• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164958
+
-

اهداف غرب از تلاش برای حفظ ساختار تحریم‎ها

یادداشت
اهداف غرب از تلاش برای حفظ ساختار تحریم‎ها

ابوالفضل ظهره‎وند- کارشناس مسائل بین‎الملل

ارزیابی دور جدید مذاکرات برای لغو تحریم‎ها که طی 2روز و در شهر دوحه قطر برگزار شد، دربردارنده نکات بسیاری است که مهم‌ترین نکته، عدم‌صداقت طرف‎های غربی و به‎ویژه آمریکا در ادعاهای خود مبنی بر ضرورت احیای توافق هسته‎ای سال2015 است.
روند طی‌شده در این مذاکرات آنقدر روشن است که به‎راحتی ثابت می‌کند طرف‎های مقابل اراده‎ای برای حل‎وفصل تمام و کمال موضوع ندارند. تاکنون 8دور مذاکره باهدف لغو تحریم‎ها و بازگشت آمریکا به برجام در وین انجام شده‎است، اما هربار شاهدیم که آمریکایی‎ها در دقیقه90 زیر میز می‎زنند و بازی «مقصرنمایی ایران» را به‎راه می‎اندازند؛ رویکردی که نشان می‎دهد آنها بیش‎از هر چیز به‎دنبال وقت‎کشی هستند تا از این فراخور، مذاکرات هسته‎ای را به موضوع‎های دیگر بسط دهند و جمهوری‎اسلامی را وادار به گفت‎وگو درباره حوزه‌هایی ازجمله موشکی و منطقه‎ای کنند؛ راهبردی که با هوشیاری دولت سیزدهم و مذاکره‎کنندگان کشورمان به شکست انجامیده‎است.
در واقع اینگونه می‌توان تحلیل کرد که طرف‎های غربی از یک‎سو پروژه احیای برجام از مسیر وین را پیش می‎برند و ازسوی دیگر به‎دنبال حفظ نظام تحریمی علیه جمهوری‎اسلامی هستند. این راهبرد یک هدف غایی را پیگیری می‌کند که آن هم شرطی‌کردن اقتصاد ایران است. با شرطی‌شدن اقتصاد ایران، زمینه مناسب برای ثمربخشی تداوم فشارهای گذشته و همچنین آینده فراهم می‌شود.
پازلی که طرف‎های غربی در مذاکرات هسته‎ای پیش‎روی جمهوری‎اسلامی قرار داده‎اند، بر این اساس تنظیم شده‎است که با حفظ ساختار اصلی تحریم‎ها و به‎دنبال آن، شرطی‌شدن اقتصاد کشور، ایران را به سمت توافق بعدی سوق دهد؛ توافقی که فعالیت‌های موشکی ایران و همچنین حضور مثبت منطقه‎ای ما را هدف گرفته‎است. باید توجه داشت که بازی در چنین پازلی به مفهوم تسلیم ایران است.
در چنین شرایطی اما دولت سیزدهم برخلاف گذشته، وارد چنین بازی خطرناکی نشد و با ترسیم راهبردهای اصولی و هدفمند مذاکرات را پیگیری کرد تا منافع ملی کشور به‎طورکامل و با رعایت خطوط قرمز، تأمین شود. دولت سیزدهم از زمان آغاز به‎کار خود نشان داده همواره آماده مذاکره است و از مسیر گفت‎وگو گریزان نیست؛ اما با رعایت منافع ملی و خطوط قرمز ترسیم شده.
بر این اساس انجام مذاکرات 2روزه در دوحه ثابت کرد جمهوری‎اسلامی زیر میز مذاکرات نمی‎زند و این طرف‎های مقابل هستند که همچنان در مسیر بدعهدی و تناقض‎گویی گام برمی‎دارند. آنها در دوحه به‎صراحت اعلام کردند که برای پیشبرد مذاکرات 3محدوده «سبز»، «زرد» و «قرمز» ترسیم کرده‎اند. محدوده سبز دربرگیرنده توافق‎های گذشته است که در 6دور مذاکرات وین شاهد آن بودیم. محدوده زرد نیز به‎معنی توافق‎های بعدی و بلندمدت است و منطقه قرمز که غیرقابل مذاکره به‎حساب می‎آید، موضوع‎هایی مانند لغو تحریم‎های بانک مرکزی ایران را دربر‌می‎گیرد.
ترسیم چنین راهبردهایی نشان می‎دهد آنان اراده‎ای برای مذاکره باهدف دستیابی به «توافق مثبت» ندارند و تلاش برای حفظ ساختار تحریم‎ها، شاهدی بر این مدعاست. حال سؤال اینجاست که می‌توان با چنین رویکردهایی مذاکره کرد؟ قطعا پاسخ منفی است، چراکه طرف‎های مقابل حسن‎نیتی در این حوزه ندارند و صرفا مقاصد از پیش ترسیم‌شده خویش را پیگیری می‎کنند و به‎دنبال ایجاد فضای مساعدی برای حصول یک توافق خوب نیستند.
در این میان نباید هوشمندی دولت سیزدهم در پیشبرد مذاکرات را از نظر دور داشت؛ با وجود اینکه مذاکره‎کنندگان کشورمان برای پیشبرد گفت‎وگوها انعطاف مناسبی نشان داده‎اند، اما هرگز از خطوط قرمز ترسیمی عبور نکردند. نکته مهم اینجاست که باید جامعه را در جریان جزئیات مذاکرات و زیاده‎خواهی‎های طرف‎های مقابل قرار داد، چراکه اکنون بحث منافع‎ملی و همچنین امنیت ملی مطرح است و نباید اجازه داد افکارعمومی تحت‎تأثیر فضاسازی‎های دشمنان قرار گیرد.
آنها قصد دارند مذاکره‎کنندگان ایران را تحت‎فشار افکارعمومی قرار دهند تا از این مسیر به اهداف خود برسند، اما واقعیت این است که هیچ کشوری حاضر نیست خطوط قرمز منافع و امنیت‎ملی خود را به مذاکره بگذارد. بنابراین باید برای افکارعمومی تشریح کرد که اگر برجام دوباره احیا شود هم قرار نیست اتفاق خاصی روی دهد.
نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که طرف‎های غربی اکنون از سر استیصال به مذاکره روی آورده‎اند و در شرایط کنونی بیش‎از هر زمان دیگری به انرژی جمهوری‎اسلامی نیاز دارند. ازسوی دیگر آنها نگران کانون جدید قدرتی هستند که با مشارکت ایران، روسیه و چین درحال شکل‎گیری و تحت‎تأثیر قرار‌دادن نظم کنونی جهان است. با توجه به این موضوع، معتقدم ما باید به مسیر خود ادامه ‎دهیم؛ اگرچه مذاکره را قطع نخواهیم کرد، اما عجله‎ای هم برای توافق نداریم و از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد.
روند تحولات جهانی نشان می‎دهد طی 5ماه آینده، صحنه به ضرر طرف‎های غربی تغییر خواهد کرد، چراکه انرژی رگ حیاتی غرب است. بنابراین معتقدم ماه‌های آینده زمان مناسب‎تری برای مذاکره با طرف‎های غربی است. آنها اکنون به‎دنبال این هستند که با حفظ ساختار تحریم‎ها، انرژی ایران را به بازارهای جهانی بازگردانند. با توجه به این موضوع باید افکارعمومی را توجیه کنیم که با اندکی غفلت، هم تحریم‎ها ادامه می‎‌یابد و هم اینکه آنها از زیر انجام تعهدات خود فرار می‎کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید