• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164179
+
-

موج تابستانی کرونا در کمین اروپا

جهان‌نما
موج تابستانی کرونا در کمین اروپا

با افزایش آمار ابتلا به 2زیرسویه جدید اومیکرون، زنگ خطر آغاز موج جدید تابستانی این همه‌گیری در اروپا و دیگر نقاط جهان به صدا درآمده است.
ابتلا به ویروس کرونا در چندین کشور اروپایی و غیراروپایی رو به افزایش گذاشته است؛ درحالی‌که برداشته شدن تقریبا تمامی محدودیت‌های کرونایی و توقف تزریق دوز‌های یاد‌آور واکسن کرونا در گوشه و کنار جهان می‌تواند منجر به افزایش آمار ابتلا و جهش دوباره آمار مرگ‌ومیر در طول فصل تابستان شود. گاردین به نقل از پایگاه Our World in Data نوشته است که در بازه زمانی 7روزه آمار موارد ابتلای جدید در کشورهای پرتغال، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، ‌هلند و دانمارک رو به افزایش گذاشته است.
پرتغال بزرگ‌ترین موج موارد ابتلای جدید را تجربه کرده و نسبت ابتلا در ازای هر یک میلیون نفر از جمعیت این کشور در 7روز منتهی به روز دوشنبه، 2هزارو43مورد بوده است. در فرانسه هم آمار ابتلا از 224نفر در هفته دوم ماه جاری به 920نفر رسیده است. به‌گفته کارشناسان این آمار افزایشی حکایت از آن دارد که همه‌گیری دوباره اوج گرفته است.
جهش‌های جدید سویه اومیکرون، یعنی زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 به‌ترتیب در 10 و 15درصد از موارد ابتلای جدید نقش دارند. افزایش نرخ ابتلا از نظر کارشناسان در میان‌مدت می‌تواند وضعیت بیمارستان‌ها را بحرانی سازد. گزارش‌ها نشان می‌دهند 2سویه جدید اومیکرون در پرتغال نرخ مرگ‌ومیر را تا حد قابل‌توجهی افزایش داده‌اند و طی یک هفته آمار بستری در بیمارستان‌های فرانسه را 27درصد و آمار پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این کشور را 17درصد افزایش داده‌اند.
نرخ ابتلای جدید در آلمان اگرچه پایین‌تر از پرتغال و فرانسه است، اما از ابتدای هفته گذشته روند افزایشی محسوسی داشته و از 324مورد به 715 مورد رسیده است. این روند باعث شده تا کارل لوترباخ، وزیر بهداشت آلمان نسبت به آغاز موج تابستانی کرونا هشدار دهد. در یونان هم متوسط موارد ابتلای جدید افزایشی قابل توجه یافته و از 377مورد در یک‌میلیون نفر در هفته دوم ماه جاری به 681مورد رسیده است. انگلیس، هلند و ایتالیا نیز تجربه‌ای مشابه در زمینه جهش آمار مبتلایان دارند. در ایتالیا آمار موارد جدید ابتلا از 354نفر به 549نفر و در هلند از 117نفر به 204نفر رسیده است. کارشناسان و متخصصان عفونی در این کشورها زیرسویه‌های جدید اومیکرون که از قدرت سرایت بالاتری برخوردار است را عامل این جهش‌های آماری می‌دانند.

اومیکرون، همچنان در صدر ابتلای جهانی
آمریکا هم در هفته اخیر با جهش موارد ابتلا به زیرسویه‌های جدید اومیکرون مواجه شده است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های عفونی آمریکا اعلام کرده که BA.2 یا اومیکرون مخفی، زیرسویه اول اومیکرون عامل 9درصد از موارد ابتلای جدید در این کشور است و زیرسویه‌های آن در طول هفته گذشته عامل 35درصد از موارد جدید ابتلا بوده‌اند. اگرچه روند افزایشی موارد ابتلای جدید در هفته گذشته روندی نسبتا ثابت و در حدود روزانه 100هزار مورد بوده است، اما روند بستری شدن در بیمارستان در این کشور رو به افزایش گذاشته است. سنگاپور از دیگر کشورهایی است که آمار ابتلای جدید در آن جهشی 23درصدی را تجربه کرده است؛ درحالی‌که زیرسویه‌های جدید در این افزایش آمار ابتلا سهمی 30درصدی داشته‌اند.

سهم مردم در شیوع دوباره ویروس
تغییر رفتار شهروندان عامل مهمی در شدت‌گرفتن دوباره سرایت کرونا تلقی می‌شود. برچیده‌شدن شمار زیادی از محدودیت‌های کرونایی، ازجمله زدن ماسک، در کنار افزایش تحرکات و تماس‌های شهروندان زمینه مساعدی را برای شیوع دوباره کرونا فراهم آورده است. همچنین، هر چه بیشتر از زمان تزریق واکسن گذشته باشد، آسیب‌پذیری در برابر کرونا دوباره افزایش می‌یابد. این موضوع اهمیت تزریق دوز یادآور یا دوز سوم واکنش را نشان می‌دهد.
متخصصان سازمان بهداشت جهانی اقدامات و تدابیر سریع برای مهار موج تازه کرونا را توصیه می‌کنند. تزریق سریع واکسن‌ یادآور به گروه‌های آسیب‌پذیر و افزایش مصونیت آنها یکی از اقدامات، عنوان می‌شود. الزامی‌کردن دوباره ماسک نیز در بحث‌ها مطرح است؛ هر چند که اعمال دوباره مقررات محدود‌کننده به لحاظ حقوقی با مشکلاتی روبه‌روست.

این خبر را به اشتراک بگذارید