• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 7 تیر 1401
کد مطلب : 164608
+
-

ارتقای کارآمدی نظام به دور از حاشیه‌ها

روسای قوای سه‎گانه در همایش سراسری قوه قضاییه بر هم‎افزایی همه دستگاه‌های کشور برای تحقق آرمان عدالت و پیشرفت تأکید کردند

گزارش
ارتقای کارآمدی نظام به دور از حاشیه‌ها

 همایش سراسری قوه قضاییه دیروز با حضور سران قوای سه‎گانه برگزار شد تا شاهد هم‎افزایی همه ارکان کشور در راستای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی و قضایی در کشور باشیم. به‎گزارش همشهری، در این همایش که همزمان با هفته قوه قضاییه و با هدف گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دستگاه قضایی و شهید آیت‌الله بهشتی برگزار شد، روسای قوا در سخنانی، ضمن اشاره به لزوم تقویت هرچه بیشتر دستگاه قضا، بر تلاش بیشتر برای جامه‎عمل پوشاندن به ‎آرمان‌های عدالت‎طلبانه نظام جمهوری‎اسلامی تأکید کردند.
سخنان روسای قوای سه‎گانه در این همایش نشان داد امروز دولت، قوه قضاییه و مجلس دوشادوش یکدیگر، با همدلی و هم‎افزایی و به‎دور از حاشیه‌ها، به‎دنبال افزایش حداکثری کارآمدی نظام هستند؛ راهبردی که تحقق عدالت اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی را به‎همراه خواهد داشت.

تشریک‌مساعی قوه قضاییه با دولت و مجلس
رئیس قوه قضاییه در این همایش با بیان اینکه اکسیر خنثی‌سازی اقدام‎های ترکیبی و توطئه‌های دشمن، توجه به بسط و گسترش عدالت اجتماعی و مقابله با فساد و تبعیض است، گفت: اگر مردم بدانند که کارگزاران نظام برای تحقق عدالت اجتماعی و فراهم کردن بستر رشد دنیا و آخرت آنها تلاش می‌کنند، تردید نکنید که با همه وجود از مسئولان و کارگزاران نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.غلامحسین محسنی‎اژه‎ای با اشاره به شخصیت وارسته، انقلابی و دلسوز رئیس‎جمهور، گفت: امروز قوه قضاییه وظیفه خود می‌داند که با همه توان به قوه مجریه کمک کند؛ امروز بار سنگینی بر دوش دولت است و همه وظیفه داریم با تلاش و مساعدت یکدیگر، این بار را با هم برداریم.وی همچنین افزود: قوه قضاییه تشریک‎مساعی با مجلس انقلابی را برای تدوین و وضع قوانین متناسب با اقتضائات روز و قوانین متناسب با خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن و قوانین هم‎راستا با خدمت به مردم، وظیفه و تکلیف خود می‌داند.محسنی‎اژه‎ای همچنین بر نقش و مسئولیت قوه قضاییه در حفظ و ارتقای امنیت و آرامش مردم و جامعه در نتیجه همکاری و تعامل با دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی اشاره کرد و گفت: باور دارم چنانچه قوه قضاییه از لحاظ عده و عُده و تجهیز نیروی انسانی، اداری و امکاناتی تقویت شود، دولت و مجلس نیز از این امر منتفع می‌شوند.
وی ادامه داد: تقویت قوه قضاییه سبب می‌شود این قوه با توان بیشتری درجهت گسترش عدالت و کمک به دولت گام بردارد و دستگاه قضایی با تقویت شدن می‌تواند حمایت بیشتری از ناحیه مردم برای نظام به‎دست آورد. قوه قضاییه همچنین در نتیجه تقویت شدن، می‌تواند با اهتمام و توان بیشتری در راستای نظارت بر حُسن اجرای قوانین مصوب مجلس گام بردارد.

تلاش برای ارتقای اعتماد اجتماعی
رئیس‎جمهور نیز طی سخنانی در این همایش با قدردانی از زحمات و خدمات محسنی‎اژه‌ای در قوه قضاییه، گفت: گفتمانی که باید در قوه قضاییه و کلیت نظام دنبال شود، حفظ و ارتقای اعتماد اجتماعی است تا امید مردم به نظام و دستگاه عدلیه روز به‎روز بیشتر شود و به‎دنبال ارتقا و اجرای سند تحول باشیم.
سیدابراهیم رئیسی با تأکید بر اینکه جامعه اسلامی بر مبنای عدالت، عقلانیت، معنویت و اخلاق پایه‌ریزی شده‎است، افزود: قانون عادلانه به‌دست مجریان عادل اجرا می‌شود. در دین اسلام بعد از توحید، هیچ مقوله‌ای به گستردگی عدالت وجود ندارد. عدالت یک امر گسترده و فراگیر در همه حوزه‌هاست.وی همچنین در تشریح و تعریف فساد گفت: هرگاه امری از اعتدال خارج شود، تبدیل به فساد و ضد‌عدالت خواهد شد. وظیفه همه در دستگاه‌های اجرایی، تقنینی و قضایی، اجرای عدالت است و در این مسیر شناخت حق، گرایش به حق و ایستادگی بر حق بسیار مهم است.رئیس‎جمهور با تأکید بر اینکه اجرای عدالت هیچ سازگاری با فقر، فساد و تبعیض ندارد، گفت: اگر عدالت در اقتصاد اجرا شود، شاهد به حاشیه رفتن فقر خواهیم بود.

جبران عقب‌ماندگی‌ها به دور از حواشی
رئیسی همچنین با بیان اینکه دولت نظرات مجلس و قوه قضاییه را کمک به‌خود می‌داند و از آن استقبال می‌کند، ادامه داد: رمز موفقیت ما انسجام همه قوا، نیروهای مسلح و همه خدمتگزاران تحت زعامت رهبرمعظم انقلاب است. در قوای سه‌گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. در ادوار گذشته برخی مسئولان و دست‌اندرکاران درگیر حاشیه‌ها شدند که موجب عقب‌ماندگی‌هایی شد، اما تصمیم جدی ما این است که دچار حواشی نشویم.وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به آینده اقتصادی و فرهنگی کشور، گفت: اگرچه شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم، اما اراده جدی همه ما این است که برای پیشرفت و عدالت تلاش کنیم. حق عقبگرد و درجا زدن نداریم؛ کشور یک راه بیشتر پیش‎رو ندارد و آن، پیشرفت است.

مکث
هماهنگی 3قوه در مسیر خنثی‎سازی تحریم‎ها

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش سراسری قوه قضاییه گفت: امروز هر 3قوه مصمم هستند تا با هماهنگی، همدلی و هم‎افزایی از فرصت به‎دست آمده برای اجرای وظایف خود استفاده کنند؛ به‎ویژه اینکه برای برنامه‎ریزی «برنامه هفتم» نیز در تلاش هستیم. محمدباقر قالیباف با بیان اینکه با نگاه خنثی‎سازی تحریم و رفع تحریم درحال انجام وظایف‎مان هستیم، افزود: با توجه به ظرفیت و امکان مادی که در کشور وجود دارد، مصمم هستیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم و مردم ثمره این اقدام‎ها را در زندگی و سفره‎هایشان لمس کنند. وی با بیان اینکه در بحث پایه بودجه قوه قضاییه باید تجدیدنظری کنیم تا براساس رشد سالانه مسیر خود را طی کند، ادامه داد: در حوزه اصلاح قوانین، بحث اطاله دادرسی از موضوع‎هایی است که باید به‎صورت لایحه به مجلس بیاید تا براساس آن، کار را پیش ببریم. قالیباف همچنین با بیان اینکه «بیانیه گام دوم» نقشه و سند راه است، گفت: باید نظام اسلامی را مقتدر و کارآمد کنیم. کشور نیازمند نظام حکمرانی متعالی و یک مشروعیت استمراری است و تحقق این موضوع، منوط به کارنامه و عمل‎مان در انجام کارهاست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید