• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 تیر 1401
کد مطلب : 164228
+
-

کمک‌های اولیه برای نجات رابطه

درگیرشدن در زندگی روزمره و مسائل و مشکلات آن، گاهی نزدیک‌ترین فرد زندگی‌مان را به دورترین و در حاشیه‌ترین آنها تبدیل می‌کند. کافی است برگردیم و به ارتباط‌مان در چند ماه گذشته با همسرمان نگاه کنیم؛ چقدر با هم حرف زده‌ایم؟ چقدر علاقه‌مان به همدیگر را یادآوری کرده‌ایم؟ چقدر به هم نگاه کرده‌ایم و درباره ظاهر هم گفت‌وگو کرده‌ایم؟

گاهی به‌خود می‌آییم و می‌بینیم مدت‌هاست فقط از کنار هم عبور کرده‌ایم، بی‌آنکه به عمق رابطه‌مان توجه کنیم. سردی رابطه در بیشتر موارد آنقدر آرام و نرم اتفاق می‌افتد که به‌خود می‌آییم و می‌بینیم دیگر کوچک‌ترین احساسی به هم نداریم و حتی دلمان هم برای همسرمان تنگ نمی‌شود. اما چطور مانع این اتفاق شویم؟
راه‌های بسیاری برای ممانعت از سرد‌شدن رابطه وجود دارد اما مهم‌ترین و نخستین مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که هیچ رابطه‌ای به‌خودی خود تا ابد گرم و پرنشاط باقی نمی‌ماند. در واقع عشق روزهای اول رابطه چونان سرمایه‌ای است که اگر افزایش نیابد، هرقدر هم که زیاد باشد، روزی به اتمام خواهد رسید. پس بهتر است به جای اینکه از این سرمایه در روابط روزمره‌مان استفاده کنیم، به فکر افزایش و تولید آن باشیم و این سرمایه را برای روزهای مبادا و سخت زندگی کنار بگذاریم. حال چطور سرمایه عشق را بازتولید کنیم؟
همدیگر را ببینیم؛ توجه به هم و دیدن همدیگر چه از نظر ظاهری و چه از نظر ویژگی‌های رفتاری در حفظ گرمای رابطه بسیار مؤثر است. دیدن و به زبان‌آوردن این توجه امید به زندگی و رابطه را هر روز بیشتر می‌کند و به فرد مقابل این پیام را می‌دهد که تو هنوز برای من مهمی و هر روز و لحظه درنظرم هستی. دیدن ویژگی‌ها و تغییرات ظاهری حتی اگر مثبت نباشند بسیار بهتر از نادیده گرفته‌شدن است.
همدیگر را بشنویم؛ گفت‌وگوی سازنده فقط این نیست که یک طرف حرف بزند و دیگری سر تکان دهد و به‌کار خود مشغول باشد یا ابرازی نداشته باشد. گفت‌وگو وقتی سازنده است که تعاملی باشد؛ گفت و شنود! هم بگویید و هم بشنوید. به هم فرصت دهید احساسات‌تان را ابراز کنید حتی اگر برایش کاری از دست‌تان برنمی‌آید. وقتی غمگین هستید، وقتی شادید، وقتی چیزی در رابطه آزارتان می‌دهد و یا وقتی خوشی‌های کوچک به زندگی دلگرمتان می‌کند آن را با همسرتان به اشتراک بگذارید تا این سرمایه‌های اندک روزافزون شود و درصدد مسائل و مشکلات برآیید، پیش از آنکه به کوهی سخت و بزرگ تبدیل شوند.
از مشاور امن کمک بگیرید؛ وقتی متوجه شدید چرخ رابطه‌تان خوب نمی‌چرخد و خودتان نمی‌توانید مدیریتش کنید، شک نکنید که کمک گرفتن از مشاور امن و متخصص، بهترین و مطمئن‌ترین راه نجات است. خودتان را معطل راهکارهایی که از دوستان و آشنایان ارائه می‌شود نکنید. برای ترمیم رابطه هر یک روز، فرصت طلایی است و از آن غافل نشوید.

این خبر را به اشتراک بگذارید