• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 9 تیر 1401
کد مطلب : 164803
+
-

دانشجویان ایرانی در چه شرایطی می‌توانند به کشور بازگردند؟

با افزایش نرخ ارز، بسیاری از دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌‌های خارجی درس می‌خوانند، با مشکلات مالی زیادی مواجه شده‌اند. این دانشجویان به دلیل شرایط تحصیلی، امکان درآمدزایی در کشور محل تحصیل را ندارند و اغلب از سوی خانواده‌هایشان در ایران مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند. نوسانات ارز، اما منجر شد تا گروهی از این دانشجویان، تصمیم به بازگشت به کشور را بگیرند. هر چند که در دوران کرونا هم با بسته‌شدن مرز بسیاری از کشورها، دانشجویان زیادی از ادامه تحصیل در کشورهای دیگر بازماندند و بخشی هم ناچار به بازگشت شدند. با اینکه پیش از این هم شرایطی برای بازگشت این دانشجویان و تحصیل در دانشگاه‌های ایران در نظر گرفته شده بود اما حالا وزیر علوم، تاکید می‌کند که شرط اصلی بازگشت، تحصیل این دانشجویان در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم و داشتن شرایط کافی است. محمدعلی زلفی‌گل جزئیات بیشتری به ایلنا می‌دهد و می‌گوید:«‌ بازگشت دانشجویان به کشور، هزینه‌های تحصیل آنها را کاهش می‌دهد، اما به هر حال اینکه این دانشجویان در چه دانشگاهی در کشور ادامه تحصیل می‌دهند، بستگی به این دارد که در چه دانشگاهی در خارج از کشور درس خوانده‌اند. با توجه به سطح آن دانشگاه‌ و مدرکی که گرفته‌اند، می‌توانند در ایران وارد دانشگاه شوند.» 
2 فروردین امسال معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از بازگشت 560 دانشجو و متخصص ایرانی به کشور در سال 1400 خبر داد. این عدد در سال 99، 480 نفر بود. بر اساس اعلام او، 60 درصد دانشجویان کشور، یعنی معادل 1.5 درصد از این افراد، در کشورهای دیگر تحصیل می‌کنند. در آن گزارش تاکید شده بود که آمار تحصیل دانشجویان ایرانی در خارج از کشور بالا نیست.   این بار اولی نیست که مسئولان وزارت علوم درباره بازگشت دانشجویان صحبت می‌کنند. پیش از این در، اردیبهشت 1400، آیین‌نامه جدید برای بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از سوی وزارت علوم، منتشر شد؛ آیین‌نامه‌‌ای مفصل که به رسمی بودن حضور آن شخص در کشور مربوطه، اعتبار دانشگاه، نبود وقفه تحصیلی بیش از یک سال، نداشتن منع قانونی برای ادامه تحصیل در کشور و ... اشاره شده بود.  
قبلا در آبان سال 91 هم که قیمت ارز نوسان پیدا کرده بود، زمزمه‌های بازگشت دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در کشورهای دیگر، شنیده شد. همان موقع وزیر وقت خطاب به دانشجویانی که توانایی مالی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی نداشتند، اعلام کرد که این افراد می‌توانند به کشور بازگردند و در دانشگاه‌های داخلی درس بخوانند. در پی آن هم معاون امور دانشجویان داخل این وزارتخانه، خبر از تسهیل روند بازگشت این افراد داده و گفته بود که برای شرط معدل این دانشجویان، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. آن سال تعداد دانشجویان متقاضی برای بازگشت، 5 هزار نفر اعلام و تاکید شد که آئین‌نامه خاصی برای این افراد تدوین شده که بر اساس آن دانشجویان با سه شرط مدت زمان اقامت، معدل و اعتبار دانشگاه، امکان ورود به دانشگاه‌های داخلی را دارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید