• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 6 تیر 1401
کد مطلب : 164452
+
-

منابع اصلی پروتئین

حسن موسوی؛ روزنامه‌نگار

پروتئین یکی از ضروری‌ترین مواد مغذی است که بدن برای نگهداری و ساخت عضلات، به مقدار زیادی به آن نیاز دارد. پروتئین ماده‌ای مغذی است که بدن ما برای ۳ هدف بسیار مهم، به آن نیاز دارد: رشد مناسب، ترمیم سلول‌ها، سوخت‌وساز و عملکرد درست. بنابراین این مسئله بسیار مهم و حائز اهمیت است که شما در طول روز، به مقدار کافی پروتئین دریافت کنید. پروتئین ماده‌ای مغذی‌ است که می‌تواند در طیف وسیع و گسترده‌ای از مواد غذایی وجود داشته باشد.
  تخم‌مرغ؛ ازجمله مغذی‌ترین و سالم‌ترین غذاهاست که یکی از منابع اصلی پروتئین هم به‌شمار می‌رود. تخم‌مرغ علاوه بر پروتئین، حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین، آنتی‌اکسیدان، مواد معدنی و چربی‌ سالم و مفید است.
جالب است بدانید که پروتئین تخم‌مرغ تنها در قسمت سفیده آن است و تخم‌مرغ کامل حاوی ریزمغذی‌های دیگر ازجمله ویتامین A و B۱۲ و سلنیوم و کلسترول نیز هست.
 بادام؛ یکی از مغزهای خوراکی است که سرشار از ویتامین، فیبر، منگنز و منیزیم است. همچنین جزو مواد غذایی پروتئین‌دار گیاهی محسوب می‌شود. خوردن بادام می‌تواند علاوه بر تأمین بخشی از پروتئین روزانه‌تان، فایده‌های دیگری همچون کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کمتر شدن ریسک ابتلا به فشار خون بالا، کاهش میزان کلسترول بدخون(LDL) و کاهش میزان کلسترول بد خون(LDL) برای سلامت انسان داشته باشد.
 سینه مرغ؛ اگر می‌خواهید یک بمب پروتئین را در رژیم غذایی خود تجربه کنید، سینه‌ مرغ، بهترین انتخاب است.سینه‌ مرغ علاوه بر پروتئین، سرشار از مواد معدنی و روی و سلنیوم است.
 ماست یونانی؛ یکی از منابع اصلی پروتئین برای بیشتر مردم است. این ماست بافت غلیظ و کرمی دارد و حاوی مقادیر بالای پروتئین است. جز پروتئین، منبع بسیار خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست. همچنین ترکیب آن با آجیل‌ها یا برخی میوه‌ها، می‌تواند تجربه‌ میان وعده‌ای عالی را برای شما رقم بزند.
 شیر؛ یکی از کامل‌ترین مواد غذایی، شیر است. به‌گفته‌ برخی کارشناسان، شیر، حاوی بیشتر مواد مغذی مورد نیاز انسان است. بنابراین شیر، منبع بسیار خوب و باکیفیتی از پروتئین، کلسیم، فسفر و برخی مواد معدنی دیگر است.
  عدس؛ یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین گیاهی است که در میان گیاهخواران یا در رژیم‌های گیاهخواری، بسیار محبوب و پرطرفدار است.
  ماهی؛ یکی از بهترین پروتئین‌ها با منشأ حیوانی است. ماهی همچنین منبعی عالی برای پروتئین، ید، سلنیوم و ویتامین B۱۲ به‌حساب می‌آید.
  کینوا؛ کینوا دانه‌ محبوب دنیای سلامتی است. کینوا دانه‌ای سرشار از فیبر و آهن است که در مقایسه با بسیاری از غلات، پروتئین بیشتری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید