• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164965
+
-

سبقت صادرات از واردات در بهار1401

افزایش نرخ ارز و رشد جهانی قیمت کالاها به نفع ایران تمام شد

گزارش
سبقت صادرات از واردات در بهار1401

افزایش نرخ ارز در داخل کشور و رشد قیمت جهانی کالاها باعث سبقت صادرات از واردات در کارنامه تجارت خارجی ایران طی بهار امسال شد. در نخستین فصل امسال حجم تجارت خارجی کشور به 25.5 میلیارد دلار رسیده که نتیجه آن ثبت تراز تجاری مثبت به میزان 605میلیون دلار بوده است. این برایند رسمی گمرک ایران از دادوستد کالاها و خدمات تجاری در 3ماه نخست امسال است. حجم تجارت خارجی ایران در این مدت 19.5درصد رشد کرده است.
به گزارش همشهری، از کل تجارت 25.5 میلیارد دلاری خارجی در بهار امسال 13میلیارد و 69میلیون دلار سهم صادرات و 12میلیارد و 464میلیون دلار سهم واردات بوده و رشد صادرات ایران در این مدت نسبت به بهار سال گذشته 21درصد و رشد واردات 18درصد برآورد شده است. گمرک ایران می‌گوید: در بهار1401 معادل 36میلیون تن کالا به ارزش 25.5میلیون دلار بین ایران و شرکای تجاری رد و بدل شده که در مقایسه با بهار سال گذشته رشدی 21درصدی را نشان می‌دهد. بازرگانان ایرانی در 3ماه نخست امسال 27.7میلیون تن کالا راهی بازارهای هدف صادراتی کرده‌اند که جمع درآمد ناشی از این تجارت 13میلیارد و 69میلیون دلار بوده است. در مقابل تجار و بازرگانان در بهار امسال 8میلیون و 154هزار تن کالا به ارزش 12میلیارد و 464میلیون دلار کالا وارد کشور کرده‌اند.
این گزارش می‌افزاید: در ماه های اخیر تجارت خارجی به نفع ایران تمام‌شده و ثبت تراز تجاری در 3ماه نخست امسال بی‌سابقه بوده است. دولت سیدابراهیم رئیسی در تلاش است تا حجم تجارت خارجی با دیگر کشورها ازجمله همسایگان و کشورهای منطقه را افزایش دهد، چنان‌که مهدی صفری، معاون اقتصادی وزارت خارجه اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵میلیارد دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود با به ثمر نشستن مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها، حجم تجارت خارجی ایران به‌ویژه با کشورهای اروپایی افزایش یابد.

آمار چه می‌گوید؟
علیرضا مقدسی، رئیس‌کل گمرک ایران گفته خریداران اصلی کالاهای ایرانی در بهار امسال، 5کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و هند و 5کشور اصلی صادرکننده کالا به ایران در این مدت امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.
مقدسی درخصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت: در 3ماه نخست امسال کشورهای چین با 4میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار، عراق با یک‌میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار، امارات با یک‌میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و هند با ۴۲۴میلیون دلار، 5مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.
رئیس‌کل گمرک ایران درخصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار تأکید کرد: کشورهای امارات با 3میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار، چین با 3میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، ترکیه با یک‌میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶میلیون دلار، 5کشور نخست تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز ایران در فصل بهار بودند.
او درخصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار تأکید کرد: در 3ماه نخست امسال 3میلیون و ۶۷۴هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به‌شمار می‌آید.
به گزارش همشهری، از کل صادرات 13میلیارد و 69میلیون دلاری ایران در بهار امسال، 32.24درصد به مقصد چین، 13.96درصد به مقصد عراق، 13.29درصد به مقصد ترکیه، 12.59درصد به مقصد امارات متحده عربی، 3.24درصد هم به مقصد هند صورت گرفته و سهم بقیه کشورهای دنیا در مجموع 24.68درصد بوده است که نشان می‌دهد بیش از 75درصد مقصد کالاهای صادراتی ایران محدود به 5کشور شده است.
این گزارش می‌افزاید: از کل کالاهای وارد شده به کشور در بهار امسال 27.5درصد از مقصد امارات، 25.1درصد از چین، 10.2درصد از ترکیه، 4.1درصد از هند، 3.7درصد از آلمان و 29.4درصد از سایر کشورهای دنیا انجام شده که نشان می‌دهد بیش از 70درصد واردات ایران محدود به 5کشور خاص شده است.

نبض تجارت در خرداد
سخنگوی گمرک ایران هم اعلام کرد: تجارت خارجی غیرنفتی در خردادماه با رشد 3درصدی به ۸.۹میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴میلیون دلار را نشان می‌دهد. روح الله لطیفی افزود: سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیرنفتی، ۱۰میلیون و ۶۵۰هزار تن کالا و به ارزش 4میلیارد و ۵۵۳میلیون دلار بود و واردات نیز سهم ۲میلیون و ۹۷۲هزار تنی کالا به ارزش 4میلیارد و ۳۴۹میلیون دلار داشته است. او اعلام کرد: صادرات در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته اما واردات به کشور در این ماه ۶.۵درصد افزایش یافته است. لطیفی درباره میزان ترانزیت خارجی در خردادماه هم گفت: یک‌میلیون و ۱۱۴هزار تن کالای خارجی در خرداد امسال از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳هزار تن بیشتر و با رشد ۲۴درصدی همراه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :