• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164152
+
-

با طعم پرتغالی

ساپینتو در نخستین مواجهه با خبرنگارهای ایرانی، از تمایلش برای بردن 4جام صحبت کرد. او از بازیکنان استقلال هم خواست تا برای رسیدن به اهدافشان عصبانی باشند

با طعم پرتغالی

بهروز رسایلی

سرانجام استقلال سرمربی جدیدش را شناخت و ریکاردو ساپینتو، مربی خوش‌تیپ و 49ساله پرتغالی هدایت این تیم را برعهده گرفت. به این ترتیب مردی که در سال‌های نه‌چندان طولانی مربیگری‌اش هدایت تیم‌های مختلف در کشورهای گوناگون را برعهده داشته، حالا قرار است استقلال را در لیگ بیست‌ودوم کوچ کند. در مورد این انتخاب و نیز آنچه پیش روی لیگ برتر قرار دارد، چند نکته وجود دارد.
   در کارنامه مربی پرتغالی نقاط مثبت و منفی به‌طور توامان دیده می‌شود. او در تیم‌های خوبی مثل اسپورتینگ و براگا کار کرده و حتی در ستاره سرخ بلگراد رکورد 72درصد پیروزی را به جا گذاشته است. با این حال از ضعف‌های این مربی هم مخصوصا در سال‌های اخیر نمی‌توان گذشت. او در حالی در آخرین ماموریت شغلی‌اش موریرنزه پرتغال را به دسته پایین‌تر برد که از 20بازی تنها موفق به کسب برتری در 6مسابقه شد. ساپینتو در قاضیان‌تب ترکیه و واسکودوگاما برزیل حدنصاب 28 و 20درصد پیروزی را هم به جا گذاشته که واقعا ناامیدکننده است. نکته دیگر اینکه او طی 10سال اخیر 14تیم عوض کرده و نشان می‌دهد مثل آب خوردن تصمیم به قطع همکاری می‌گیرد. در نتیجه هواداران استقلال با معجونی از بیم و امید روبه‌رو هستند و نهایتا باید دید کدام حس فائق می‌شود.
    فوتبال باشگاهی ایران که بعد از قوانین انحصاری چند سال قبل به‌طور دربست در اختیار مربیان ایرانی قرار گرفته بود، حالا یک‌بار دیگر به‌طور چشمگیر به بازار خارجی رو آورده است. ساپینتو پرتغالی برای استقلال انتخاب شده و گویا سپاهان هم از همین کشور مربی خواهد آورد. انتخاب نهایی تراکتوری‌ها هم قربان بردیف ترکمن است که سابقه کار طولانی در فوتبال روسیه دارد. در نتیجه انتظار داریم کیفیت مسابقات برای فصل آینده اندکی بالاتر برود. بدون تعارف در 2 سال گذشته و مخصوصا لیگ بیست‌ویکم که اخیرا به پایان رسید، خیلی از ناظران از سطح کیفی پایین مسابقات شاکی بودند.
    این برای نخستین‌بار در 20 سال گذشته است که استقلال سرمربی خارجی دارد، اما روی نیمکت پرسپولیس یک سرمربی ایرانی می‌نشیند. سرخ‌ها معمولا در استفاده از مربیان خارجی مصرتر از رقیب سنتی بوده‌اند، در نتیجه زیاد پیش آمده که آنها مربی خارجی داشته باشند، اما استقلال را یک مربی ایرانی هدایت کند. حالا شاهد حالت عکس این ماجرا هستیم؛ جایی که ساپینتو سرمربی آبی‌ها شده و سرخپوشان را یحیی گل‌محمدی هدایت می‌کند. وضعیت مشابه سال81 در لیگ دوم وجود داشت؛ زمانی که رولند کخ آلمانی سرمربی استقلال بود و علی پروین هنوز تاج و تختش در پرسپولیس را در اختیار داشت.
    استقلال فصل گذشته قهرمان بدون شکست لیگ برتر لقب گرفت. شاید به‌خاطر ترس از حفظ این موقعیت بود که مربیان ایرانی جرأت نکردند هدایت این تیم را برعهده بگیرند. ساپینتو هم خروجی یک سرگیجه بزرگ در استقلال است که از مذاکره با جواد نکونام و رضا عنایتی شروع شد و تا الکس نوری ادامه یافت. در هر صورت اما حالا این مربی برای هدایت استقلال انتخاب شده و به‌نظر می‌رسد خارجی بودن او به تیم کمک کند. او استرس خراب شدن وجهه‌اش را ندارد. امثال نکونام نگران بودند در استقلال بد نتیجه بگیرند و بلیت‌شان برای همیشه بسوزد، اما ساپینتو به این تیم به چشم یک انتخاب حرفه‌ای نگاه می‌کند و راحت و آسوده کارش را خواهد کرد. از این نظر انتخاب مربی خارجی تا حدی به سود آبی‌ها بود.

تعیین تکلیف کاپیتان
در طول چند هفته گذشته هواداران استقلال نگرانی زیادی بابت انتخاب سرمربی جدید تیم داشتند. فرهاد مجیدی بد زمانی و به بد شکلی کار را رها کرد و رفت و سرانجام بعد از مدت‌ها کشمکش، ریکاردو ساپینتو سرمربی جدید آبی‌ها لقب گرفت. در این مدت بسیاری از امور تیم معطل بود و شاید تنها اتفاق مهمی که قبل از معرفی مربی پرتغالی رخ داد، مربوط می‌شد به جذب سجاد شهباززاده. حالا اما منع مجهول بودن کادرفنی از بین رفته و باشگاه هر چه سریع‌تر باید به سایر مسائل بپردازد. در این میان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه، تعیین تکلیف وریا غفوری است؛ کاپیتان محبوب استقلال که قراردادش به پایان رسیده و بازیکن آزاد به شمار می‌رود.
وریا در حاشیه جشن قهرمانی استقلال صراحتا اعلام کرد آماده تمدید قرارداد است و در تیم می‌ماند، مگر اینکه او را نخواهند. با این حال تماسی از سوی باشگاه با این بازیکن گرفته نشد و همین مسئله او را مکدر کرد. کاپیتان آبی‌ها طی چند روز اخیر چندین بار نارضایتی‌اش را نشان داده؛ هم مصاحبه کرده و هم در گفت‌وگوهای غیررسمی با خبرنگاران و هواداران رنجش خاطرش را نمایان کرده است. اینکه بهتر است او بماند یا نه یک بحث دیگر است، اما این بلاتکلیفی زیبنده کاپیتان استقلال نیست و حالا که سرمربی مشخص شده، باشگاه هر چه سریع‌تر باید او را از برزخ بیرون بیاورد. یا رومی روم، یا زنگی زنگ.

هشتمین مستشار تاریخ استقلال
ریکاردو ساپینتو هشتمین سرمربی خارجی تاریخ استقلال است در بین 7مربی قبلی، نفرات اول و آخر از همه موفق‌تر بوده‌اند

ساپینتو اولین سرمربی پرتغالی تاریخ استقلال و البته هشتمین سرمربی خارجی این تیم محسوب می‌شود. آبی‌ها پیش از این با سرمربیانی از آلمان، ایتالیا، یوگسلاوی و روسیه کار کرده بودند اما حضور یک سرمربی پرتغالی برای اولین بار در این تیم رخ می‌دهد تا آبی‌پوشان هم مثل قرمزها که حدود یک نیم‌فصل با مانوئل ژوزه در لیگ برتر شرکت داشتند، طعم داشتن سرمربی پرتغالی را بچشند. البته استقلالی‌ها امیدوارند سرنوشت تیمشان با هدایت ساپینتو هیچ شباهتی به سرنوشت پرسپولیس با مانوئل ژوزه نداشته باشد.

رایکوف؛ ستاره اول
اولین سرمربی خارجی که در استقلال کار کرد، زدراوکو رایکوف بود. یک مربی سرشناس اهل یوگسلاوی سابق که با استقلال قهرمان باشگاه‌های تهران و لیگ ایران شد اما مهم‌تر از آن، توانست با قهرمانی در آسیا اولین ستاره از دو ستاره استقلال را نصیب این تیم کند. رایکوف در 175بازی روی نیمکت استقلال نشست تا از این لحاظ بین تمامی سرمربیان خارجی تاریخ این باشگاه رکورددار باشد. ضمن اینکه او در 61درصد بازی‌ها استقلال را برنده از زمین خارج کرد و از این لحاظ نیز موفق‌ترین خارجی نیمکت استقلال بود. سال‌ها بعد آندره‌آ استراماچونی به آمار 60درصد پیروزی به همراه استقلال رسید و به رکورد رایکوف بسیار نزدیک شد. اگرچه استراماچونی این آمار را در تعداد بازی‌های بسیار کمتری (15بازی) به دست آورد و شاید ارزش کار او را بتوان کمتر از رایکوف دانست.

سکوموروخوف؛ قهرمان دسته3
ولادیمیر جکیج دومین سرمربی خارجی استقلال بود که آبی‌ها با او به قهرمانی جام‌حذفی دست یافتند. دو سرمربی خارجی بعدی، هر دو از روسیه آمدند. ابتدا یوگنی سوکوموروخوف و بعد از او لئونید بیلفسکی سرمربیان روسی استقلال در دهه70 شمسی بودند. سکوموروخوف در دو مقطع سرمربی آبی‌ها بود و شاید جدی‌ترین دستاوردش را بتوان قهرمانی در لیگ دسته3 فوتبال ایران دانست. در سال1373 که آبی‌ها با قوانین عجیب فدراسیون به لیگ دسته3 رفته بودند این سکوموروخوف بود که همراه آبی‌پوشان در تبعیدگاه لیگ3 حاضر شد و فصل را با کسب عنوان قهرمانی در این لیگ تمام کرد. او بعدها یک بار هم در سال78 سرمربی استقلال شد اما این بار مدت زیادی دوام نیاورد. بیلفسکی هم در سال73 سرمربی استقلال شد اما فقط 8بازی روی نیمکت این تیم نشست و 4پیروزی به دست آورد.

دو آلمانی با 14سال فاصله
یکی از ضعیف‌ترین مربیان خارجی تاریخ استقلال رولند کخ بود که در لیگ دوم حرفه‌ای روی نیمکت آبی‌ها نشست. او پیش از آمدن به ایران دستیار کریستف دام در بایر لورکوزن بود اما در ایران نتوانست توفیقی به دست بیاورد. کخ پس از ۱۹هفته و در شرایطی که استقلال در رتبه ششم جدول ۱۴تیمی لیگ برتر بود از کار برکنار شد. بعد از کخ استقلال به مدت 14سال سراغ سرمربی خارجی نرفت و جالب اینکه بعد از این همه مدت، خارجی بعدی که روی نیمکت این تیم نشست باز هم یک آلمانی بود. وینفرد شفر در فاصله سال‌های 96 تا 98 در 69بازی سرمربی آبی‌ها بود. او با استقلال قهرمان جام حذفی شد اما در لیگ موفقیتی کسب نکرد و قبل از پایان لیگ هجدهم برکنار شد. آخرین سرمربی خارجی استقلال هم استراماچونی ایتالیایی بوده که همه کارنامه و نتایج او را خوب به خاطر دارند. او یکی از محبوب‌ترین خارجی‌های تاریخ نزد هواداران استقلال شد اما در کارنامه‌اش فقط 15بازی دیده می‌شود و تداوم چندانی روی نیمکت این تیم نداشته است.

ساپینتو آمد، خریدها آغاز شد
استقلال به صادقی پیشنهاد جدیدی داده است، ۳مدافع در لیست خرید هستند و خداحافظی وریا هم نزدیک است

امیرحسین اعظمی

با انتخاب ریکاردو ساپینتو به‌عنوان سرمربی جدید استقلال، حالا هواداران این تیم در انتظار رونمایی از نفرات جدید و تمدید قرارداد بازیکنان آزاد هستند. استقلال برخلاف رقیب دیرینه‌اش، در دو سه هفته گذشته درگیر انتخاب سرمربی بود ولی حالا به شکل جدی‌تری وارد بازار نقل و انتقالات شده تا نفرات مورد نظرش را جذب کند. نکته مهم اینجاست که مدیران استقلال تمامی خریدها را با نظر مستقیم ساپینتو جذب خواهند کرد و باید دید این مربی پرتغالی، قهرمان فصل گذشته را چگونه وارد فصل جدید خواهد کرد.

     استقلال دنبال جذب مدافع
استقلال در خط دروازه تغییر خاصی نخواهد داشت. با اینکه سیدحسین حسینی پیشنهاد اروپایی دریافت کرده، ولی از باشگاه خبر می‌رسد که او در استقلال ماندنی است و علیرضا رضایی هم گلر دوم آبی‌پوشان خواهد بود. در خط دفاع اما شرایط متفاوت است؛ چراکه با جدایی احتمالی داسیلوا، استقلال دنبال جذب مدافع میانی است. برای فصل بعد بازگشت محمدحسین مرادمند محتمل است ولی استقلال از بازگشت سیاوش یزدانی مطمئن نیست. آبی‌ها در این پست محمد نژادمهدی، آرمین سهرابیان و وحید محمدزاده را در لیست گزینه‌ها قرار داده‌اند تا یک نفر را جذب کنند. این در حالی است که هنوز تکلیف ماندن یا جدایی روزبه چشمی و محمد دانشگر هم مشخص نیست.

    ماجرای پیچیده وریا
ماجرای ماندن یا جدایی وریا غفوری همچنان مبهم و پیچیده است. او از اینکه باشگاه تماسی برای تمدید قرارداد نگرفته ناراحت است و همین موضوع شایعاتی را درخصوص پایان همکاری استقلال با کاپیتانش مطرح کرده است. در یک ماه گذشته هم شایعات در مورد دلایل و احتمال نماندن غفوری در استقلال، زیاد بوده و آخرین خبرها نیز حاکی از آن است که احتمال خداحافظی استقلال با کاپیتانش وجود دارد. استقلال با وجود صالح حردانی، خیالش در دفاع راست راحت است و در سمت چپ هم با بودن ابوالفضل جلالی و جعفر سلمانی نیازی به جذب بازیکن وجود ندارد.

   پیشنهاد جدید به صادقی2
استقلال همچنان به شکل جدی خواهان جذب سعید صادقی است. استقلال قبل از پرسپولیس با ایجنت این بازیکن وارد مذاکره شد ولی در ادامه پرسپولیس هم پیشنهادش را جدی‌تر کرد. دلیل مشخص‌نشدن سرنوشت صادقی این است که او همچنان برای تصمیم‌گیری مردد است و تردید او به‌دلیل مسائل فنی است. استقلال اخیرا به ایجنت صادقی یک پیشنهاد جدید داده و مبلغ پیشنهادی را بالاتر برده ولی هنوز نمی‌توان پیوستن این بازیکن به جمع آبی‌ها را قطعی دانست.

    جذب 2‌ بازیکن خارجی
روز گذشته یکی از مسئولان استقلال به خبرنگار همشهری خبر داد که این تیم دو بازیکن خارجی در پست‌های هافبک و مهاجم جذب خواهد کرد. این دو بازیکن قرار است با تأیید ساپینتو به تیم اضافه شوند و می‌گویند مراحل جذب هافبک مورد نظر استقلال رو به اتمام است. هم‌اکنون آمانوف یکی از خارجی‌های لیست استقلال است ولی هنوز ماندن او در این تیم برای فصل بعد قطعی نیست. سعید مهری و رضا آذری هم تمایل به جدایی دارند و در این زمینه با باشگاه مذاکره خواهند کرد.

    آخرین وضعیت یامگا و حسین‌زاده 
کوین یامگا بازیکن چندپسته استقلال هم‌اکنون دو سه پیشنهاد خوب دارد ولی او تحت قرارداد استقلال است و مدیران باشگاه حاضر به دادن رضایتنامه این بازیکن نیستند. از طرفی امیرحسین حسین‌زاده هم پیشنهاد دارد ولی او هم برای جدایی نیاز به رضایتنامه دارد. البته مدیران استقلال قرار است مبلغ قرارداد حسین‌زاده را بعد از درخشش این بازیکن در فصل گذشته بالاتر ببرند. در خط حمله، آرمان رمضانی هم وضعیت مبهمی دارد. او در انتظار تصمیم باشگاه و کادر فنی است تا در صورت فراهم‌نشدن شرایط ماندنش، راهی تیم دیگری شود. ارسلان مطهری هم بازیکنی است که مدیران استقلال تمایل به حفظ او دارند ولی در این زمینه تصمیم نهایی را ساپینتو خواهد گرفت.

   آخرین وضعیت 4بازیکن قرضی استقلال
امین قاسمی‌نژاد، فردین رابط، متین کریم‌زاده و آرش رضاوند 4بازیکن استقلال هستند که به‌صورت قرضی در تیم‌های دیگر بازی کردند. استقلال تمایلی برای بازگرداندن قاسمی‌نژاد ندارد و برنامه‌اش فروش یا معاوضه این بازیکن است. آرش رضاوند هم تمایل به بازگشت دارد و منتظر تصمیم کادرفنی استقلال است. وضعیت کریم‌زاده هنوز مشخص نیست ولی او دوست ندارد در بازگشت به استقلال نیمکت‌نشین باشد، فردین رابط هم دیگر نمی‌تواند به‌صورت قرضی از استقلال راهی تیم دیگری شود و تمایل به جدایی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید