• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164276
+
-

سفری برای گره‎گشایی از مذاکرات برجامی

دیپلماسی
سفری برای گره‎گشایی از مذاکرات برجامی

رایزنی‎های اخیر از سوی مقام‎های اروپایی برای ازسرگیری گفت‎وگوهای احیای برجام در وین در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند سفر مقام ارشد اتحادیه اروپا به تهران که برای نخستین‎بار در دولت سیزدهم انجام می‎شود، می‎تواند روزنه‎های جدیدی به‎سوی دستیابی به توافق بگشاید.
به‎گزارش همشهری، در شرایطی که پس‌از تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست ‎اخیر شورای ‎حکام آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی که از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی تدوین شده بود و واکنش قاطع ایران و قطع همکاری‎های فراپادمانی با این نهاد بین‎المللی را به‎همراه داشت، چشم‎انداز توافق در وین مبهم‎تر از گذشته به‎نظر می‎رسید، اما در روزهای اخیر تلاش‎های جدیدی برای ازسرگیری گفت‎وگوها به جریان افتاده ‎است؛ رویکردی که سفر مسئول سیاست‎ خارجی اتحادیه اروپا به تهران نمودی از آن ارزیابی می‎شود.
برهمین اساس هم بود که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر جوزف بورل به تهران، از دیدار وی با وزیر امورخارجه و برخی دیگر از مقام‎های جمهوری‎اسلامی خبر داد. سعید خطیب‎زاده همچنین تأکید کرده ‎است در این سفر که در چارچوب رایزنی‌های جاری میان ایران و اتحادیه اروپایی انجام می‎شود، درباره مناسبات دوجانبه، برخی موضوع‎های منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل‎نظر خواهد شد.

استمرار رایزنی‎های برجامی ایران و اروپا
این موضوع درحالی ‎است که مقام‎های ایرانی در روزهای اخیر بارها تأکید کرده‎اند که درصورت کنار گذاشته شدن زیاده‎خواهی‎ها از سوی واشنگتن، حصول توافق مثبت و پایدار در گفت‎وگوهای هسته‎ای میان ایران و 1+4کاملا در دسترس خواهد بود؛ موضوعی که نشان می‎دهد مذاکرات هنوز از ریل خارج نشده‎ است و درصورت ارائه پاسخ مناسب از سوی آمریکا به ابتکارات مذاکراتی ایران، می‎توان شاهد دستیابی به «توافق مثبت» در وین بود.
برهمین اساس هم هست که رایزنی‎ها میان مقام‎های اروپایی و مذاکره‎کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‎ای در روزهای اخیر ادامه داشته ‎است؛ موضوعی که در نشست‎ خبری اخیر وزیر امورخارجه ایران با همتای روس خود نیز مورد تأکید قرار گرفت؛ «طرف‌های مقابل، به‎طورمشخص آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا به تلاش‌های خود برای بازگشت همه طرف‌ها به مذاکرات و ادامه گفت‎وگوها ادامه می‌دهند. در ساعات گذشته هم مذاکره‎کننده ارشد ما و همکارانم در تماس مستمر با مورا بوده‌اند. امیدواریم بتوانیم درآینده نزدیک ریل مذاکرات را که در مسیر درست خود قرار دارد، مجدداً روی ریل در جریان و حرکت نگه داریم»؛ موضوعی که بیش ‎از هر چیز نیازمند واقع‎بینی واشنگتن است.
از سوی دیگر برخی منابع خبری معتقدند بورل درجریان سفر به تهران حامل پیامی از سوی آمریکایی‎ها خواهد بود. روزنامه قطری «العربی الجدید» به‎نقل از منابع خود که نامی از آنها نبرد، گزارش داد: «جوزف بورل و انریکه مورا، معاون او، طی چند ماه گذشته پیام‌‌هایی را میان تهران و واشنگتن رد و بدل کرده‎اند و برهمین اساس احتمالا او پیامی از طرف آمریکا برای ایران دارد.»

راه معکوس‌کردن تنش‎ها
مسئول سیاست ‎خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی درباره سفرش به تهران، دیپلماسی را تنها راه بازگشت به اجرای کامل برجام و معکوس کردن تنش‌های فعلی دانست. جوزف بورل در این باره نوشت: «به‎عنوان هماهنگ‌کننده برجام، برای دیدار با حسین امیرعبداللهیان، همتای خود و دیگر مقام‎های ذی‎ربط ایرانی به تهران سفر می‌کنم. دیپلماسی، تنها راه بازگشت به اجرای کامل توافق و معکوس کردن تنش‌های فعلی است.» سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای درباره این سفر اعلام کرد که جوزف بورل به‎عنوان بخشی از تلاش‌های جاری برای احیای برجام، به ایران سفر می‎کند. این درحالی‎است که در روزهای اخیر رایزنی‎ها دراین باره میان اتحادیه اروپا و طرف آمریکایی نیز جریان داشته ‎است. بورل، مسئول سیاست ‎خارجی اتحادیه اروپا و معاون او انریکه مورا در روزهای اخیر با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در بروکسل دیدار و درباره آخرین تحولات برجامی گفت‎وگو کردند. مورا دراین باره در توییتی نوشت: «شام در بروکسل با جوزف بورل، مسئول سیاست ‎خارجی اتحادیه اروپا و رابرت مالی. گفت‌وگوی عمیقی درباره برجام و چشم‌اندازهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سطح وسیع‌تر داشتیم. مالی بر عزم راسخ آمریکا برای بازگشت به توافق تأکید کرد.» اکنون باید منتظر ماند و دید که رایزنی‎های بورل در تهران می‎تواند گره‎های زده شده به گفت‎وگوها ازسوی واشنگتن را باز کند یا بار دیگر شاهد فضاسازی‎ طرف‎های غربی پیرامون مذاکرات هسته‎ای خواهیم بود. 

توصیه برجامی چین به آمریکا
وزیر امورخارجه چین در گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، با اشاره به وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم‌ها، تأکید کرد که طرف آمریکایی باید مسئولیت‌های خود را بشناسد و به خواسته‌های منطقی طرف ایرانی پاسخ مثبت دهد. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای با اشاره به محور گفت‎وگوی وزرای امورخارجه 2 کشور، اعلام کرد که وانگ‌ای دراین تماس تلفنی، با تأکید بر تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بن‌بست فعلی در مذاکرات، از ایالات‎متحده خواست که به ایران در مورد ازسرگیری پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک پاسخ دهد. در بیانیه وزارت امور خارجه چین همچنین آمده‎ است: حسین امیرعبداللهیان به وانگ گفت که رفتار قلدرانه آمریکا مانع اصلی مذاکرات کنونی است؛ «طرف ایرانی قاطعانه از منافع ملی خود محافظت خواهد کرد و همچنین قاطعانه متعهد به حل و فصل اختلاف‎ها از طریق مذاکره به‎منظور دستیابی به توافق در زودترین زمان است».
 

این خبر را به اشتراک بگذارید