• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 5 تیر 1401
کد مطلب : 164395
+
-

کاناداغ!

نمایش درخشان پسران ایران، چهارمین پیروزی تیم ملی والیبال را در لیگ ملت‌ها رقم زد.حریف دیروز، کانادا بود که در المپیک ایران را 3بر صفر برد اما این‌بار با همین نتیجه شکست خورد

تیتر یک
کاناداغ!

اولین بارقه‌های امید درباره عملکرد تیم ملی در لیگ ملت‌های 2022 والیبال، سرانجام نمایان شده‌اند. پس از چند نتیجه ناامیدکننده در هفته قبلی رقابت‌ها، این‌بار تیم ملی با یک نمایش بی‌نقص آمریکا را شکست داد و حتی با وجود باختن به برزیل، به‌دلیل تلاش مضاعفی که در آن مسابقه به خرج داده بود، مورد تشویق حاضران روی سکوها قرار گرفت. شاگردان عطایی دیروز چهارمین بردشان در لیگ ملت‌ها را روبه‌روی کانادا جشن گرفتند. البته که این کشور هرگز جزو ابرقدرت‌های دنیای والیبال نبوده و شکست‌دادنش، یک اتفاق عجیب و دور از ذهن نیست اما نباید فراموش کرد که همین تیم در مجموع تقابل‌های قبلی با تیم ملی ایران، بردهای بیشتری به‌دست آورده است. این بازی به یک دلیل خاص برای والیبال ایران مهم بود. تیم ملی در المپیک توکیو به شکل ناباورانه‌ای 3 بر صفر به کانادا باخت. حالا اما پسران ایران موفق شدند در 3ست متوالی از این رقیب انتقام بگیرند و به جایگاه هشتم جدول لیگ ملت‌ها صعود کنند. در بین نفرات ترکیب ثابت تیم ملی فقط میلاد عبادی‌پور در رقابت‌های المپیک روبه‌روی کانادا به زمین رفته بود.
ایران که مثل کانادا در مقایسه با المپیک تغییرات زیادی داشت، ست اول را کاملا نزدیک به حریف شروع کرد و 2 تیم تا اواسط ست اول پابه‌پای هم پیش رفتند اما از امتیاز 12به بعد، ایران کم‌کم توانست خودش را از حریف جدا کند. البته که با بی‌تجربگی چند بازیکن تیم ملی، چیزی نمانده بود که حریف کاملا به مسابقه برگردد اما درخشش به‌موقع امیرحسین اسفندیار و سرویس عالی او، فرصت بازگشت را به کانادا نداد. سرویس تماشایی کاپیتان عبادی‌پور نیز در نهایت ست اول این مسابقه را به سود تیم ملی ایران تمام کرد. بازی در ست دوم، نزدیک دنبال شد و سرویس‌های مهارنشدنی «تیموتی مار» به‌عنوان کلیدی‌ترین ستاره کانادا، دریافت عقب زمین ایران را با مشکل مواجه کرد. با این حال، باز هم اسفندیار در لحظات حساس مسابقه خوش درخشید تا تیم ملی بی‌جهت شانس برتری در این ست را از دست ندهد و دچار لغزش نشود. به‌نظر می‌رسد باختن در ست دوم، عملا روحیه را از کانادایی‌ها گرفت. آنها در ست سوم کاملا تحت‌تأثیر بازی ایران بودند و دیگر حتی تیموتی مار هم در خط سرویس، زهردار به‌نظر نمی‌رسید. تیم ملی بدون فشار و اضطراب، کارش را به‌خوبی انجام داد و ماموریت انتقام‌گرفتن از کانادا را با موفقیت تمام کرد. این یک پیروزی بی‌دردسر برای ایران بود که آرامش را به اردوی تیم ملی برگرداند.
ستاره بی‌چون‌وچرای تیم ملی در این مسابقه، بدون‌شک امیرحسین اسفندیار بود؛ بازیکنی که دوباره به فرم خوب برگشته و آمادگی مطلوب را به‌دست آورده است. اسفندیار در لحظات حساس این مسابقه، مطمئن ظاهر شد و ایران را در مسیر تصاحب یک پیروزی ارزشمند قرار داد. او با رسیدن به 14امتیاز، بعد از امین اسماعیل‌نژاد که 51 امتیاز گرفت، امتیازآورترین بازیکن تیم بود. هر چند که تیموتی مار از کانادا با 18امتیاز، از این حیث بهترین عملکرد را در بین بازیکنان درون زمین داشت. اسفندیار به جز 12امتیازی که از روی آبشار در این بازی گرفت، 2بار هم موفق شد سرویسش را درون زمین حریف فرود بیاورد. در تیم ملی ایران به جز او، فقط میلاد عبادی‌پور توانست در این مسابقه از سرویس، امتیاز مستقیم بگیرد. تیم ملی در این نبرد 4دفاع روی تور عالی هم داشت که البته باز هم عدد چندان بالایی به‌نظر نمی‌رسد. 2بازی روبه‌روی آمریکا و کانادا و 2برد هیجان‌انگیز، بخشی از ناامیدی‌ها در مورد آینده این تیم را از بین برده‌اند. با این حال، این نفرات برای جا‌افتادن در تیم ملی و ساختن یک تیم هماهنگ، همچنان به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.
تیم ملی با این پیروزی، حالا درست نیمی از مسابقه‌هایش در لیگ ملت‌ها را با پیروزی تمام کرده و در رده هشتم جدول رده‌بندی دیده می‌شود. غافلگیری بزرگ مسابقه‌ها تا امروز تیم ملی ژاپن بوده که در 7مسابقه، 5بار برنده شده و سکوی چهارم را از آن خودش کرده است. تیم ملی ایران تا امروز در 14ست شکست خورده و در 12ست برنده بوده است.  2 پیروزی مهم در هفته دوم لیگ که یکی در مقابل آمریکا بود، این روحیه را به تیم ایران داد که هفته سوم را با شرایط بهتر آغاز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :