• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164908
+
-

ویرانه تکواندو روی دست‌ ساعی

تیم ملی با هدایت مقانلو در قهرمانی آسیا ناکام بود. آیا شایعه تغییر سرمربی و بازگشت مهماندوست رنگ واقعیت می‌گیرد؟

تیم ملی تکواندوی مردان در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی کره‌‌جنوبی برگزار شد، بدون کسب مدال طلا و با 3نقره و یک برنز کارش را به پایان رساند. تکواندوکاران با مربیگری بیژن مقانلو عنوانی بهتر از پنجمی کسب نکردند تا این مربی در نخستین تجربه‌اش در زمان ریاست هادی ساعی نتایج قابل‌قبولی کسب نکند. تکواندوی ایران که روزی یکی از قدرت‌های جهان بود، حالا در شرایطی به هادی ساعی رسیده که برای ایستادن روی سکوهای آسیایی هم با مشکل مواجه است.

تغییر سرمربی؛ واقعیت یا شایعه؟
روند صعودی تکواندوی ایران از سال2000 آغاز شد و از سال2002 تا همین سال قبل که تیم ایران به‌عنوان سومی آسیا رسید، همیشه جایگاهش یکی از سکوهای قهرمانی یا نایب‌قهرمانی قاره کهن بوده است. دوره قبل تیم ایران در رده سوم قرار گرفت و حالا عنوان پنجمی را کسب کرده است. پنجم‌شدن ایران آن‌هم بدون کسب مدال طلا، تقریبا با حضور همه سرمایه‌های تکواندوی کشور رخ داده تا مشخص شود این رشته طی سال‌‌های اخیر چقدر از رقبا جا مانده است. با شرایط حال حاضر تکواندو، مشخص است که با تغییر سرمربی هم نباید انتظار معجزه داشت چرا‌که این فاصله بین تکواندوی ایران و دنیا طی سالیان دراز اتفاق افتاده و بعید است با چنین تغییراتی درست شود. هفته گذشته اعلام شد رضا مهماندوست سرمربی تیم جمهوری آذربایجان با این تیم قطع همکاری کرده و همین خبر کافی بود تا شایعه بازگشت او به تیم ملی قوت بگیرد. مهماندوست مربی سرشناس تکواندو‌ست که به‌دلیل اختلاف با پولادگر، رئیس سابق فدراسیون از هدایت تیم ملی ایران کنار گذاشته شد و کارش را در جمهوری آذربایجان ادامه داد. او اتفاقا مدال‌های رنگارنگی هم در المپیک برای این کشور به دست آورد که در تاریخ ورزش آنها بی‌سابقه بود. حالا رفتن پولادگر، قطع همکاری مهماندوست با تیم جمهوری آذربایجان و عدم‌نتیجه‌گیری ایران در آسیا سبب شده هر روز خبری از بازگشت این مربی به تکواندوی ایران شنیده شود. ولی مقانلو تا پایان بازی‌های کشورهای اسلامی با تیم ملی قرارداد دارد و باید منتظر اعلام نظر هادی ساعی و کمیته فنی درباره ادامه یا قطع همکاری این مربی با فدراسیون بود.

دیگر خبری از سونامی نیست
مردان تکواندوی ایران پس از پایان مسابقات قهرمانی آسیا در تورنمنت آزاد تکواندو در کره‌جنوبی حاضر شدند که در نهایت با کسب یک طلا، 2نقره و 6برنز کارشان را به پایان رساندند. برای تیم ملی ایران امیرمحمد بخشی (طلا)، مهدی حاجی‌موسایی و علی احمدی (نقره)، میرهاشم حسینی، علی نجفی، مهران برخورداری، علی اشکوریان و علیرضا نادعلیان (برنز) صاحب مدال شدند. تکواندوکاران ایران در 6مبارزه مقابل تکواندوکاران میزبان مغلوب شدند و 6نماینده ایران هم بدون کسب مدال از دور مسابقات حذف شدند که سرشناس‌ترین آنها فرزان عاشورزاده بود. این تکواندوکار چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا هم از دور مسابقات کنار رفته بود. فرزان عاشورزاده در وزن 63- کیلوگرم این رقابت‌ها در دور نخست 2بر صفر «لی مین یئونگ» از کره‌جنوبی را شکست داد و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شد اما در این مرحله با نتیجه 2بر صفر در مقابل «یانگ» از چین شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. او چندی پیش در مسابقات قهرمانی آسیا نیز ناکام بود و از دور مسابقات حذف شد. فرزان عاشورزاده قهرمان جهان و المپین ایران در بازی‌های المپیک ریو بود که فدراسیون جهانی به او لقب سونامی داده بود ولی طی سالیان اخیر ناکام بوده و مشخص است با روزهای اوجش فاصله زیادی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید