• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 31 خرداد 1401
کد مطلب : 163934
+
-

‌قطار مذاکرات از ریل خارج نشده‎ است

خطیب زاده: اگر آمریکا به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند، می‌توان براساس ابتکارهای ایران توافق را به سرانجام رساند

دپی‍لماسی
‌قطار مذاکرات از ریل خارج نشده‎ است

اقدام‎های آمریکایی‎ها در هفته‌های اخیر نشان‎دهنده تلاش پیگیر آنها برای خارج کردن مذاکرات برجامی از مسیر صحیح خود است؛ رویکردی که اگرچه تاکنون نتایج روشنی برای غربی‎ها به‎همراه نداشته، اما کارشناسان معتقدند تحت‎تأثیر صهیونیست‎ها و برخی نمایندگان کنگره چشم‎انداز دستیابی به توافقی مثبت را در گفت‎وگوهای وین همچنان در هاله‎ای از ابهام نگه داشته‎ است.
به‎گزارش همشهری، این درحالی است که تقریبا همه طرف‎های حاضر در گفت‎وگوهای برجامی در وین اذعان دارند که جمهوری‎اسلامی با ارائه ابتکارات ویژه، همه تلاش خود را برای حصول «توافق خوب» به‎کار گرفته و این آمریکاست که همچنان از تصمیم‎گیری سیاسی در این زمینه خودداری و سعی می‌کند توپ مذاکرات را به زمین ایران بیندازد.
برهمین اساس هم بود که نماینده روسیه در سازمان‎های بین‎المللی وین معتقد است صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام آژانس یک «اشتباه محاسباتی» از سوی آمریکا و تروئیکای اروپایی، با هدف منحرف کردن مذاکرات وین از مسیر صحیح خود بوده‎ است. میخائیل اولیانوف در توییتی در این باره تأکید کرد که «قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی به‎حمایت 3کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) دلیلی بر این است که باور کنیم آنها تلاش می‌کنند مذاکرات وین درباره برجام را از مسیر خارج کنند. به‌نظر من این قطعنامه یک اشتباه محاسباتی راهبردی غیرعمدی بود و این کشورها همچنان به‌دنبال نهایی کردن موفقیت‎آمیز مذاکرات وین هستند.

یک بام و دوهوای واشنگتن
در چنین شرایطی هم بود که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست‎ خبری دیروز خود با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت گفت‎وگوهای هسته‎ای در وین تأکید کرد که ایران همچنان در مسیر دیپلماسی حرکت می‌کند و قطار مذاکرات ‎از ریل خارج نشده‎است.
سعید خطیب‎زاده در این نشست با بیان اینکه «طرف آمریکایی باید هرچه زودتر به مسیر امضای توافق برگردد»، گفت که جمهوری‎اسلامی برای یک توافق خوب، پایدار و مؤثر آماده است؛ «اینکه اکنون در این نقطه قرار داریم به‌دلیل این است که آمریکا در سال ۲۰۱۸ به‎صورت یک‎طرفه و غیرقانونی، از برجام خارج شد و فشار حداکثری را اعلام کرد که به تعبیر خودشان، به یک شکست مفتضحانه منجر شد.» وی به رویکردهای دوگانه واشنگتن در قبال گفت‎وگوهای برجامی هم اشاره و عنوان کرد که اتخاذ چنین رویکردهایی ازسوی مقام‎های آمریکایی موضوع جدیدی نیست؛ «از یک طرف اظهارات مقام‎های آمریکایی را می‎شنوید که می‎گویند می‎خواهند اشتباه‎های دولت ترامپ را جبران کنند، حقوق بین‎الملل را رعایت کنند و کنشگر مسئولی در نظام بین‎الملل باشند و از سوی دیگر رفتارهای قانون‎گریزانه و ادامه همان سیاست‎های شکست‎خورده دولت ترامپ را شاهد هستید.»

ابتکار مذاکراتی ایران چه بود؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به تلاش‌های ایران برای هموارسازی مسیر مذاکرات هم اشاره کرد و گفت که پیشنهادهای سازنده ایران مورد استقبال طرف‎های غربی نیز قرار گرفته‎ است، اما آمریکایی‎ها همچنان با تناقض‎گویی و ابهام‎افکنی در مسیر دستیابی به «توافق مثبت» مانع‎تراشی می‎کنند. خطیب‎زاده دراین باره گفت: قبل از نشست شورای‎حکام و صدور قطعنامه، ایران مجدداً تلاش کرد مسیر توافق را هموار کند. تلاش کردیم با وجود کارشکنی‌های آمریکا با ابتکارهای خود مسیر مذاکرات را جلو ببریم. قبل از اجلاس شورای حکام، ابتکاری را ارائه کردیم که مورد استقبال بورل هم قرار گرفت. وی ادامه‎داد: حتی برای نخستین‌بار از طریق 2وزیر امورخارجه دیگر این ابتکار و پیشنهاد ایران منتقل شد و یک بازه زمانی طراحی و نقشه راهی داده شد، اما آمریکا مجدداً تصمیم گرفت توافق را عقب بیندازد.
خطیب‎زاده به این موضوع هم اشاره کرد که آمریکایی‎ها با اشتباه محاسبه، گمان کردند که می‌توانند با اهرم‎سازی علیه ما در شورای‎حکام، ایران را تحت‎فشار قرار دهند؛ توهمی که با اقدام‎های قاطعانه جمهوری‎اسلامی پس‎از تصویب قطعنامه مواجه و همکاری‎های فراپادمانی ایران با آژانس قطع شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید