• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 27 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16505
+
-

آب شیرین بستر خلیج‌فارس با دانش بومی قابل شناسایی است


رئیس سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اعلام کرد: مطالعات فیزیکی و شیمیایی انجام شده در سواحل جنوبی و بستر دریا تا مرزهای آبی ایران نشان داد چشمه‌های آب شیرین در بخش بستری خلیج‌فارس قابل شناسایی است.

به گزارش سازمان زمین‌‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، راضیه لک افزود: این مطالعات با تکیه بر توان متخصصان داخلی انجام شده است.

به گفته او نقشه‌های رسوب‌‌شناسی بستر دریا به‌عنوان اطلاعات پایه برای توسعه بنادر و اسکله‌ها در سازمان زمین‌‌شناسی تهیه شده است. او تأکید کرد: انجام «مغزه‌گیری» در سواحل خلیج‌فارس برای بازسازی گذشته و بررسی وضعیت جغرافیایی این منطقه، تغییر سطح آب دریا و اقلیم و دوره‌های خشکسالی و ترسالی منطقه از دیگر ابعاد این طرح مطالعاتی بوده است. او که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت است، یادآور شد: مطالعات دریایی از نظر سرمایه اقتصادی، تضمین امنیت و کمک به تولید اطلاعات پایه بسیار بااهمیت است. به گفته لک، همه کشورها حق مطالعه و شناسایی ذخایر معدنی در آب‌های بین‌المللی را دارند. برهمین اساس، هند در حال استخراج منگنز و آهن از اعماق اقیانوس هند و در آب‌های بین‌المللی است بنابراین به لحاظ قانونی امکان انجام مطالعات و شناسایی این ذخایر برای ایران هم وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید