• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164622
+
-

هدفمند‌کردن شهریه دانشجویی ایثارگران ۱

هیأت وزیران در جلسه مورخ  ۱۴۰۱/۲/۲۱  به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و با همکاری وزارتخانه‌های علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران آیین‌نامه اجرایی این ماده در خصوص شهریه دانشجویی ایثارگران و فرزندان آنان را تصویب نمود . در اصل ، تصویب این آیین نامه جایگزین آیین نامه قبلی است که سالها برابر آن شهریه ایثارگران محاسبه و پرداخت می شد . قبل از تحلیل و بررسی آیین نامه مصوب هیات وزیران ، ضروری است متن قانونی ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره ذیل آن آورده شود تا انطباق صحیح تری بین آیین نامه مصوب و ماده ۶۶ قانون جامع انجام پذیرد . ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و تبصره ذیل آن بیان می دارد:
 بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می باشند، اقدام نماید.
 تبصره ـ تعیین رشته های تحصیلی مورد نیاز، نوع، میزان و شرایط پرداخت هزینه شهریه دانشجویی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط بنیاد و با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
 نکات مثبتی این آیین‌نامه نسبت به آیین نامه قبلی دارد که به قرار زیر است :
 ۱ - هدفمند کردن پرداخت شهریه  دانشجویی             
 ۲ - بهینه سازی در هزینه کرد ، با توجه به محدودیت منابع مالی
 ۳ -  تعیین رشته های تحصیلی به منظور حذف رشته هایی که کارایی چندانی در جامعه نداشته و در تامین آینده شغلی و اجتماعی جامعه هدف موثر نیست
۴ - ایجاد انگیزه در جامعه هدف برای تقویت بنیه علمی و پذیرش در دانشگاه های دولتی
 ۵ - ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر برای دانشجویان جامعه هدف که بتوانند از ظرفیت کامل شهریه در طول تحصیل بهره مند شوند
۶ -  ایجاد رقابت و تفاوت بین آنان که با جدیت و تلاش بیشتر به دنبال تحصیل هستند با کسانی که در تحصیل سستی و اهمال دارند
۷- ایجاد انگیزه ، تلاش و جدیت بیشتر در جامعه هدف برای پذیرفته شدن در رشته های تحصیلی مناسب تر
هرچند آیین نامه مصوبِ جدید محاسنی دارد ، اما با بررسی دقیق ، نکات معیوبی در آن به چشم می خورد که با اصلاح آن توسط دولت  هم مغایرت های قانونی آن رفع و هم آیین نامه ، از کیفیت بهتری برای تامین و تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام در قِبال ایثارگران ، مصوب مقام معظم رهبری برخوردار خواهد شد، که به مرور به تشریح آن خواهیم پرداخت.

این خبر را به اشتراک بگذارید