• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16438
+
-

گاومیش‌ها به مجتمع صنعتی می‌روند؟

نگاه روز
گاومیش‌ها به مجتمع صنعتی می‌روند؟


پرورش و نگهداری گاومیش به‌واسطه تولیدات با ارزش آن، نقش به‌‌سزایی در اقتصاد معیشتی پرورش‌‌دهندگان ایفا می‌کند. این دام با ویژگی‌های منحصر به‌فردی که دارد، یعنی استفاده از منابع غذایی کم‌ارزش، قدرت بالای سازگاری با محیط اطراف و مقاومت در برابر بیماری‌ها و تولیدات شیر و گوشت در مقایسه با سایر دام‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان خوزستان از مراکز اصلی پرورش گاومیش در کشور محسوب می‌شود؛ اما اینکه این گاومیش‌‌ها کجا نگهداری می‌شوند، جای سؤال دارد؟

از گذشته‌های دور تعداد زیادی از گاومیش‌‌های شهر اهواز در منطقه‌ای به نام گاومیش‌آباد زندگی می‌کنند و گاومیش‌های این منطقه به‌صورت سنتی و توسط اهالی آن پرورش داده می‌شوند، اما چندسالی است که به‌ خاطر انواع آلودگی‌ها و به‌خصوص آلودگی آب کارون به‌دلیل شنای گاومیش‌ها در آب، موضوع جابه‌جایی ساکنان این منطقه و گله‌های گاومیش‌‌ها مطرح شده است.

نگهداری گاومیش‌‌‌ها در مرکز شهر و پرسه زدن این دام‌‌‌ها در بلوارها و خیابان‌های این شهرستان، مشکلات زیادی را برای اهالی حاشیه منطقه و اهواز ایجاد کرده است. طبق آمارهای استانداری خوزستان، 90درصد از جمعیت گاومیش‌ها در استان به وسیله گاومیش‌‌داران به‌صورت خرده و با تعداد گله‌های 10راسی یا مقداری بیشتر نگهداری می‌شوند.

محمد مشکورزاده- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان درخصوص جابه‌جایی گاومیش‌ها به منطقه‌ای جدید، به ایسنا گفت: «مطالعات اولیه مجتمع بزرگ گاومیش‌‌‌داری صنعتی داوودیه در قالب 3 فاز طراحی شده است. فاز اول این مجتمع 312واحد است که اکنون عملیات اجرایی 13واحد آن انجام شده و 70 واحد دیگر در مرحله زیرسازی است.

فاز اول این مجتمع 6هزار و 390 راس ظرفیت دارد». او افزود: «در مجاورت واحدهای نگهداری گاومیش این مجتمع، ساختمان‌هایی برای سکونت گاومیش‌‌داران احداث شده است. این مجتمع بین شهرستان‌های کارون و شادگان است و گاومیش‌‌داران این دو شهرستان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با تأکید بر اینکه ما هیچ‌گونه مسئولیتی در انتقال گاومیش‌داران به این مجتمع نداریم و نمی‌توانیم آنها را به این کار وادار کنیم، گفت: «خارج کردن گاومیش‌‌داران از شهر وظیفه شهرداری و اداره بهداشت شهرستان است و به همین علت ما نمی‌توانیم در این خصوص دخالت کنیم. سازمان جهادکشاورزی در برابر گاومیش‌‌‌داران تعهد دارد که مشکلات مربوط به زیرساخت‌‌های مجتمع را حل کند».

او گفت: «تعداد گاومیش‌‌های خوزستان 140هزار راس است و این مجتمع فعلا ظرفیت 6هزار و 300راس را دارد. طبق برآوردهای آماری درصورت مستقر شدن گاومیش‌دارن در مجتمع، می‌‌توان بیش از 5هزار تن شیرخام به‌صورت کاملا صنعتی در این مجتمع تولید کرد که این میزان می‌تواند سهم بالایی از نیاز استان به شیر خام را تأمین کند». گاومیش‌داران خوزستان با تولید 504هزار تن شیر در‌ ماه 25درصد شیر استان را تأمین می‌کنند. همچنین سالانه بیش از 130هزار تن شیر خام گاومیش در خوزستان تولید می‌شود.

سیاحی- مدیر جهادکشاورزی کارون- علت عدم‌خروج گاومیش‌داران از شهر را عدم‌تمایل آنها بیان‌کرد و به مهر گفت:«گاومیش‌‌داران به‌دنبال راحتی کار خود هستند و چون در شرایط فعلی کنار رودخانه و نزدیک محل زندگی خود هستند تمایلی به منتقل شدن ندارند. شهرداری اکنون در حال توسعه سواحل رود کارون است و تا چند وقت دیگر گاومیش‌‌داران با مشکل مواجه خواهند شد و بنابراین بهتر است از هم‌اکنون به فکر خروج و سکونت در مجتمع باشند. هم‌اکنون تعداد کمی از گاومیش‌‌داران در مجتمع گاومیش‌‌داری صنعتی احداث شده، مستقر شده‌‌اند و ما در حال حل مشکلات آنها از قبیل ایجاد زیرساخت‌ها، ازجمله آب، برق و سایر خدمات به مجتمع و محل سکونت آنها هستیم».

مدیر جهادکشاورزی کارون گفت:«دولت برای کمک به گاومیش‌‌داران 5میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 20میلیون تومان تسهیلات از محل صندوق توسعه و حمایت از بخش کشاورزی به آنها داده است؛ علاوه بر این از محل اعتبارات طرح توسعه کشاورزی نیز تسهیلاتی برای این دامداران درنظر گرفته شده است اما متأسفانه گاومیش‌‌داران هیچ‌گونه اقدامی جهت دریافت این تسهیلات نمی‌کنند». سیاحی با اشاره به تعداد گاومیش‌های شهرستان کارون خاطرنشان‌کرد: «جمعیت گاومیش‌های این شهرستان 12هزار راس است».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید