• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 163990
+
-

ورود آی‌تی به گرنداسلم سنتی

حتی تماشاگران ویمبلدون هم که تنیس بلد نیستند، امسال تکنولوژی به کمک آنها می‌آید

برای خیلی‌ها تماشای یک بازی تنیس، مثل شنیدن زبان چینی است. در هر دو حالت، چیزی دستگیرشان نمی‌شود. آنهایی که هوادار جدی‌تر ورزش هستند، ‌احتمالا کمی از قوانین را می‌دانند و دست‌کم می‌توانند نادال و جوکوویچ و فدرر را تشخیص بدهند. اما برای دیگران، تنیس مثل همان زبان چینی است. احتمالا آنها فکر می‌کنند تماشاچیانی که برای دیدن مسابقات ویمبلدون می‌روند، هر کدام به تنهایی یک کارشناس تنیس هستند. اما مطلقا از این خبرها نیست و حتی ممکن است کسی که هزاران پوند هزینه کرده تا در ردیف اول یک بازی مهم ویمبلدون بنشیند، از نظر شناختن بازیکنان و تشخیص نوع بازی آنها، با پرت‌ترین آدم به تنیس در هر جای دنیا، هیچ تفاوتی نداشته باشد. البته چون تنیس ورزشی فراگیرتر در انگلیس است، احتمال اینکه افرادی که به ویمبلدون می‌روند قوانین و سیستم امتیازدهی بازی را بدانند بسیار بیشتر است (دانستن از تنیس در انگلیس، مثل شناختن فنون و سیستم امتیازدهی کشتی در ایران است). در واقع هواداران در ویمبلدون، چنان از مرحله پرت هستند که مسئولان برگزارکننده مسابقات، امسال به فکر افتاده‌اند با بهره‌بردن از ابرداده‌ها، برای بالا بردن سطح سواد آنها از مسابقات اقدام کنند. الکساندر ویلیس، مدیر بخش ارتباطات و بازاریابی سازمان برگزارکننده ویمبلدون به گاردین در این‌باره گفته است: «ما متوجه شدیم که بیشتر هوادارانی که به ویمبلدون می‌آیند در طول سال تنیس تماشا نمی‌کنند. آنها همچنین چیزی درباره بازیکنان نمی‌دانند و همین باعث می‌شود کمتر درگیر مسابقه شوند.»
سازمان‌دهندگان با استفاده از ابرداده‌ها، نه‌تنها فکت‌ها و جزئیات آماری به هواداران ارائه می‌کنند، بلکه حتی براساس تحلیل‌ها، نقاط ضعف و قوت هر بازیکن را هم به تماشاچیان می‌دهند تا درک بهتری از مسابقه داشته باشند. تماشاگران حاضر در ویمبلدون، و بینندگان تلویزیونی و استفاده‌کنندگان از اپلیکیشن بازی‌ها، از ابزاری ویژه به نام «وین فکتور» بهره خواهند برد که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند تا هر مسابقه را پیش‌بینی کند.
ویمبلدون یکی از 4گرنداسلم دنیاست و در مقایسه با مسابقات ملبورن، پاریس و نیویورک، سنتی‌تر و محافظه‌کارتر است. قوانین و سنت‌های این مسابقات چنان سختگیرانه است که بازیکنان، حق ندارند از هیچ رنگ دیگری در لباس‌هایشان به جز رنگ سفید استفاده کنند. استفاده از هوش مصنوعی، گام بلندی از سوی ویمبلدون برای پویاتر کردن سازمان سنتی خود و جذب مخاطبان جدید است. استفاده از فناوری‌های نوین و ابرداده برای افزایش مخاطبان، پیش‌تر در ورزش‌هایی مثل فرمول‌یک موفقیت‌آمیز بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید