• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 14 تیر 1401
کد مطلب : 165255
+
-

قطار ملی مترو؛ نزدیک ایستگاه آغاز

نخستین قطار ایرانی مترو مراحل تست گرم را با موفقیت پشت‌ سر می‌گذارد و تا پایان سال به مرحله انبوه‌سازی می‌رسد

گزارش
قطار ملی مترو؛ نزدیک ایستگاه آغاز

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

نخستین قطار ملی مترو تست‌های مختلف را یکی پس از دیگری پشت‌سر می‌گذارد تا در آینده‌ای نزدیک آماده روی ریل خدمت‌رسانی قرار گیرد. چیزی نمانده است تا آخرین مراحل تست گرم این قطار تولید داخل، توسط یک‌شرکت دارای امتیاز لهستانی به پایان برسد و سپس تولید انبوه آن از سر گرفته شود. با این حساب، امید می‌رود که به‌زودی ساخت 17رام از این قطار آغاز شود. طراحی و ساخت نخستین قطار ملی مترو سال گذشته به پایان رسید و از این محصول ساخت ایران رونمایی شد؛ قطاری که بخش زیادی از قطعات و سیستم‌های مربوط به آن در شرکت‌های داخلی ساخته شده، نخستین تست گرم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است و اکنون فاصله چندانی تا تأیید نهایی و رسیدن به مرحله تولید انبوه‌ ندارد؛ بنابراین پس از اینکه 3نسل از قطارهای ناوگان حمل‌ونقل ریلی پایتخت وارداتی به‌حساب می‌آیند، نسل جدید و چهارم آن، بومی و ایرانی خواهند بود. این مهم و موفقیت بزرگ در شرایطی حاصل شده است که شهرداری و شرکت متروی تهران پرچمدار ساخت نخستین قطار ملی کشور هستند. 

سربلندی‌ قطار ملی در تمام تست ها
مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره تست گرم موفقیت‌آمیز نخستین قطار ملی مترو به همشهری می‌گوید: «قریب به 2سال می‌شود که این پروژه با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و شرکت متروی تهران درحال انجام بود و سرانجام با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، یک دستگاه قطار ملی مترو با ظرفیت تقریبا 85درصد ایرانی و بومی ساخته شد. به‌عبارت دیگر تقریبا 85درصد از لوازم و تجهیزاتی که در ساخت این قطار به‌کار رفته کاملا ایرانی است. حدود یک‌سال می‌شود که کار ساخت و اجرای این قطار مترو به اتمام رسیده است، اما با توجه به اینکه تا پیش از این ما صاحب چنین صنعتی نبودیم و سابقه چنین فناوری را نداشتیم، به‌دنبال یک شرکت باتجربه و معتبر خارجی بودیم که فرایند مهندسی، طراحی و اجرای نخستین قطار ملی ایرانی را صحه‌گذاری کند و این اطمینان را کسب کنیم که کار انجام‌شده و فرایند طی‌شده کاملا درست است و اگر احیانا مشکلاتی وجود دارد، آنها را شناسایی و مرتفع کنیم.» درستی می‌افزاید: «در همین راستا یک مشاور بین‌المللی لهستانی را استخدام کرده‌ایم و در کنار این موضوع، تست‌های روتین و رایجی هم داریم که یک قطار قبل از حضور در خط باید آنها را پشت سربگذارد و این موضوع به موازات تست‌های شرکت خارجی در حال انجام است. تا به امروز تست‌های زیادی از قطار گرفته شده است که خوشبختانه تمام آنها را با موفقیت پشت سر گذاشته است. مهم‌ترین تست انجام شده نیز همین تست گرم بود که قطار با سرعتی بالغ بر 80کیلومتر در خط اصلی مترو تست شد و خوشبختانه در تمام بخش‌ها و مباحث مربوط به حرکت، ترمز، توقف و دیگر موارد همه‌‌چیز خوب پیش رفت.»

پایان مرحله تست تا  2ماه آینده
البته موفقیت‌آمیز بودن تست‌های انجام‌شده کفایت نمی‌کند و حتما لازم است تا فرایند صحه‌گذاری توسط مشاور بین‌المللی هم طی شود که در این بخش ‌ تاکنون حدود 70درصد تست‌ها با موفقیت انجام شده است. مدیرعامل شرکت مترو در این رابطه می‌گوید: «با این میزان موفقیت، برآورد می‌کنیم که طی یک تا 2ماه آینده تمام مراحل تست و آزمایش قطار ملی مترو به پایان برسد و این بخش هم نهایی شود. پس از گرفتن تأییدیه نهایی بابت فرایند طراحی و مهندسی و اجرا از مشاور بین‌المللی، محصولی خواهیم داشت که دارای استاندارد جهانی است. پس از نهایی شدن فرایند صحه‌گذاری قطار ملی، آن وقت می‌توانیم برای تولید انبوه روی این محصول برنامه‌ریزی کنیم که انتظار می‌رود تا 2 تا 3ماه آینده به این نقطه برسیم. همچنین در جلسه‌ای که با شرکت لهستانی داشتیم، آنها هم از فرایند کار رضایت داشتند.»  با توجه به این موضوعات پیش‌بینی می‌شود تا قبل از پایان سال، نخستین قرارداد تولید انبوه قطار و واگن، براساس نخستین قطار ملی مترو نهایی شده و به امضا برسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید