• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164274
+
-

نقشه ‎راه ایران و روسیه برای عبور از تحریم‎ها

تهران و مسکو برای گسترش همکاری‎ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم، فناوری و سایر موضوع‎های در دستور کار دوطرف توافق‎ کردند

گزارش
نقشه ‎راه ایران و روسیه برای عبور از تحریم‎ها

وزیر امورخارجه روسیه که چهارشنبه شب گذشته وارد تهران شده بود، با رئیس‎جمهور ایران و همچنین همتای ایرانی خود گفت‎وگو و رایزنی کرد؛ مذاکراتی که گفته می‎شود آغازگر فصل جدیدی از مناسبات راهبردی دوطرف و تقویت همکاری‎های مشترک میان ایران و روسیه خواهد بود.
به‎گزارش همشهری، بررسی آخرین وضعیت روابط راهبردی 2کشور و تسریع در اجرای توافق‎های دوجانبه، بحث‎ و تبادل‎نظر درباره مسائل مهم منطقه‎ای و بین‎المللی و همچنین گفت‎وگو پیرامون مذاکرات هسته‎ای از مهم‎ترین محورهایی بود که در نشست سرگئی لاوروف با سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان مورد توجه طرفین قرار گرفت.
 مقابله با تحریم‎های ظالمانه آمریکا، فصل مشترکی است که 2کشور را به گسترش بیش ‌از پیش همکاری‎های مشترک ترغیب کرده‎ است.
برهمین اساس هم هست که سخنگوی کرملین اعلام کرد که «رئیس‌جمهور روسیه قطعا در مقطعی به ایران سفر خواهد کرد، اما تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نیست.»

مقابله با یک‎جانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا
دیدار وزیر امورخارجه روسیه با رئیس‎جمهور یکی از برنامه‎های سفر لاوروف به تهران بود که طی آن دوطرف درباره روابط راهبردی 2کشور بحث و تبادل‎نظر کردند. رئیس‎جمهور پس از گزارش وزیر امور خارجه روسیه درباره آخرین وضعیت روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورش با ایران گفت: تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها، راهکار مؤثری برای مقابله با تحریم و یک‎جانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مستقل است.
رئیس‎جمهور با اشاره به اهمیت همکاری کشورهای همسایه در حوزه دریای خزر، بر ممنوعیت هرگونه حضور نظامی بیگانه در این منطقه و به‎ویژه وضعیت استثنایی سواحل ایران تأکید کرد.

زمینه هایی برای افزایش همکاری‎ها
پس ‎از گفت‎وگوی وزیر امورخارجه روسیه و رئیس‎جمهور، لاوروف به دیدار همتای ایرانی خود رفت. وزیر امورخارجه ایران در نشست‎خبری پس ‎از دیدار با همتای روس خود، گفت: ازجمله موضوع‎های مورد بررسی، معاهده همکاری‌های جامع بلندمدت و راهبردی 2کشور است. امیرعبداللهیان با بیان اینکه این ایده قبل از سفر رئیس‎جمهور به مسکو و دیدار با پوتین در دستورکار دوطرف قرار داشته‎ است، افزود: در جریان این سفر نقطه‌نظرات همکارانم در وزارت امورخارجه و دستگاه‌های ذی‎ربط روسیه را دریافت کردیم و امیدواریم به‎زودی جلسه‎های کارشناسی برای نهایی کردن مفاد این موافقتنامه و تصویب آن در دولتین ایران و روسیه و پارلمان‌های 2کشور را پشت‎سر بگذاریم. وی ادامه داد: 2سند دیگر که از سندهای زیربنایی برای همکاری‌های ما در حوزه ایجاد و فعالیت مراکز فرهنگی و همکاری در زمینه امنیت بین‌المللی اطلاعات بین 2کشور است نیز در روزهای گذشته در هیأت‎دولت ایران به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به مجلس ارسال شد.
امیرعبداللهیان همچنین از توافق برای برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک همکاری‌های 2کشور خبر داد و گفت: درباره همکاری در سایر حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علم، فناوری و سایر موضوع‎های در دستورکار دوطرف توافق‎های خوبی داشتیم. در پروژه‌های راه‌آهن، ازجمله تکمیل خط راه‌آهن رشت - آستارا، توافق خوبی صورت گرفت و امیدواریم هرچه زودتر با سرمایه‌گذاری مشترک بتوانیم این پروژه را نهایی کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره لغو متقابل روادید میان 2کشور نیز گفت: موضوع لغو روادید متقابل نیز مورد بررسی قرار گرفت و ما در جمهوری اسلامی ایران آمادگی داریم لغو عمومی روادید میان 2کشور به‎صورت متقابل انجام شود و برای لغو روادید تجاری در گام نخست با هدف افزایش مبادلات تجاری 2کشور گفت‌وگو کردیم.

توافق برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها
امیرعبداللهیان افزود: در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین یک نقطه عطف جدیدی ایجاد شد. در راستای منافع 2ملت توافق‎های بسیار مهمی انجام شد که بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکی از موارد مورد توافق بین 2کشور است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در این زمینه با قدردانی از روسیه و چین برای مخالفت با قطعنامه پیشنهادی آمریکا و 3کشور اروپایی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: امیدوارم با واقع‌بینی طرف آمریکایی، بتوانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق برسیم. 

مکث
 عزم تهران و مسکو برای گسترش روابط


وزیر امورخارجه روسیه در نشست‎خبری مشترک با همتای ایرانی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو تصمیم دارند روابط خود را گسترش دهند، گفت: در شرایطی که تحریم‌های آمریکا مانع توسعه پویا بین ایران و فدراسیون روسیه با کشورهای دیگر شده‎است، وظیفه ما این است که روابط خود را توسعه دهیم. با وجود همه این تبعیض‌ها، تجارت ما در سال‎گذشته ۸۰درصد افزایش یافت و به حدود ۴میلیارد دلار رسید و امسال روند مثبت است. لاوروف با تأکید بر اینکه ایران و روسیه معتقدند روابط فی‎مابین می‌تواند به سطح بالایی برسد، افزود: با این هدف درباره توافق بزرگ دیگر کار می‌کنیم که ابتکار آن ازسوی رئیس‌جمهور ایران مطرح شده‎است. باید راه‌های خاصی را در بخش انرژی، حمل‎ونقل و کشاورزی، فاینانس و گمرکی پیدا کنیم. در نیروگاه بوشهر در فاز دوم و سوم کار می‌کنیم. وی درباره نشست آستانه نیز گفت:‌ ایران و روسیه برای کمک به تحقق پروژه‌های مشترک در سوریه همکاری می‌کنند، اما غرب تلاش‌های خودش را برای انجام الزام‎های قطعنامه۲۲۵۴ شورای امنیت متوقف می‌کند و در تلاش است مانع تلاش‌های آژانس‌های زیرنظر سازمان ملل در این زمینه شود. لاوروف با بیان اینکه اسرائیل نباید فضای هوایی در سوریه را نقض کند و حملات هوایی انجام دهد، ادامه داد: حادثه اخیر مربوط به حمله به فرودگاه غیرنظامی بود و باعث از کار افتادن این فرودگاه شد. ما از اسرائیل درخواست کرده‎ایم که قطعنامه شورای امنیت را رعایت کند و به دفاع از موضع خودمان ادامه می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید