• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 12 تیر 1401
کد مطلب : 165100
+
-

باز شدن مرزهای مشترک ترکیه و ارمنستان

ترکیه و ارمنستان در جریان گفت‌وگوها درباره عادی‌سازی روابط دو کشور توافق کردند که مرزهای زمینی مشترک خود را به روی اتباع کشورهای ثالث که قصد سفر به این دو کشور را دارند، باز کنند. آنکارا و ایروان همچنین توافق کردند که پروازهای تجاری 2 کشور نیز به‌زودی راه‌اندازی شود. 
ترکیه و ارمنستان در شرایطی از بازگشایی مرزهای خود به روی مسافران کشورهای ثالث سخن می‌گویند که در چند دهه گذشته روابط پر تلاطمی با یکدیگر داشته‌اند و مرزهای زمینی این دو همسایه از سال 1993 به‌دلیل درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان (متحد نزدیک ترکیه) بسته بود. 
وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که نمایندگان 2 کشور همچنین درباره گام‌هایی که بتواند به تسریع روند عادی‌سازی روابط بدون هیچ پیش‌‌شرطی منجر شود، گفت‌وگو کرده‌اند. نخستین دور از گفت‌وگوهای 2 کشور حدود 6 ماه قبل در مسکو برگزار شد. گفت‌وگوهای بعدی نمایندگان 2 کشور به ترتیب در وین و آنتالیا برگزار شد. ترکیه و ارمنستان 5 ماه قبل پروازهای هوایی خود را پس از 2 سال وقفه از سر گرفتند. آنکارا و ایروان بر سر طیف وسیعی از مسائل با یکدیگر اختلاف دارند از جمله مناقشه قره‌باغ و کشتار ارامنه در زمان امپراتوری عثمانی. 

این خبر را به اشتراک بگذارید