• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16431
+
-

ارتباط مجازی با مدیران شهر

معرفی کانال‌ها و بسته‌های اطلاع‌رسانی شهرداری تهران به مناسبت روز روابط‌عمومی


الهام مصدقی‌راد
«سایت شهرنوشت» 27اردیبهشت ـ همزمان با روز روابط عمومی ـ به «خبرگزاری شهر» تبدیل خواهد شد؛ یک خبرگزاری تخصصی در حوزه شهری با سرویس‌های خبری تخصصی و مولتی‌مدیا. با راه‌اندازی مرکز رسانه‌های اجتماعی شهرداری تهران که حساب‌های رسمی شهرداری زیر نظر این مرکز فعالیت می‌کنند، فعالیت شهرداری در فضای مجازی و ارتباط‌گیری با مخاطبان، افزایش چشمگیری یافت. هم‌اکنون شهرداری 15حساب رسمی در فضای مجازی دارد که تعداد اعضای هر کدام نیز قابل توجه است؛ توییتر با 40هزار عضو، فیسبوک با 32هزار عضو، اینستاگرام با 25هزار عضو و تلگرام با 6هزار عضو؛ آژانس عکس تهران نیز با انتشار میانگین روزانه 10تا 12گزارش تصویری در حوزه شهر، فعال است. البته بعد از فیلترینگ تلگرام، فعالیت روابط‌عمومی شهرداری تهران در کانال‌های «سروش» و «بله» هم قوت گرفت.

کانال‌ها و لینک‌های ارتباطی روابط عمومی شهرداری تهران برای انتشار اخبار و رویدادهای شهر و شهرداری در 2قالب تولیدی و محتوایی در اختیار کاربران و اعضای خود و درواقع شهروندان قرار می‌گیرد. این محتوا شامل اینفوگرافی، کلیپ، عکس‌نوشت و انیمیشن در حوزه تخصصی شهر و همچنین خبر، یادداشت و گزارش‌هایی است که برای شهروندان، اهمیت و جذابیت دارد. خبرها و اقداماتی هم که در مناطق مختلف شهرداری تهران انجام می‌شود در قالب بسته‌های خبری گلچین‌شده در فضای مجازی انتشار می‌یابد. یکی از اخبار جذاب برای مخاطبان، فعالیت‌هایی‌است که در فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ شهرداری انجام می‌شود؛ مثل فعالیت‌های نمایشگاهی، هنری و... . این ازجمله خبرهای تولیدی‌است که مخاطبان خوبی در فضای مجازی دارد.

بخش دیگری که کانال‌های روابط عمومی شهرداری در حوزه اطلاع‌رسانی دنبال می‌کنند معرفی امکانات شهرداری‌است. بعضی شهروندان، با خدمات ارائه‌شده آشنایی ندارند و همین موضوع موجب انجام سفرهای وقت‌گیر درون‌شهری و مراجعه حضوری به شهرداری می‌شود. با معرفی انواع خدماتی که به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود، هم نیاز آنها پاسخ داده خواهد شد و هم سفرهای درون‌شهری کاهش می‌یابد. بخش دیگری از خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود نیازمند مراجعه حضوری‌است که ناآگاهی از مدارک مورد نیاز و مراحلی که باید طی شود مراجعین را دچار سردرگمی می‌کند. مدارک و مراحل مورد نیاز نیز در قالب فلوچارت در کانال‌های ارتباطی با شهروندان قرار گرفته است. این یکی از نتایج فعالیت دوسویه کانال‌هاست. درواقع لینک‌های ارتباطی شهرداری با شهروندان یک‌طرفه نیست و این لینک‌ها تعامل خوبی برقرار کرده‌اند و بخشی از اطلاعات ارائه‌شده خواسته شهروندان است. ارائه فلوچارت‌های راهنما نیز در قالب پیام‌هایی به گردانندگان این کانال‌ها منتقل شده بود.

اینستاگرام، آپارات و یوتیوب نیز هرکدام به نسبت خصوصیات و ویژگی‌های خود تولیداتی را در قالب عکس، پوستر و کلیپ منتشر می‌کنند. همه آنچه تا اینجا به‌عنوان لینک‌های ارتباطی روابط عمومی شهرداری با شهروندان معرفی شد به‌صورت رسمی و همگی با عنوان روابط عمومی شهرداری تهران فعالیت می‌کنند اما کانال شهر نیز در میان آنها قرار دارد که در زمره کانال‌های رسمی نیست اما اخبار شهر را با جذابیت‌های دیگری پوشش می‌دهد و خط‌قرمزهایی فراتر از دیگر لینک‌های ارتباطی شهرداری دارد. این کانال بیش از 11هزار و 700عضو دارد. 15حساب رسمی مرکز رسانه‌های اجتماعی شهرداری تا چندی قبل در اختیار سازمان فناوری اطلاعات شهرداری بود اما طی تفاهم‌نامه‌ای به اداره کل روابط عمومی واگذار شد تا ارتباط و تعامل دوسویه با شهرداری و مردم و نیز کیفیت تولیدات خبری و محتوا با استفاده از همین ارتباط دوسویه، ارتقا یابد.

شهرداری به گفته مسئولان حوزه ارتباطاتش نخستین سازمانی‌است که وارد حوزه تولید خبر و گزارش و... در شبکه‌های مجازی و کانال‌های خبری شده و حالا تلاش می‌کند که این ارتباط را پررنگ‌تر کند. این ارتباط تا جایی پیش رفته که بسیاری از مخاطبان، درخواست‌های فوری خود در حوزه نگهداشت و خدمات شهری را گاهی اوقات از طریق همین کانال‌ها پیگیری می‌کنند. مدیران این شبکه‌ها و مسئولان روابط عمومی شهرداری معتقدند که تمامی اینها نشان‌دهنده نیاز مردم به ارتباط بیشتر است و در مقابل، وظایف و مسئولیت‌های مدیران را نیز بیشتر می‌کند.

اتفاقی جدید نیز قرار است در لینک‌های ارتباطی شهرداری با مردم رخ دهد که ازجمله اقدامات در حوزه افزایش و ارتقای تعاملات دوسویه و پاسخگویی است. از 27اردیبهشت (روز روابط‌عمومی) قرار است هر هفته یکی از مسئولان در شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی سؤالات شهروندان باشد؛ ارتباطی که پیش از این و طی سال‌ها عمدتا به‌صورت حضوری و تلفنی و طی مراحلی در شهرداری انجام می‌شد و حالا قرار است وارد حوزه مجازی و ارتباط سریع‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید