با رانندههای2 زبانه
فاطمه عباسی - روزنامهنگار
بعد از 2سال و اندی که کرونا آدمها را در قرنطینه نگه داشته و سفرها را قدغن کرده بود، حالا با فروکش کردن این بیماری، گردشگری بار دیگر رونق گرفته و مسافرتها هم آغاز شده است. از آنجا که صنعت گردشگری، صنعت پولساز و مهمی برای کشور محسوب میشود، تامین زیرساختهای این صنعت بهویژه برای ورود گردشگران خارجی به کشور، از اهمیت زیادی برخوردار است.
همانطور که میدانید شهر قم بهعنوان دومین قطب گردشگری مذهبی کشور، در طول سال پذیرای زائران و مسافران بیشمار داخلی و خارجی است و با توجه به حضور زائران با فرهنگها و زبانهای خاص، نیاز به زیرساختهایی متناسب با این زائران در این شهر وجود دارد. در همین راستا هم شهرداری قم با همکاری سازمانهای تاکسیرانی برای رانندگان تاکسی در این شهر دوره آموزشی زبانهای انگلیسی و عربی برگزار کرده تا رانندگان دیگر مشکلی در زمینه ارتباط گیری و هدایت زائران خارجی نداشته باشند. بهگفته سرپرست سازمان تاکسیرانی قم، در سال۹۸ نخستین دوره زبان عربی و فرهنگ میزبانی برای ۵۰نفر از تاکسیرانان با ۶۰ساعت آموزش برگزار شده بود و حالا وجود ۵۹۰۰تاکسی در قم و جابهجایی روزانه ۲۰۰هزار مسافر توسط این تاکسیها، باعث شده تا این سازمان به فکر برگزاری دورههای جدید آموزشی و نشاندار کردن تاکسیهای دورهدیده در شهر باشد. البته شهرهای گردشگرپذیر در کشور ما کم نیست؛ مشهد بهعنوان نخستین شهر زیارتی و اصفهان، شیراز، تبریز و تهران بهعنوان کلانشهرهای گردشگری، لازم است علاوه بر زیباسازی شهر و رسیدگی به میراث تاریخی، فکری هم برای ارتباط راحت گردشگران خارجی با رانندگان برای تردد در شهر بکنند و طرحهایی مثل آموزش تاکسیرانان و تور لیدرها را در شهر به اجرا در بیاورند تا توریستهای بیشتری برای سفر، ایران را بهعنوان مقصدشان انتخاب کنند.