• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164659
+
-

جزئیات تازه از حادثه مرگبار قطار مشهد- یزد

جزئیات تازه از حادثه مرگبار قطار مشهد- یزد

18روز پس از واژگونی مرگبار قطار مشهد- یزد در حوالی طبس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن 6علت تأثیرگذار در وقوع این حادثه تلخ را اعلام کرد. به گزارش همشهری، این حادثه ساعت 5:20بامداد ‌روز 18خردادماه امسال در حوالی طبس واقع در استان خراسان جنوبی اتفاق افتاد. قطار مسافربری که با 348مسافر از مشهد به‌سوی یزد به راه افتاده بود در حوالی طبس و در محلی که بهسازی ریل قطار در حال انجام بود با یک بیل مکانیکی برخورد کرد و چندین واگن آن از خط خارج شد. در جریان این حادثه دست‌کم 21نفر از سرنشینان قطار جان خود را از دست دادند و شمار دیگری مصدوم شدند.
به‌دنبال وقوع این حادثه تحقیقات برای روشن شدن علت اصلی حادثه آغاز شد. در حالی که پیش از این برخی  دلایل اصلی این حادثه اعلام شده بود، روز گذشته کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در دومین گزارش خود، 6عامل را به‌عنوان عوامل مؤثر در این حادثه اعلام کرد. در این گزارش آمده است: «در تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات به دست آمده  عواملی که می‌توانست از وقوع سانحه جلوگیری کند، احصاء شد که به شرح ذیل اعلام می‌شود:‌ الف) عدم‌رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری.
ب) انسداد غیرمجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی.
 ج) واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران برخلاف مقررات عمومی سیر و حرکت توسط لکوموتیوران.
 د) اعلام اتمام عملیات تعویض تراورس و برچیدن ایستگاه موقت قبل از جمع‌آوری ادوات و تجهیزات از روی خط آهن توسط سرپرست عملیات و مسئول ایستگاه موقت.
 هـ ) بی‌توجهی راهبران قطار به تابلوهای هشداردهنده (تابلوهای تقلیل سرعت) و عدم‌یاد‌آوری تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت از سوی مسئول ایستگاه عباس آباد‌. در بخش پایانی این گزارش اضافه شده است: کمیسیون عالی سوانح پیشنهاد می‌کند به‌منظور عدم‌تکرار سوانح و به حداقل رساندن خطای نیروی انسانی نسبت به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارتی هوشمند، اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی، تکمیل کادر نظارت مناطق، ارتقای سطح آموزش و اصلاح ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید