین حال شبکه آزمایشگاهی کووید-۱۹ نیز از سوی انستیتوپاستور راه‌اندازی شد که بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه در طول دوره وانفسای کووید- 19 به آن متصل شدند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید