• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 1 تیر 1401
کد مطلب : 163986
+
-

پرونده اکران «برادران لیلا» بسته شد

سازمان سینمایی دلیل صادر نشدن پروانه نمایش فیلم را اصرار بر تخلف سازندگانش دانسته است

یادداشت
پرونده اکران «برادران لیلا» بسته شد

شهاب مهدوی - روزنامه‌نگار

از همان روزهای پرحاشیه حضور فیلم «برادران لیلا» در کن مشخص بود که این فیلم برای دریافت پروانه نمایش کار دشواری را پیش رو خواهد داشت. مجموعه‌ای از رخدادها و اظهارنظرها پرونده اکران داخلی فیلم را بست. 
در میان صحبت‌های مختلف سازندگان برادران لیلا این جمله کارگردان در نشست خبری کن بیشتر در یادها ماند:« ترجیح می‌دهم فیلمم توقیف شود تا سانسور». 
بعد از تمام جنجال‌ها و حاشیه‌ها، وقتی خبر رسید که برادران لیلا به جشنواره مونیخ خواهد رفت، صبر سازمان سینمایی به سر آمد و خبر رسید که پرونده اکران سومین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی بسته شده است.

سازمان سینمایی: برادران لیلا صلاحیت دریافت پروانه نمایش ندارد
سازمان سینمایی اعلام کرد: برای «برادران لیلا» به‌علت اصرار به تخلف و اعلام اصلاح نکردن فیلم توسط کارگردان، پروانه نمایش صادر نخواهد کرد. 
در بخشی از اطلاعیه سازمان سینمایی آمده است: «به رغم تأکید و تذکرات لازم برای رعایت قانون و با علم و آگاهی تهیه‌کننده و کارگردان نسبت به تبعات هرگونه تخلف، متأسفانه فیلم مذکور بدون هیچ‌گونه همکاری و انجام اصلاحاتی در جشنواره کن به نمایش در آمد. چنان‌که عوامل اصلی فیلم با اصرار و ابرام بر ادامه مسیر اشتباه نشان دادند که اکران فیلم در جشنواره کن را بر نمایش در سالن‌های سینما و مخاطبان داخلی ترجیح می‌دهند.
 از این رو، فیلم «برادران لیلا» به تأسی از اصل «قانونگرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری» و به‌دلیل تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین و مقرراتی چون: شرکت در جشنواره‌های خارجی بدون عبور از مجرای قانونی و اخذ پروانه نمایش، سرپیچی از مقررات و اصرار بر ارائه نسخه اصلاح نشده به‌رغم تعهدات صورت گرفته و استمرار بر تخلف و مداومت بر آن حتی بعد از جشنواره کن و شرکت در جشنواره مونیخ و در نهایت اعلام رسمی کارگردان محترم مبنی بر عدم‌پذیرش اصلاح فیلم، این فیلم تا اطلاع ثانوی و تا رفع موانع ایجاد شده، صلاحیت اخذ پروانه نمایش را نخواهد داشت.»

اکران برادران لیلا در اختیار سازمان سینمایی نیست 
چند روز پیش مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، حل مسئله اکران برادران لیلا را خارج از اختیارات سازمان سینمایی دانست. روح‌الله سهرابی گفت: «عملکرد مجموعه دست‌اندرکاران فیلم برادران لیلا به‌گونه‌ای بود که متأسفانه این فیلم در دام حاشیه‌های خودساخته زیادی افتاد؛ به‌نحوی که ارگان‌های دیگر که وظایفی فراسازمانی داشتند نیز به ناچار وارد ماجرا شده و تصمیمات سختی درباره آن گرفتند. اکنون دیگر اکران فیلم برادران لیلا در اختیار سازمان سینمایی نیست و امیدوارم تلاش تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران فیلم برای بازگرداندن آن به مسیر طبیعی اکران با موفقیت همراه باشد! طبیعتا سازمان سینمایی نیز براساس وظیفه ذاتی خود از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد برای حل مشکل این فیلم استفاده خواهد کرد.» 
ظاهرا بعد از حاشیه‌های حضور در جشنواره کن، تصمیم به شرکت در جشنواره مونیخ، گره اکران برادران لیلا را کور‌تر کرده است. موضوعی که مورد تأکید سهرابی هم قرار گرفت: «سازندگان برادران لیلا از قوانین تخطی کرده و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه در اقدامی مشابه نسخه اصلاح‌نشده فیلم را در جشنواره مونیخ نیز شرکت داده‌اند. البته همکاران ما در سازمان سینمایی طی نامه‌ای رسمی به تهیه‌کننده و دیگر سازندگان فیلم تذکر لازم را دادند و امیدواریم دوستان از این پس چنین تخلف‌هایی که می‌تواند تبعات سنگینی را متوجه فیلم کند مرتکب نشوند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید