• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164419
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G6DD3
+
-

توافق برای بازگشت به وین

امیر عبداللهیان و بورل از آمادگی ایران و اروپا برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین خبر دادند

دیپلماسی
توافق برای بازگشت به وین

 مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا دیروز به تهران آمد تا پیرامون آخرین وضعیت گفت‎وگوهای برجامی میان ایران و 1+4 بحث و تبادل‎نظر کند؛ سفری که اخبار منتشر شده از نتایج مثبت آن و افزایش امیدواری‎ها برای ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‎ای سال2015 در آینده نزدیک حکایت دارد.
به‎گزارش همشهری، وزیر امورخارجه ایران و جوزپ بورل روز گذشته در محل وزارت امورخارجه حدود سه‎ساعت‎ونیم به بحث و گفت‎وگو نشستند و پس‎ از آن در نشست‎خبری مشترک شرکت کردند؛ نشستی که طی آن هر دوطرف از آمادگی خود برای ازسرگیری گفت‎وگوهای احیای برجام خبر دادند.
حسین امیرعبداللهیان در این نشست‎خبری با بیان اینکه گفت‎وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی را درباره مطالبات ایران با نماینده عالی سیاست‎خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا داشته‎ است، اظهار کرد: آمادگی داریم در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم و نفع اقتصادی ملت ایران برای دولت مهم هست.

ایران به‎دنبال گسترش مناسبات با اروپا
وی گفت: گفت‎وگوهای طولانی، اما مثبتی با اتحادیه اروپا داشتیم؛ حفظ و گسترش روابط با اتحادیه اروپا از اولویت‎های جمهوری‎اسلامی ایران در پیگیری مناسبات با قاره اروپاست.جمهوری اسلامی ایران به‎دنبال روابط متوازن با جهان است و در یک سیاست‎خارجی متوازن، قاره اروپا برای ما از جایگاه مهمی برخوردار است. حفظ و گسترش روابط با قاره اروپا مشمول همه کشورهای این قاره، چه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چه کشورهای خارج از اتحادیه اروپا می‎شود؛ رویکردی که ازجمله اولویت‌های ما در پیگیری مناسبات با این قاره است.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سطح روابط و به‎ویژه مناسبات تجاری ایران و این قاره در تراز ظرفیت‌های موجود بین ایران و یکایک کشورهای اروپایی نیست، عنوان کرد: امیدواریم به‎دنبال روابط و گفت‌وگوهای دوجانبه با یکایک کشورهای اروپایی و همچنین در ادامه گفت‌وگوها و توافق‎هایی که با آقای بورل داشتیم، شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات باشیم.
امیرعبداللهیان ادامه داد: در این نشست بحث تداوم مذاکرات ایران و طرف‎های دیگر برای لغو تحریم‎ها مورد برررسی قرار گرفت و آقای بورل از من خواستند که چگونه می‌توانیم از بن‎بست و توقفی که بعد از قطعنامه آژانس به‎وجود آمده است، خارج شویم. بنده گفتم که ایران همیشه از مسیر مذاکرات استقبال می‌کند. وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم مشکلات و نقاط افتراقی را که وجود دارد، در مسیر گفت‌وگوهایی که به‎زودی ازسر گرفته خواهد شد برطرف کنیم، افزود: امیدواریم به‎طور مشخص طرف آمریکایی این‎بار واقع‌بینانه و منصفانه برای رسیدن به توافق، تعهدات خود را انجام دهد.

ازسرگیری مذاکرات بعد از سفر بورل
مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست‎خبری گفت: برای ما مهم بود که به ایران بیاییم؛ هدف اصلی سفر من شکستن بن‎بست برجام و کم کردن تنش‎هاست. جوزپ بورل با تأکید براینکه برای من مهم است که بن‎بست برجام را از بین ببریم، افزود: قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به‎سرعت آغاز کنیم.ما به‎عنوان هماهنگ‎کننده برجام، در ماه مارس پیشنهادهایی را مطرح کردیم و یک‎سری متن و سؤالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا آن را پاسخ دهند و قرار شد مذاکرات متوقف شود تا این سؤالات پاسخ داده شود، اما قرار نبود این توقف 3ماه بینجامد. مذاکرات باید ازسر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.
بورل ادامه داد: بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهد بود. رسیدن به توافق برای کل دنیا و جهان مهم است، چراکه ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شده و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، بسیار مهم است.
وی با تأکید بر اینکه این جلسه  مهم بود، چراکه مذاکرات وین ازسر گرفته خواهد شد، تصریح‎ کرد: دنیا به‎دنبال ثبات و امنیت است و امیدواریم با این توافق، امنیت اقتصادی ایران تأمین شود و همچنین دغدغه عدم‌اشاعه هسته‌ای هم برای جهان رفع شود. بورل اضافه کرد: خوشحال خواهم شد که دوباره به تهران برگردم و درباره روابط ایران و اتحادیه اروپا به بحث و گفت‎وگو بنشینیم، چراکه ایران بازار بزرگی است و اقتصادهای ما می‌توانند همدیگر را کامل کنند؛ لذا برجام می‌تواند این ریل را کامل کند. ما در مورد مسائل کنسولی نیز صحبت می‌کنیم.

مکث
شمخانی در دیدار با بورل: به‌دنبال توافقی قوی، قابل اتکا و پایدار هستیم


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار عصر شنبه ‌خود با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم، دفاع از حقوق بشر، تامین امنیت انرژی و تحکیم امنیت پایدار در نظام بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد ثابت خود و با صرف هزینه‌های مادی و انسانی قابل توجه، اقدامات کم‌نظیری را در حوزه‌های ذکر شده به انجام رسانده که منافع آن متوجه جهانیان به‌ویژه شهروندان اروپایی بوده است. شمخانی با انتقاد از کم‌توجهی اروپا به نقش سازنده ایران در ایجاد امنیت پایدار در منطقه و نظام بین‌الملل گفت: متأسفانه روابط راهبردی اروپا با برخی کشورهایی در حال توسعه است که مظهر شر، ناامنی و تروریسم دولتی در جهان هستند. دبیرشورای‌عالی امنیت ملی بدعهدی آمریکا و بی‌عملی اروپا در برجام را تجربه‌ای تلخ برای مردم ایران عنوان کرد و افزود: اقدامات جبرانی ایران در بخش هسته‌ای صرفا واکنشی قانونی و عقلانی به یکجانبه‌گرایی آمریکا و انفعال اروپا بوده و تا زمانی که رویه غیرقانونی غرب تغییر نکند، ادامه خواهد داشت. شمخانی رفع تحریم‌های غیرقانونی و تحقق انتفاع اقتصادی همه‌جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین عنوان کرد و گفت: توافقی که 2 اصل ذکر شده را با ارائه تضمین قابل اتکا از سوی آمریکا و اروپا تامین نکند هیچ مطلوبیتی برای ایران ندارد.
جوزپ بورل نیز در جریان این ملاقات  با اشاره به گفت‌وگوی خود با مقامات آمریکایی پیش از سفر به تهران افزود: دولت بایدن به‌دلایل مختلف به‌دنبال دستیابی به توافق برای احیای برجام است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را با توجه به تجربیات گذشته در زمینه اخذ تضامین برای اطمینان از پایدار بودن توافق جدید قابل درک عنوان کرد و گفت: من به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات در تلاش هستم که دیدگاه‌های طرفین را متناسب با مقدورات سیاسی و فنی برای شکل‌گیری توافق به یکدیگر نزدیک کنم.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید