• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164609
+
-

تعهدهای برجامی واشنگتن به تهران

سخنگوی وزارت امور خارجه: واشنگتن تعهد داده در چارچوب قطعنامه2231شورای امنیت ‎ عمل کند، به تعهدهای خود پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند

سعید خطیب‎زاده در آخرین نشست ‎خبری خود در قامت سخنگوی وزارت امور خارجه، اخبار مهمی برای خبرنگاران داشت؛ از اعلام اینکه مذاکرات برای رفع تحریم‎ها در هفته جاری و در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‎فارس برگزار می‎شود تا پیام سعودی‎ها که نخست‎وزیر عراق به تهران آورد.به‎گزارش همشهری، سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ترکیه و برگزاری اجلاس سران کشورهای خزر در عشق‎آباد، پایتخت ترکمنستان از دیگر خبرهایی بود که خطیب‌‎زاده درباره آنها توضیح‎هایی را به خبرنگاران ارائه کرد.
در این میان اما همان‎گونه که انتظار می‎رفت، جزئیات مذاکرات جوزپ بورل، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا در تهران و تشریح نتایج این سفر و همچنین بررسی آخرین وضعیت گفت‎وگوها برای لغو تحریم‎ها از مهم‎ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست‎ خبری بود.

پاسخ آمریکا به بسته پیشنهادی ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست با بیان اینکه زمان برگزاری مذاکرات درباره مسائل باقیمانده با هدف لغو تحریم‌ها در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‎فارس قطعی شده و در هفته جاری برگزار می‎شود، گفت: مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا تلاش جدی کرد مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش تسهیل‎گری اتحادیه اروپا و بورل در این زمینه قدردانی می‎کنیم.
وی به این موضوع هم اشاره کرد که هفته گذشته و بعد از قطعنامه اخیر شورای‎حکام آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی، بورل در تماس با وزیر امورخارجه کشورمان درخواست کرده ‎است گفت‌وگوها براساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه اخیر شورای‎حکام ارائه شده بود، پیش برود. با توجه به همین موضوع هم بوده‎ که از مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا دعوت شد به تهران بیاید تا در گفت‎وگو با مقام‎های ایرانی، پاسخ واشنگتن به بسته پیشنهادی جمهوری‎اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.
خطیب‎زاده عنوان کرد که در جریان سفر بورل به تهران، طی گفت‎وگوهای مفصل، پاسخ طرف آمریکایی به ایران منتقل شده‎است؛ پاسخی که براساس آن واشنگتن تعهد داده در چارچوب قطعنامه2231شورای امنیت سازمان‎ملل عمل کند، به تعهدهای خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند. علاوه ‎بر اینها قرار است موضوع‎های اختلافی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

پیام سعودی‎ها چه بود؟
خطیب‎زاده همچنین به سفر اخیر نخست‎وزیر عراق به ایران هم اشاره کرد و گفت:یکی از ابعاد دیگر این سفر، نقشی است که عراق در گفت‌وگوهای ایران و عربستان ایفا می‌کند. الکاظمی نکاتی را از سوی عربستان به ما منتقل کرد. براساس آنچه شنیدیم، طرف سعودی این آمادگی را دارد که در سطح دیپلماتیک مذاکرات ارتقا یافته و در بغداد ادامه یابد که به‎زودی تاریخ آن معلوم می‌شود.

سخنگوی جدید وزارت امورخارجه کیست؟

دیروز آخرین نشست‎خبری سعید خطیب‎زاده به‎عنوان سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان برگزار شد و او از این پس در قامت مشاور وزیر امورخارجه فعالیت می‎کند. خطیب‌زاده حدود 2سال (۲۳ماه) و از 26مرداد ۱۳۹۹ تاکنون عهده‌دار سمت سخنگویی وزارت امورخارجه جمهوری‎اسلامی ایران بود. وی به‎جای سیدعباس موسوی فعالیت خود را آغاز کرد. ناصر کنعانی که به‎عنوان سیزدهمین سخنگوی وزارت امورخارجه منصوب شده، پیش‎از این رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره بوده ‎است. وی از تیرماه ۱۳۹۷ عهده‌دار این سمت ‎است. کنعانی پیش‎از این نیز ریاست ستاد عراق وزارت امور خارجه را برعهده داشت. دبیر سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاشکند (ازبکستان)، معاون اداره خاورمیانه عربی و شمال آفریقا، معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در امان (اردن)، کاردار سفارت ایران در اردن و کارشناس ارشد حوزه معاونت عربی و آفریقایی از دیگر سمت‌های کنعانی در دوران فعالیتش در وزارت امورخارجه است. او مدرک کارشناسی ارشد در رشته روابط بین‌الملل دارد و به زبان‌های انگلیسی و عربی مسلط است. تاکنون مرتضی سرمدی، محمود محمدی، حمیدرضا آصفی، سیدمحمدعلی حسینی، حسن قشقاوی، رامین مهمان‌پرست، سیدعباس عراقچی، مرضیه افخم، حسین جابری‎انصاری، بهرام قاسمی، سیدعباس موسوی و سعید خطیب‌زاده پیش از کنعانی، عهده‌دار سخنگویی وزارت امور خارجه بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید