• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
شنبه 11 تیر 1401
کد مطلب : 164887
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0R4Ly
+
-

روایت تهران، انسان، هنر و خط

4نمایشگاه مجسمه‌سازی، نقاشی، عکاسی و خوشنویسی

در میان نمایشگاه‌های گوناگونی که از روز جمعه افتتاح شدند، 4نمایشگاه را ‌ معرفی کرده‌ایم که می‌توانند برای دوستداران هنر تماشایی باشند. این 4نمایشگاه از 4هنر، تماشاگر را با خود به 4گوشه وادی فکر، تخیل و زیبایی می‌برند و دریچه‌های متفاوتی از بود و باش هنری را پیش چشمش می‌گشایند. دوستداران هنرهای تجسمی از تماشای آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه‌ها دست خالی بازنمی‌گردند.

    مجسمه‌های مهدی شیراحمدی 
    گالری ایرانشهر
    زمان بازدید: تا 25تیر / یکشنبه تا پنجشنبه 16 تا20 / جمعه 16 تا 21 / گالری شنبه‌ها تعطیل است.


در وب‌سایت گالری ایرانشهر درباره مجسمه‌های شیراحمدی چنین نوشته شده: «پیشینه مجسمه‌های مهدی شیراحمدی به حکمت «باریک‌اندیشی» (یا همان «اندیشه تزئینی» به مثابه رشته‌های تخیل) در فرهنگ ایرانی- اسلامی بازمی‌گردد؛ تخیلی که چارچوبش بر یکی از مولفه‌های اصلی هنرهای ایرانی یعنی هندسه استوار است. اندیشه تزئینی در این قلمرو که غایتش را در کتاب‌آرایی ایرانی می‌دید، توانست خط و نقطه را تا باریک‌ترین حد ممکن برای استقرار تعادل روحی انسان روزگارش پیش ببرد. پس بی‌دلیل نیست برای رسیدن به این مکان سخت باریک، انسان ایرانی به ریزترین عناصر تزئینی اتکا کند؛ چراکه این تعادل ‌از توان یا قدرتی برمی‌خاست که تنها در این پهنه و در این حیرت تزئین آشکار می‌شد. چنان میزانی از تخیل باریک که تماشاگر را به شگفتی وادارد، نتایج چنین نگرشی در طول قرن‌ها از صنایع ظریفه گرفته تا کتاب‌آرایی ایرانی به‌وضوح آشکار است. از تلنبار این سنت ذهنی است که تزئین در این فرهنگ چنین شأنی می‌یابد، رشته‌های باریکی که راه را برای دست یافتن به رؤیای «سرشت کامل»یا همان «انسان کامل» در این تمدن گشود، اما این جهان و این رشته‌های تخیل تا سده یازدهم خود را کشاند و از آنجا رفته‌رفته از هم پاشید و دست آخر فروریخت. حیرت آثار مهدی شیراحمدی در نبود «حیرت تزئین» این گذشته تاریخی آغاز می‌شود؛ به یک معنا درست جایی که تزئین تماما گذشته‌اش را از دست داده است. با این آگاهی، شیراحمدی در کارگاه خود به‌طور جنون‌آسایی مشغول شکل دادن به رشته‌های باریک خاتم است در هیأت مجسمه، باریکه‌هایی از چوب و استخوان را کنار هم می‌نشاند؛ در قاموس تزئین، اما نه تزئینی، جورجو آگامبن می‌آورد: گذشته تنها در این ساحت می‌تواند به درون‌مایه امر نو (هنر معاصر) بدل شود... . وقتی هر آنچه متعلق به گذشته است، کارکرد خود را از دست داده باشد، با گذشته خود بیگانه شده و حقیقت یا همان اعتبارش را از کف بدهد، در این فقدان، حاضر کردن و بازگشتن به گذشته (‌و به تمامی عناصر از کار افتاده‌اش)‌ بازگشتی ماخولیایی است.»

    شب توافق
    گالری طراحان آزاد
    زمان بازدید: تا 21تیر / 16 تا 20 / گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است.


امین طهرانی، نقاش جوان 24ساله‌، هنرآموخته هنرستان تجسمی پسران است. دانشگاه را رها کرده و حالا برای نخستین‌بار کارهایش را در گالری طراحان آزاد به نمایش گذاشته است. وب‌سایت این گالری این نمایشگاه را چنین معرفی کرده است: «حس شوریدگی و هیجانی که در کارهای هنرمندان جوان و نوظهور به چشم می‌‎آید، همان نقطه قوت و جذابی است که معمولا مخاطب را درگیر می‌کند. طراحان آزاد که در گفت‌وگو با این گروه از هنرمندان، سابقه‌ای قابل تعمق داشته است، اینک درهای خود را روی نقاشی 24ساله گشوده است؛ جوانی بسیار مشتاق که شیفته تاریکی‌های آثار رامبراند و گزندگی و حقیقت‌طلبی آثار داستایفسکی است.»

    ت-ه-ر-ا-ن
    گالری اُ 
     زمان بازدید: تا 27تیر / 12 تا 20 


کوین لینچ، طراح شهری و نویسنده آمریکایی می‌گوید: «نباید شهر را به‌خودی خود درنظر بگیریم، بلکه آن را به تصور و به دیده ساکنان آن بنگریم.» فاطمه خواجه‌نوری در عکس‌هایی که از شهر تهران گرفته، کوشیده این گفته لینچ را به‌کار بندد و شهر را از دیده ساکنانش روایت کند. مجموعه «ت-ه-ر-ا-ن» روایتی دوگانه و فضامحور از شهر تهران، در آغاز شوک همه‌گیری بیماری کرونا و تاب‌آوری آن، ذیل زندگی روزمره مردم در 2سال اخیر است. خواجه نوری در معرفی این مجموعه اشاره کرده اوایل اسفند سال98 که شیوع کوویدـ١٩ به‌صورت رسمی اعلام شد، شاید کمتر کسی تصور می‌کرد اواخر اسفند، با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو، بازارها، مراکز تفریحی‌، تجاری و اماکن زیارتی در شهرهای مختلف ایران ازجمله پایتخت تعطیل شود و تهران از حرکت بازایستد؛ فرصتی مغتنم برای دیدن شهری که گویی رها شده است، همان اندازه دور از انتظار، چنان رؤیای بیدار. پس از گذشت یک سال این عکاس از نو همان فضاهای انتخاب‌شده را ثبت کرده، این بار اما تهران تاب‌آورده از این وحشت عمومیت‌یافته، به حیات خود ادامه داده‌ بود؛ نه به‌معنای ریشه‌کن شدن سایه دهشتناک بیماری، بلکه - به قول خواجه‌نوری - تن‌داده به زیستن در کنار وحشت، چنان کابوس بیداری.

    قلم‌مهر
    فرهنگسرای گلستان
     زمان بازدید: تا 15تیر / 10 تا 18


نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی «قلم‌مهر» با مشارکت انجمن خوشنویسان تهران روز پنجشنبه، نهم تیرماه ساعت۱۷ در فرهنگسرای گلستان افتتاح شد. این نمایشگاه با هدف معرفی آثار بانوان هنرمند فارغ‌التحصیل انجمن خوشنویسان تهران در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث و نقاشی‌خط از پانزدهم تیرماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ به‌مدت یک‌هفته در نگارخانه گلستان برقرار است.دوستداران این هنر سنتی می‌توانند از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه دیدن کنند. در این نمایشگاه ۶۰ اثر از ۶۰ بانوی خوشنویس در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید