• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165257
+
-

متروی تهران پرچمدار ساخت نخستین قطار ملی

نگاه
متروی تهران پرچمدار ساخت نخستین قطار ملی

محسن هرمزی*

قطار ملی مترو با توجه به توانمندی‌‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور و با همکاری شرکت‌های مختلف داخلی ازجمله ۱۸شرکت دانش‌بنیان و 4 مجموعه صنعتی طراحی و ساخته شده است. اوایل کار فرایند طراحی و تولید، با سختی‌های زیادی روبه‌رو بودیم و کار واقعا پیچیده بود. 
شرکت‌های دانش‌بنیان که همه آنها از دانشجویان دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، علم و صنعت و امیرکبیر بودند، دور هم جمع شدند و قطعات را به‌صورت مهندسی معکوس طراحی کردند و در بخش‌هایی نیز خودشان با ایده‌پردازی کارها را جلو بردند. با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در نهایت بخش طراحی به پایان رسید و به مرحله تولید محصول رسیدیم. 
در واقع شرکت مترو یک پرچمی به‌دست گرفت و همه اینها را دور هم جمع کرد تا به این ترتیب نخستین قطار متروی ملی ساخته شود. البته نباید از زحمات زیاد و نقش پررنگ دکتر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و همچنین دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز غافل شویم. همچنین حمایت‌های شهرداری تهران به‌ویژه حمایت‌های دکتر زاکانی در یک‌سال اخیر، عالی بود که ما را به اینجا رساند و توانستیم در خط اصلی، تست گرم نخستین قطار ملی کشور را با موفقیت پشت سر بگذاریم. 
امیدواریم این محصول ارزشمند به‌زودی وارد مرحله انبوه‌سازی‌ شده و امسال قرارداد ساخت 113واگن با انجام پیش‌پرداخت، نهایی و آغاز شود. پس از تأیید نهایی محصول، فاصله تولید با قطار اول بین 8 تا 12ماه است و بعد از ماه دوازدهم به مرور بسته به ظرفیت کارخانه، ماهانه 2 تا 3قطار تحویل داده می‌شود تا سرانجام 16رام قطار ملی مترو (15رام 7واگنه و یک‌رام 8واگنه) وارد ناوگان حمل‌ونقل ریلی زیرزمینی شود.
* معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید