• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164275
+
-

رئیس‌جمهور در سفر استانی خراسان شمالی تأکید کرد:

ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم

دولت
ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم

رئیس‌جمهور در بیست و ششمین سفر استانی خود به مقصد خراسان شمالی بر ناقص بودن برخی تصمیمات ادوار گذشته و درس گرفتن از آنها در دولت سیزدهم تأکید داشت. تفکیک استان‌ها بدون توجه به شرایط تشکیل یک استان مستقل و تبعات زیست‌محیطی پتروشیمی خراسان شمالی بخشی از این انتقادات بودند. دولت سیزدهم اخیرا با انتقاد از طرح راه‌اندازی پتروشیمی میانکاله در استان همجوار خراسان شمالی یعنی استان گلستان، رأی به توقیف طرح داده بود. سیدابراهیم رئیسی در این سفر گفت: «اگر چه از تشکیل استان سال‌ها گذشته است، اما همچنان به‌دلیل برخی از محرومیت‌ها شرایط یک استان را ندارد.»
او روز پنجشنبه در ابتدای سفر دولت مردمی به استان خراسان شمالی، با حضور در پتروشیمی خراسان از نزدیک در جریان روند توسعه این واحد تولیدی قرار گرفت و دستورات لازم را برای رفع مشکلات آن صادر کرد. رئیسی در جمع کارگران پتروشیمی خراسان با شنیدن مشکلات و دغدغه‌های کارکنان این مجتمع تولیدی گفت: گام‌هایی همچون جایگزینی پساب به جای آب شرب که هم‌اکنون در این واحد تولیدی استفاده می‌شود، افزایش تولید و اشتغال و حل مشکل مسکن کارگران برای توسعه این واحد تولیدی لازم و ضروری است. رئیس‌جمهور در ادامه برنامه سفر به استان خراسان شمالی، با حضور در شهرک دامپروری «قارلق»، ضمن بازدید از چند واحد دامپروری از نزدیک با دامداران و فعالان این حوزه گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات، خواسته‌ها و مسائل آنها قرار گرفت. رئیسی در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه دولت ما باید دولت حل مسئله باشد نه پاک کردن صورت مسئله، تصریح داشت: به هیچ‌عنوان صورت مسئله نباید پاک شود، باید مسئله در این دولت حل شود، اگر مانند قبلی‌ها با یک «عجب» گفتن از کنار پروژه‌ها عبور کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. مردم قرار است تغییر و تحول را احساس کنند و این تحول به همکارانی تحول‌گرا نیازمند است. او با تأکید بر ضرورت کنار گذاشتن مدیران خسته و بی‌انگیزه گفت: بارها گفته‌ام اگر مدیری روحیه تحولی ندارد به جای او از همکارانی استفاده کنید که دارای روحیه جهادی و تحول‌آفرین باشند. او در بخش‌هایی از صحبت‌های خود بر این مسئله تأکید داشت که « به‌شدت از ارائه آمار غیرواقعی درباره ایجاد اشتغال پرهیز کنید. نمی‌خواهیم در دولت، ‌ما گزارش نادرست ارائه دهیم. اگر انجام کاری مقدور نبود، دلایل آن را شفاف برای مردم توضیح دهید. مردم این روش را بیشتر می‌پسندند تا اینکه با ارائه گزارش‌های غیرواقعی و نادرست بخواهیم برای مردم ذهنیت ایجاد کنیم.»

کسری 480هزار میلیاردی بودجه در آغاز دولت 
رئیس‌جمهور در دیدار جمعی از مردم خراسان شمالی با بیان اینکه از وضعیت زندگی مردم عزیزمان در شهر و روستا اطلاع دارم، گفت: بنده مرتب در میان مردم حضور دارم و واقعاً نه فقط هیچ شبی، بلکه هیچ ساعتی نیست که از زندگی مردم غافل باشم و شبانه‌روز دنبال این هستیم که هر چه سریع‌تر مشکلات کاهش پیدا کند. رئیسی در پاسخ به بخشی از انتقادات عمومی نسبت به تورم در این سفر گفت: دولت در آغاز فعالیت خود با مشکلات مالی و کسری 480هزار میلیاردی بودجه مواجه بود. دولت همه تلاش خود را به‌کار گرفت تا بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که خود موجب تورم می‌شود سال ۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد. دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، هر ماه، علاوه بر پرداخت حقوق و دستمزد، بین ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌هایی پرداخت می‌کند که در این دولت انجام نشده است. به‌گفته رئیسی «امروز به برکت اقتدار و عزتی که شما مردم خلق کردید، بدون اینکه قراردادی امضا کنیم یا تعهد جدیدی برای کشور بپذیریم، فروش نفت را به حد قابل‌قبولی رساندیم؛ درحالی‌که قبلا می‌گفتند امکان فروش نفت نیست. تامین کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و پرداخت بدهی‌های مربوط به گذشته از محل افزایش درآمدهای ناشی از همین افزایش فروش نفت حاصل شده است.» رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش همچنین به مشکل تعیین تکلیف مصوبات افزایش حقوق‌های1401نیز اشاره داشت. او با بیان اینکه دنبال عادلانه کردن حقوق و دستمزدها هستیم، گفت: به همه اقشار جامعه می‌گویم که درخواست‌های هیچ‌کدام‌تان درباره حقوق و مزایا نادرست نیست، اما اجازه دهید عدالت را در پرداخت حقوق اجرا کنیم تا همه راضی باشند. رئیسی در عین حال گفت: اگر پول ملی بی‌ارزش شود، هر چه هم حقوق افراد را افزایش دهیم، باز هم حریف تورم نمی‌شویم. تورم حتما باید مهار شود. 

پاسخ به گرانی‌ها
رئیسی در مورد گران شدن اقلام و کالاهای اساسی گفت: اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است. برخی از کشورهای اروپایی نیز به‌دلیل گرانی کالاهای اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالاها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.

مکث
 ایران، شریک پایدار و قابل‎اتکای بریکس


رئیس ‎ جمهور عصر دیروز در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه «بریکس»(قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان) که به میزبانی چین و با موضوع‌ «مشارکت در توسعه جهانی در عصر جدید» برگزار می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی، به‎عنوان کشوری با تاریخی پربار ازحضور فعال در نهادها و ابتکارات بین‌المللی، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، ازجمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل‎ونقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثنایی نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد. به‎گزارش پایگاه اطلاع‎رسانی ریاست‎جمهوری، سیدابراهیم رئیسی افزود: این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکا‌ جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند. وی با بیان اینکه جهان به‌هم ‌پیوسته‌ کنونی، با چالش‌های جدید و متنوعی روبه‎روست که روند پیشرفت دوستی و صلح جهانی را متأثر می‌کند، ادامه داد: بحران‌های نوظهوری مانند پاندمی کرونا، تغییرات اقلیمی و نیز منازعات منطقه‌‌ای و بین‌المللی، تعاملات بین کشورها را ضرورتی دوچندان بخشیده‎است. رئیسی تأکید کرد: ازسوی دیگر شاهد تجربه‌ها و اراده‌های جمعی، جهت غلبه بر مشکلات هستیم که در قالب نهادها و ترتیبات جمعی، تحقق ابتکارهای جمعی توسعه و تأمین منافع مشترک جهانی را تسهیل می‌کند. لازم است این بسترجهانی برای نقش‌آفرینی مؤثر نهادهای چند‌جانبه‌ مستقل برای نیل به توسعه همگون و صلح جهانی را تقویت کنیم. وی عنوان کرد: روندهای متعارض جهانی، یکجانبه‌گرایی، ترجیحات ملی‌گرایانه و چالش‌هایی مانند تحریم و اقدام‎های قهرآمیز اقتصادی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای نوین را در کنار سازمان ملل‎متحد ضروری می‌کند تا ضمن احترام به حاکمیت و منافع ملی کشورها، گام مهمی برای تحقق «جامعه بشری با آینده مشترک» برداشته شود. رئیس‎جمهور کشورمان با بیان اینکه «بریکس» به‌عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور، توانسته است با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب، روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد، تاکید‎کرد: اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی، می‌توانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ خود را درجهت تقویت رفاه و صلح‎جهانی با دیگران به اشتراک بگذارند. ابتکارهای اعضای بریکس ازجمله «ابتکار توسعه‎جهانی» رئیس‌جمهور چین، نمونه موفقی از نگاه جهانی برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و جمعی است. رئیسی همچنین افزود: نقش‌‌آفرینی مؤثر بریکس در پیشبرد اهدافی چون توسعه روابط جنوب- جنوب، اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی و ارائه ایده‌ها و ابتکارهایی ازسوی اعضای آن ازجمله ابتکار کمربند-راه، تأسیس بانک توسعه جدید، با هدف ارتقای رفاه عمومی و تقویت صلح و ثبات بین‌المللی، نشانگر ماهیت مبتکرانه و تأثیرگذاری این نهاد در مقطع کنونی و آینده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید