• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164817
+
-

امتیاز غیرمستند یک اثر مستند

چرا نباید به امتیاز و نمرات فیلم‌ها و سریال‌ها اعتماد کرد

امتیاز غیرمستند یک اثر مستند

سریال مستند پوگبا با نام پوگمنتری (تلفیق پوگبا و داکیومنتری به معنی مستند) که به‌تازگی منتشر شده، توانست با نمره یک، پایین‌ترین نمره تاریخ سایت IMDB را به‌خودش اختصاص دهد. نمره‌های سایت مزبور البته ملاک مناسبی برای خوب یا بد بودن یک فیلم یا سریال نیست، چون بستگی به خیلی چیزها دارد. در موضوع همین مستند پوگبا، هواداران منچستر‌یونایتد که دل خوشی از این بازیکن ندارند و از این دلخورند که او با 100‌میلیون یورو خریداری شده اما رایگان جدا شده و این روی نمره فیلم تأثیر گذاشته‌اند. هر فرد عادی با یک ‌ای‌میل و ثبت‌نام در این سایت مرجع، می‌تواند به آثار سینمایی و تلویزیونی و مستند از یک تا 10‌امتیاز بدهد. میانگین امتیازات به‌عنوان نمره نهایی فیلم‌ها معرفی می‌شود. گاهی بین 2 اثر رقابت ایجاد می‌شود و هواداران یک اثر با فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به دادن نمره پایین به فیلم رقیب می‌کنند که این قضیه در امتیاز فوق‌العاده فیلم رستگاری از شاوشنک (9.3) تأثیر زیادی داشت. زمانی فیلم پدرخوانده در صدر برترین فیلم تاریخ سینما از نظر کاربران این سایت قرار داشت اما هواداران فیلم شوالیه تاریکی، ساخته کریستوفر نولان برای آنکه فیلم محبوب‌شان از رده50 بالاتر بیاید، در اقدامی هماهنگ به همه فیلم‌های بالاتر از آن امتیاز یک یعنی پایین‌ترین امتیاز را دادند. این حرکت باعث عصبانیت هواداران پدرخوانده شد و آنها هم در اقدامی مشابه به شوالیه تاریکی نمره یک دادند و همین کل‌کل و فضای دوقطبی باعث شد رستگاری از شاوشنک به صدر جدول برسد. در مورد فیلم Gully با بازی امبر هرد هم همین اتفاق رخ داد. هواداران جانی دپ در حمایت از او به فیلمی که همسر سابقش در آن بازی کرده بود، امتیاز پایین دادند و نمره آن را تا 1.2پایین آوردند. دپ و هرد جلسه‌های طولانی‌ای در دادگاه داشتند که در نهایت جانی دپ پیروز شد. شما اگر نام فیلم‌های هندی را در گوگل جست‌وجو کنید، بیشترشان امتیازات بالایی دارند چون هندی‌ها و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روس‌ها که عاشق بالیوود هستند، سخاوتمندانه به این آثار امتیاز می‌دهند.
در مورد پوگبا انگار ظلمی صورت گرفته چون سریال زندگینامه او آنقدرها سریال بدی نیست و خصوصیات یک فیلم یا سریال زندگینامه‌ای ورزشی را دارد؛ ویدئوهایی قدیمی و دیده‌نشده، افشاگری، گفت‌‌وگو با خود ورزشکار و دیگران درباره او و.... او در این سریال 5قسمتی ساخته «آمازون» حرف‌هایی علیه منچستر زده که او را از چشم هواداران انداخته. ازجمله این دیالوگ با مرحوم مینو رایولا -مدیر برنامه‌های فقیدش: 
رایولا- پل، تو در موقعیت خیلی خاصی قرار گرفته‌ای. حتی نمی‌توانی فکرش را هم بکنی!
پوگبا- آیا منچستریونایتد پیشنهاد دوم (تمدید قرارداد) را ارائه کرده؟
رایولا- بله. آنها جدا دوست دارند بمانی. اما برای من پیشنهاد آنها خواسته‌شان را منعکس نمی‌کند. به آنها گفته‌ام اگر می‌خواهید بماند، این پیشنهاد را از روی میز بردارید. به آنها می‌فهمانم اگر واقعا دوست دارند تو را نگه دارند و پروژه‌ای را حول محور تو شکل دهند، باید متفاوت عمل کنند و پول روی میز بگذارند.
پوگبا- بلوف می‌زنند. چطور می‌توانند بگویند یک‌بازیکن را می‌خواهند و پیشنهادشان «هیچ» باشد. هرگز چنین چیزی ندیده بودم!
بخش دیگری از سریال به مجادله مینو رایولا با فرگوسن کبیر اختصاص داده شده که این هم از نظر هواداران ناخوشایند بوده است. پوگبا سالی 3‌میلیون پوند پاداش وفاداری می‌گرفت اما در 6سال حضورش در این باشگاه اصلا وفادار نبود و زیاد مصدوم شد یا مصدوم‌نمایی کرد و در نهایت 2‌بار به‌صورت رایگان جدا شد. بدشانسی پوگبا این بود که سریال دقیقا در فصل نقل‌وانتقالات پخش شد، درحالی‌که او تازه از یونایتد جدا شده و هنوز تیم آینده‌اش را انتخاب نکرده بود. شاید اگر زودتر با یوونتوس به توافق می‌رسید، هواداران این باشگاه در امتیازدهی به سریال به کمکش می‌آمدند.
در سال‌های اخیر مستندهایی از زندگی ستاره‌های ورزشی نظیر مایکل جردن، زیدان، مسی، رونالدو و دیگران ساخته شده که هیچ‌کدام چنین حاشیه‌هایی نداشت. هواداران مسی به مستند رونالدو جفا نکردند یا برعکس، چون این دو ستاره هر دو در زندگینامه‌های خود به رقیب احترام گذاشتند و مثل پوگبا پل‌های پشت سرشان را خراب نکردند.

برخی مستندهای ورزشی پرامتیاز و محبوب در تاریخ سایت آی‌ام‌دی‌بی:

امتیاز منتقدان
همان اندازه که نمرات سایت IMDB برای خوب یا بد بودن فیلم‌ها و سریال‌ها معیار مناسبی نیست، در سایت‌های دیگری که جدی‌تر به مدیوم سینما می‌پردازند هم ملاحظاتی وجود دارد. سایت راتن تومیتوز (گوجه‌های گندیده) مهم‌ترین مرجع قضاوت درباره آثار سینمایی است. با این‌حال، به‌نظر می‌رسد ملاحظاتی بین منتقدان سایت وجود دارد و ارتباطاتی بین آنها و فیلمسازان یا شرکت‌های فیلمسازی. خریدن یک‌ منتقد هزینه زیادی برای شرکتی که پول زیادی برای تولید یک ‌اثر داده است، ندارد. در همه جای دنیا مناسبات بین فیلمسازان یا تهیه‌کننده‌ها با منتقدان روی قضاوت درباره آثار تأثیر می‌گذارد. چگونه خودمان به قضاوت درباره آثار بپردازیم؟ آنونس فیلم را ببینیم، نام سازنده و بازیگران را در گوگل جست‌وجو کنیم، نمره IMDB و Rotten tomatoes را چک کنیم، ژانر فیلم را با ژانر محبوب و سلیقه خود قیاس کنیم و به هر اثر دقایقی فرصت بدهیم تا خودش را به ما ثابت کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید