• پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • الْخَمِيس 15 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 19
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163851
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pYEpN
+
-

هزار و یک مزیت دیپلماسی همسایگی

یادداشت
هزار و یک مزیت دیپلماسی همسایگی

شهریار حیدری؛ عضو کمیسیون امنیت‎ملی مجلس

در هفته‎های اخیر شاهد حضور روسای‎جمهور کشورهایی مانند ونزوئلا، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان در تهران و رایزنی و گفت‎وگوی آنان با مقام‎های عالی‎رتبه کشورمان بوده‎ایم؛ موضوعی که نشان می‎دهد سیاست‎خارجی کشورمان این روزها فعال‎تر و پویاتر از گذشته، به‎دنبال پیشبرد اهداف کلان ترسیم شده ‎است. سیاست‎خارجی نظام جمهوری‎اسلامی همواره بر گسترش روابط با همسایگان استوار بوده‎است و دولت‎های گذشته نیز تلاش‎های قابل‎توجهی را در این حوزه به‎کار گرفتند که تاکنون نتایج چشمگیری نیز به‎دست آمده ‎است، اما نکته اینجاست که از زمان آغاز به‎کار دولت سیزدهم شاهد تحول چشمگیری در پیگیری «دیپلماسی همسایگی» بوده‎ایم و شخص رئیس‎جمهور نیز دراین زمینه تلاش ویژه‎ای را به‎کار گرفته که نشان‎دهنده عزم جزم دولت برای گسترش روابط خارجی کشور، به‎ویژه با دولت‎های همسایه است که در شرایط فعلی می‎تواند ثمرات بسیاری برای مردم و کشور به‎همراه داشته باشد.
سیدابراهیم رئیسی از زمانی که سکان هدایت دولت سیزدهم را به‎دست گرفته است، با سفر به کشورهای همسایه شمالی و جنوبی، رویکردهای نوینی را در دیپلماسی همسایگی پیگیری کرده‎است که می‎تواند راهگشا باشد. براین اساس دعوت از سران کشورهای همسایه و دولت‎هایی که با آنها روابط راهبردی ویژه‎ای داریم نیز در حدود یک‎سال اخیر چشمگیر بوده‎ است. نکته مهم اینجاست که افزایش چنین رفت‎وآمدها و دادوستدهایی، علاوه‎بر اینکه به تقویت همکاری‎های دیپلماتیک دوجانبه می‎انجامد، در حوزه تعاملات اقتصادی و بازرگانی نیز مزایای بسیاری برای کشورمان و دولت‎های مقابل به‎همراه دارد.
سفر دیروز رئیس‎جمهور قزاقستان به تهران نیز در همین راستا قابل تفسیر است. جمهوری‎اسلامی ایران و قزاقستان، به‎عنوان 2 کشور دوست و همسایه منطقه‎ای، به گسترش روزافزون روابط دوجانبه نیاز دارند؛ توسعه تعاملات در همه حوزه‎ها، ازجمله بسترهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، مزایای بسیاری برای هر دوکشور به‎همراه دارد و می‎تواند ترسیم‎کننده افق‎های جدیدی در همکاری‎های منطقه‎ای 2 کشور نیز باشد.
دراین میان تعمیق روابط استراتژیک و گسترش همکاری‎های اقتصادی، به‎ویژه با همسایگان راهبردی است که با قوت تمام ازسوی جمهوری‎اسلامی ایران پیگیری می‎شود. رفت‎وآمدهای دیپلماتیک اخیر را نیز باید درچنین بستری ارزیابی کرد، اما نکته مهم اینجاست که تمرکز بر نتایج این سفرها، بیش‎ از خود چنین رفت‎وآمدهایی اهمیت دارد. اسناد همکاری و تفاهم‎نامه‎هایی که در جریان این سفرها ازسوی طرفین به امضا می‎رسد باید تا رسیدن به نتیجه ملموس، پیگیری شود. اجرای موثر این تفاهم‎نامه‎ها اهمیت فراوانی در عمق بخشیدن به همکاری‎های ژئواستراتژیک کشورمان با دولت‎های دوست و همسایه دارد.
همواره باید مدنظر داشت که تقویت روابط تجاری، ترانزیتی و همچنین فرهنگی با کشورهای همسایه نقش بی‎بدیلی بر رونق اقتصادی کشورمان خواهد داشت. ایران ظرفیت‎ها و مزیت‎های مناسبی ازنظر منابع و همچنین حوزه حمل‎ونقل دارد و به‎طورقطع به نتیجه رساندن تفاهم‎نامه‎های دوجانبه می‌تواند گام بلندی در بی‎اثر کردن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان به‎حساب آید. باید درنظر داشته باشیم که کشورهایی مانند ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان ازنظر نقش بین‎المللی جایگاه قابل‎توجهی دارند و با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک کشورمان، گسترش همکاری‎های فی‎مابین برای همه طرف‎ها از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.
ازسوی دیگر ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان ازنظر جغرافیایی نیز کشورهای موثری بوده و به‎صورت زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و تقویت همکاری‎های دوجانبه و چندجانبه با این کشورها مواهب سیاسی- اقتصادی بسیاری برای کشورمان به‎همراه خواهد داشت.
نکته دیگری که دراین فراخور باید مورد توجه قرار گیرد، این است که دیدارهای اخیر مقام‎معظم‎رهبری با روسای‎جمهور میهمان کشورمان نشانه‎ای از اهمیت ویژه‎ای است که جمهوری‎اسلامی ایران برای گسترش تعاملات با کشورهای همسایه و پیشبرد دیپلماسی همسایگی قائل است. اگرچه اکنون نگاه حاکمیتی به تحولات جهانی با نگاه دولتی یکی است اما بیان اهمیت گسترش روابط با کشورهای دوست و همسایه ازسوی رهبرمعظم‎انقلاب، ‌ به‎مثابه تأکید موکدی درنظر گرفته شود که می‌تواند راهگشای تعاملات و همکاری‎های این حوزه خواهد بود. مسئولان دولتی و دیپلمات‎های کشورمان باید درنظر داشته باشند که پیگیری تفاهم‎نامه‎ها و اسناد همکاری تا تحقق نتیجه ملموس از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و نباید مورد غفلت قرار گیرد. دولت سیزدهم در حوزه سیاست‎خارجی شروع مناسبی داشته‎ است و این امیدواری وجود دارد که خروجی خوبی هم داشته باشد.  تدارک چنین دیدارها و رفت‎وآمدهای دیپلماتیکی مقدمه است؛ آنچه اهمیت مضاعفی دارد، اجرای تفاهم‎نامه‎های امضاء شده‎ است. حرکت دولت دراین عرصه تاکنون مثبت بوده ‎است اما این روند باید استمرار یابد تا شاهد نتایج دلگرم‎کننده آن برای مردم و کشور باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید