• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 13 تیر 1401
کد مطلب : 165159
+
-

دانش‌بنیان/شکست آمریکا در پرتاب موشک مافوق صوت

دانش‌بنیان/شکست آمریکا در پرتاب موشک مافوق صوت

وزارت دفاع آمریکا از شکست پرتاب آزمایشی یک سامانه موشکی مافوق صوت در هاوایی خبر داد. به‌گزارش بلومبرگ، این ناکامی به‌دلیل بروز یک مشکل پس از احتراق رخ داد و ضربه تازه‌ای به برنامه‌ای وارد کرد که دچار مشکلات بسیاری است.
وزارت دفاع آمریکا جزئیات بیشتری از آنچه در این آزمایش اتفاق افتاده ارائه نکرد، اما در بیانیه‌ای اعلام کرده که «این وزارتخانه همچنان مطمئن است که در مسیر خلق قابلیت‌های سامانه‌های مافوق صوت تهاجمی و دفاعی در تاریخ‌های پیش‌بینی شده که از اوایل دهه2020 شروع شده، قرار دارد.»
همچنین در این بیانیه آمده است که مسئولان برنامه در حال ارزیابی سیستم هستند تا علت این مشکل را برای آزمایش‌های آتی مشخص کنند.
تیم گورمن، سخنگوی پنتاگون، گفت: «به‌دنبال احتراق تجهیزات آزمایشی، این اتفاق رخ داد. اگرچه وزارت دفاع قادر به جمع‌آوری همه اطلاعات در مورد این پرواز برنامه‌ریزی شده نیست، اما اطلاعات جمع‌آوری شده از این رویداد بسیار مهم خواهد بود.»
این کارآزمایی دومین پرواز آزمایشی ناموفق نمونه اولیه سلاح معروف به Conventional Prompt Strike محسوب می‌شود. در نخستین پرواز آزمایشی در ماه اکتبر، یک نقص در تقویت‌کننده رخ داد که مانع از خروج موشک از سکوی پرتاب شد. پیش‌بینی می‌شود که اسلحه Conventional Prompt Strike روی ناوشکن‌های زوموالت و زیردریایی‌های کلاس ویرجینیا نصب شود.
ارتش در حال توسعه یک نسخه زمینی هم است و شرکت لاکهید مارتین و شرکت نورتروپ گرومن پیمانکاران برگزیده آن هستند.
پنتاگون برای استقرار سامانه‌های مافوق صوت تحت فشار بسیاری است؛ زیرا رقبای آن، ازجمله روسیه، چین و کره‌شمالی در حال پیشرفت در سامانه‌هایی هستند که برای فرار از رهگیری با سرعت‌های بیش از 5برابر سرعت صوت و حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی شده‌اند.
به‌گفته فرمانده ارشد هسته‌ای آمریکا، چین سرمایه‌گذاری زیادی در تسلیحات مافوق صوت انجام می دهد و در ژوئیه سال گذشته، سلاحی را در مدار قرار داده که 40هزار کیلومتر را در بیش از 100دقیقه طی کرد. در ماه ژانویه، کره‌شمالی هم 2پرتاب جداگانه از سیستم‌های موشکی مافوق صوت انجام داد که چند صدکیلومتر را طی کردند.

افزایش زمان حذف پیام و مخفی ماندن آنلاین در واتساپ
واتساپ در حال توسعه 2قابلیت جدید در پیام رسان خود است تا رقابت خود با تلگرام را بیش از گذشته ادامه دهد.
یکی از بزرگ‌ترین مشکلات واتساپ، امکان حذف پیام‌های ارسال شده در گروه‌ها برای دیگران است که اکنون فقط تا یک ساعت پس از ارسال پیام می‌توان این کار را انجام داد. اما به‌نظر می‌رسد این پیام‌رسان محدودیت زمانی قابلیت حذف پیام‌های ارسال شده را تا بیشتر از 2روز برای کاربران در جدیدترین نسخه بتا افزایش داده است.
به‌گزارش سایت WABetaInfo واتساپ در نسخه 2.22.15.8 بتا محدودیت زمانی حذف پیام‌های ارسال شده در گروه‌ها را برای برخی کاربران به 2روز و 12ساعت افزایش داده است.
البته این قابلیت فعلا برای دسته‌ای از آزمایش‌کنندگان نسخه بتا فعال شده است. همچنین در نسخه بتای اپلیکیشن هیچ علامت یا نشانه‌ای از این قابلیت وجود ندارد و WABetaInfo اعلام کرده که با تلاش برای حذف کردن پیامی که در گذشته ارسال شده، متوجه این تغییر شده است.
واتساپ نخستین‌بار در سال2017 این قابلیت را معرفی کرد تا کاربران بتوانند پیام‌های خود را برای تمام افراد گروه حذف کنند. البته، ابتدا محدودیت زمانی عجیب 8دقیقه‌ای برای انجام این کار وجود داشت که این میزان بعدا تا حدود یک ساعت افزایش پیدا کرد.
پس از اینکه اعلام شد واتساپ در حال توسعه برخی ویژگی‌های مهم مانند امکان ویرایش پیام‌هاست، این شرکت اکنون در حال کار روی قابلیت مخفی کردن وضعیت آنلاین کاربران در به‌رورسانی‌های آینده برنامه خود است.
همچنین واتساپ در حال توسعه قابلیتی برای کاربران خود است تا بتوانند وضعیت آنلاین بودن خود را فقط به برخی کاربران نشان دهند. طبق تصویر به اشتراک گذاشته شده از این قابلیت در حال توسعه، کاربران می‌توانند با ایجاد یک فهرست دلخواه، تعیین کنند که چه کسانی قادر خواهند بود تا از آنلاین بودن آنها مطلع شوند.
در تصویری که در سایت واتساپ منتشر شده، با وجود 2گزینه جدید: «همه» و «همانند آخرین بازدید»، کاربران می‌توانند تنظیمات حریم خصوصی خود را به‌نحوی تنظیم کنند که فقط برخی افراد آنلاین بودن آنها را مشاهده کنند. به‌عنوان مثال، اگر در بخش Last Seen گزینه «مخاطبان من» را انتخاب کرده باشید و سپس در بخش پایین، گزینه «همانند آخرین بازدید» انتخاب شده باشد، آنلاین بودن شما به کاربرانی که در لیست مخاطبان شما نیستند، نمایش داده نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید