• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 164070
+
-

رفع بوی بد مخازن زباله تا 2هفته دیگر

بیش از 5هزار مخزن پسماند تا پایان سال نو می‌شود

بوی نامطبوع مخازن بزرگ زباله، اهالی برخی از محله‌های شهر تهران را آزرده‌‌خاطر کرده است؛ بویی که از تولید شیرابه‌های پسماند ‌تر منتشر می‌شود و هوای گرم این روزهای پایتخت به‌شدت بوی نامطبوع مخازن زباله را افزایش می‌دهد. به گزارش همشهری، این موضوع سبب شده که سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران جلسه‌ای با معاونان خدمات شهری مناطق 22گانه برگزار کند تا ظرف 2هفته وضعیت مخازن زباله بهتر شود. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تأیید این خبر به همشهری گفت: «جلسه‌ای با معاونان خدمات شهری مناطق 22گانه شهر تهران داشتیم و یکی از دستورکارهای این جلسه بحث رسیدگی ویژه و برگزاری طرح‌های فوریتی در مناطق بابت شست‌وشو، گندزدایی، تعمیر، مرمت و رنگ‌آمیزی مخازن زباله در سطح شهر بود. ان‌شاءالله در یک بازه زمانی کوتاه وضعیت نگهداری مخازن زباله ارتقا پیدا خواهد کرد.»
شادی مالکی ادامه داد: «در سطح شهر تهران 50هزار مخزن جمع‌آوری پسماند وجود دارد و این مخازن، پسماند خانگی و عادی سطح شهر را جمع‌آوری می‌کند. شهرداری با خودروهای مکانیزه (خودروهای حمل پسماند) زباله را از داخل مخازن جمع‌آوری کرده و بعد این زباله برای پردازش، دفع، تهیه کمپوست و... به مرکز آرادکوه منتقل می‌شود. بخشی از این پسماند که زباله‌ تر است در مرکز آرادکوه پردازش شده و به کمپوست تبدیل می‌شود تا در فضای سبز از آن استفاده شود.» او معتقد است که تولید شیرابه از پسماند‌ تر یکی از معضلات پسماند شهر تهران است: «پسماند ‌تر تولید شیرابه می‌کند و به همین دلیل، سازمان مدیریت پسماند از شهروندان تقاضا کرده که تفکیک زباله از مبدأ صورت بگیرد؛ به این معنا که شهروندان تفاله چای یا ضایعات میوه و سبزیجات خود را خشک یا آبگیری و با ارائه به مراکز بازیافت حتی وجه نقد در قبال آن دریافت کنند.»
هفته‌ای 2 تا 3بار مخازن پسماند سطح شهر تهران شست‌وشو و گندزدایی می‌شود. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران گفت: «همچنین خودروهای مکانیزه‌ای که مخزن‌شو هستند، در سطح شهر اقدام به شست‌وشوی مخازن زباله می‌کنند. به هر صورت هوا گرم است و شیرابه تولید شده از بقایای پسماند خانگی کف مخازن زباله جمع شده و علاوه بر پوسیدگی مخزن، تولید بوی نامطبوع می‌کند.»

نظافت و شست‌وشوی مخازن
معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران معتقد است وقتی در ساعات معین شده پسماند در داخل مخازن قرار نمی‌گیرد، به انتشار بوی نامطبوع کمک می‌کند. شادی مالکی گفت: «هرقدر خدمات شهری نسبت به شست‌وشوی مخازن زباله اقدام کند، باز هم مشکلاتی در خصوص شیرابه‌ای که پسماند تر تولید می‌کند، وجود دارد. اگرچه از شهروندان درخواست داریم که تفکیک زباله را از مبدأ انجام دهند، اما وظیفه شهرداری است که به مشکلات حوزه مدیریت پسماند رسیدگی کند.» او گفت: «برای همین، در سازمان پسماند به‌طور مداوم از همکاران خود درخواست می‌کنیم که به وظیفه ذاتی خود (نظافت، شست‌وشوی مخازن و اطراف آن) عمل کنند تا بوی نامطبوع در اطراف مخازن زباله منتشر نشود.»

وضعیت مخازن زباله
به‌گفته معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، در اسفندماه سال1400 بخشی از مخازن بزرگ پسماند نوسازی شده است: «یعنی چیزی حدود 5هزار مخزن در سطح شهر تهران تعویض و مخازن نو تعبیه شد. همچنین در محله‌هایی که نیاز داشتند مخازن بیشتری داشته باشند، این اتفاق افتاد. در برخی مناطق جاگیری مخازن مناسب نبود و جای این مخازن را تغییر دادیم. براساس پیام‌های مردمی 137جای خیلی از مخازن بازنگری شد یا به تعداد آنها اضافه شد.» مالکی ادامه داد: «در سال1401 نوسازی بخش دیگری از مخازن پسماند در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد. برآورد این است که تا پایان سال بیش از 5هزار مخزن پسماند نوسازی خواهد شد.»  به‌گفته مالکی، بخش زیادی از مخازن زباله که هم‌اکنون در سطح شهر وجود دارد، مخازن قدیمی هستند؛ بنابراین برخی از این مخازن نیازمند تعمیر، مرمت و رنگ‌آمیزی هستند که قرار شد معاونت‌های خدمات شهری مناطق 22گانه اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند. او اضافه کرد: «شست‌وشوی مخازن پسماند زمانبندی دارد، ولی با شروع فصل گرم سال، هفته‌ای 2 تا 3دفعه شست‌وشو و گندزدایی لازم و کافی است. به هر حال، در یک بازه زمانی 2هفته‌ای مقرر شد که به وضعیت مخازن پسماند به‌صورت کامل رسیدگی شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید