شرخری برای مستأجرها
فاطمه عباسی - روزنامهنگار
این روزها مستأجرانی هستند که ناگزیرند یا محل سکونت فعلی را با قیمت بالاتری اجاره کنند یا با همان مبلغ به خانهای کوچکتر در محلهای پایینتر و یا در حواشی شهر نقل مکان کنند. چرا که بهنظر میرسد صاحبخانهها دیگر به افزایش ۱۰، ۲۰ یا حتی ۵۰درصدی رقم اجاره راضی نیستند و صحبت از افزایشهای ۲۰۰، ۳۰۰درصدی است. توجیهشان برای اعلام این اعداد هم گرانیهای یکماهه اخیر است که منطقی بهنظر میرسد. این موارد باعث شده است که سران سه قوه برای حل بحران اجارهبها تشکیل جلسه داده و قانونی تصویب کنند. که براساس آن مالکان باید تنها 25درصد به اجاره بها اضافه کنند و علاوه بر آن قراردادهای اجاره بهصورت خودکار تمدید میشود و هیچ حکم تخلیهای هم امسال برای مستأجران صادر نخواهد شد.
از آنجا که همیشه عدهای هستند که از آب گلآلود به نفع خود ماهی میگیرند و در شرایطی که باید همه به هم کمک کنند تا از این بحران عبور کنیم، این عده برای کمک به مالکانی که میخواهند هر طور شده مستأجر را بیرون کنند، تبلیغات و با عنوان «تخلیه مستأجر» مستأجرهای بینوا را از خانه بیرون میکنند. احتمالا بهخاطر دارید که سالهای گذشته روی در و دیوار تبلیغاتی وجود داشت با عنوان «وصول چک» که یک شماره تلفن هم ضمیمهاش شده بود و آدم را یاد شرخرهای گردن کلفتی میانداخت که برای گرفتن مبالغ چکهای برگشتی به در خانه بدهکاران میرفتند. حالا این تبلیغ «تخلیه مستأجر» هم شباهت زیادی به همین تبلیغات وصول چک دارد که این بار کارشان بیرون کردن آدمها از خانه و زندگیشان است و میشود عنوان شرخرهای خانگی را بهشان داد. با اینکه مالکان روشهای خود را برای تمدید نکردن اجاره نامه دارند و میتوانند با صد جور بهانه عذر مستأجر را بخواهند، اما اگر یک درصد هم نتوانند به خواستهشان برسند، از این افراد استفاده میکنند و بهعبارتی قانون را دور میزنند. حالا اینکه این افراد با چه مجوزی و بهتر است بگوییم با چه جراتی چنین تبلیغاتی میکنند، جای سؤال دارد و بهتر است مسئولان علاوه بر وضع قانون، به اجرایی شدن این قوانین هم نظارت جدی داشته باشند تا چنین سودجویانی فرصت فعالیت پیدا نکنند.