• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 6 تیر 1401
کد مطلب : 164480
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/314o9
+
-

تحکیم مناسبات راهبردی تهران - بغداد

رئیس‎جمهور در نشست‎ خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق: قرار شد برای تسهیل روابط پولی بین 2کشور گام‌های جدیدی برداشته شود

دیپلماسی
تحکیم مناسبات راهبردی تهران - بغداد

نخست‎وزیر عراق بعدازظهر دیروز درحالی در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد به شکل رسمی مورد استقبال رئیس‎جمهور ایران قرار گرفت که با پرواز مستقیم از جده وارد تهران شده بود؛ موضوعی که نقش‎آفرینی بغداد در روابط تهران - ریاض را پررنگ‎تر از قبل می‌کند.
به‎گزارش همشهری، حضور نخست‎وزیر عراق در تهران در شرایطی است که منابع آگاه معتقدند نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض و پیگیری مذاکرات برای احیای روابط جمهوری‎اسلامی و عربستان‎سعودی، از مهم‌ترین محورهای سفر الکاظمی به ایران است. برهمین اساس هم بود که نخست‎وزیر عراق پیش‎از حضور در تهران، به ریاض رفت و با محمد بن‎سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و گفت‎وگو کرد.
گفته می‌شود نخست‎وزیر عراق قصد دارد به تهران اطمینان دهد بغداد در هیچ ائتلافی علیه جمهوری‎اسلامی مشارکت نخواهد کرد و هدف از شرکت در کنفرانس ریاض، پیگیری اهداف اقتصادی ازسوی عراق خواهد بود؛ کنفرانسی که قرار است در روزهای 24 و 25تیرماه با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‎فارس، اردن، مصر، عراق و همچنین رئیس‎جمهور آمریکا برگزار شود.
واردات برق و گاز، پرونده آب در وضعیت خشکسالی شدید و بحران سیاسی عراق از دیگر محورهایی است که به اذعان برخی منابع عراقی، در سفر الکاظمی به تهران درباره آنها گفت‎وگو و رایزنی می‌شود.

تسهیل روابط پولی بین تهران - بغداد
رئیس‎جمهور ایران و نخست‎وزیر عراق پس ‎از دیدار و گفت‎وگوی دوجانبه در نشست ‎خبری مشترک حضور یافتند. سیدابراهیم رئیسی در این نشست‎ خبری با بیان اینکه قرار شد برای تسهیل روابط پولی بین تهران - بغداد گام‌های جدیدی برداشته شود، گفت: در دیدار با نخست‎وزیر عراق درباره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین 2کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی میان 2کشور افزایش یابد.
وی با بیان اینکه روابط جمهوری‎اسلامی با عراق معمولی و سنتی نیست، بلکه عمیق و ریشه‎دار است، افزود: اراده لازم برای توسعه بیشتر روابط در 2کشور وجود دارد. رئیسی گفت: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیک‎ترین ملت به ملت ایران می‎بینیم و بیشترین روابط را در میان کشورهای همسایه با عراق داریم.
وی درباره محورهای گفت‎وگو با الکاظمی ادامه داد: با نخست‎وزیر عراق درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت‎وگو و قرار شد هرچه سریع‎تر این کار در جهت تسهیل مراودات بین 2کشور نقش مهمی داشته باشد. رئیسی همچنین با بیان اینکه تسهیل زیارت زائران امام‎حسین(ع) ازسوی دولت عراق قابل تقدیر است، اعلام کرد که قرار شده‎ دولت این کشور تسهیلات بیشتری برای زیارت زائران ایرانی قائل شود و زائران برای اربعین، با سهولت از مرزهای هوایی و زمینی به عراق سفر کنند و مشکلات سال‌های گذشته رفع شود.

عادی‎سازی روابط با رژیم‎صهیونیستی امنیت‎ساز نیست
رئیس‎جمهور در ادامه این نشست‎ خبری با بیان اینکه معتقدیم گفت‎وگوی مسئولان منطقه مشکلات منطقه را حل می‌کند، گفت: آتش‎بس و رفع محاصره یمن مورد تأکید ماست و ادامه جنگ یمن را بی‎حاصل می‌دانیم که در این راستا هرچه زودتر باید به این جنگ خاتمه داده شود.
رئیسی همچنین تأکید کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی‎سازی روابط با کشورهای منطقه برای این رژیم امنیت‎ساز نیست و صلح و آرامش در منطقه با نقش‎آفرینی همه مسئولان منطقه ممکن است، اما عادی‎سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای منطقه مشکل‎ساز خواهد بود.
وی در پایان با تأکید بر اینکه در روزهای سخت عراق، کنار این کشور بودیم و همواره کنار هم خواهیم بود، تأکید کرد که این رابطه به سردی نمی‎گراید. ما روابط 2کشور را رو به گسترش می‎دانیم و سفر آقای الکاظمی به تهران، نقطه عطفی برای توسعه روابط 2کشور است.

مکث
توسعه روابط تجاری ایران و عراق

نخست‎وزیر عراق هم در نشست‎ خبری مشترک با رئیس‎جمهور ایران گفت: در گفت‌وگوها روابط تاریخی، فرهنگی و دینی 2کشور را مورد بحث قرار دادیم. روابط ما با ایران بسیار مهم است و در چارچوب منافع مشترک 2کشور بوده و تلاش ما در این راستا برای تأمین منافع ملت‌هایمان است و توافق کردیم روابط تجاری بین 2کشور را تقویت کنیم. مصطفی الکاظمی درباره اربعین حسینی نیز گفت: توافق کردیم یک برنامه زمانی برای تسهیل زیارت زائران اربعین امام‎حسین(ع) تنظیم کنیم. پیش‎از این، زوار ایرانی در فرودگاه‌های عراق می‌توانستند ویزا دریافت کنند، اما در چندهفته اخیر این زمینه را فراهم کردیم که زوار ایرانی بتوانند در گذرگاه‌های مرکزی با سقف مشخصی در مقطع فعلی ویزای ورود به عراق را دریافت کنند. همچنین چالش‌های منطقه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم و توافق کردیم به‎صورت مشترک برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم. مقرر کردیم حمایت‌مان از آتش‌بس در یمن را اعلام کنیم. الکاظمی اضافه کرد: همچنین توافق کردیم تلاش‌های مشترکی برای مقابله با چالش‌های امنیت غذایی به سبب جنگی که در اوکراین در جریان است، انجام بدهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید