• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164110
+
-

رمزارزها هم کاملا غیرمتمرکز نیستند

رمزارزها همیشه به غیرمتمرکز و غیرقابل رصد بودن مشهور بوده‌اند اما اخیرا پژوهشی که به سفارش «آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی»(دارپا) صورت گرفته نشان می‌دهد چند «مرکزیت ناخواسته» در بلاکچین به ظاهر غیرمتمرکز، پیدا شده است.
دن گوئیدو، مدیرعامل Trail of Bits، شرکتی که در حوزه تحقیقات امنیت نرم‌افزاری فعال است و مطالعات مذکور را به سفارش دارپا انجام داده، در این رابطه گفته که چون می‌گویند بلاکچین غیرمتمرکز و تغییرناپذیر است، پس عموما فرض بر این است که واقعا همینطور است.
به گزارش ان‌پی‌آر، وی در ادامه عنوان می‌کند توان رمزارز در دست افراد و سازمان‌هایی تراکم پیدا می‌کند که پول بیشتری داشته باشند؛ امری که درست مشابه سایر ساختار‌های فعال در حوزه سرمایه‌داری است.
شرکت Trail of Bits مشکل اساسی بلاکچین را تحت عنوان «مرکزیت‌های ناخواسته» توصیف کرده است؛ حالتی که یک شخص یا نهاد قادر است این ساختار به اصطلاح غیرمتمرکز را عمیقا تحت تاثیر قرار دهد. طوری که شخص حتی می‌تواند سوابق مالکیت را به سود خود دستکاری کند.
با استناد به گزارش Trail of Bits، تنها 3شرکت خدمات‌دهنده اینترنت کنترل‌کننده 60درصد از ترافیک شبکه بیت‌کوین هستند، بدین ترتیب این شبکه ممکن است با حمله سایبری به یکی از این ISPها به شدت دچار اختلال شود؛ این امر حتما لازم نیست از سوی هکرها باشد و هر کسی با دسترسی بیش‌ از اندازه می‌تواند نسبت به انجام آن اقدام کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید