• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163823
+
-

نقشه تجارت ایران و قزاقستان

گپ
نقشه تجارت ایران و قزاقستان

حجم مبادلات تجاری ایران و قزاقستان در سال‌1400 بالغ‌بر 71‌درصد نسبت به سال‌1399 رشد کرده و از منظر ارزش نیز تجارت دو کشور 29‌درصد رشد کرده است. به گزارش همشهری، آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۲۹‌هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵‌میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، بین ایران و قزاقستان مبادله شده که از این میزان بیش از ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۷‌میلیون و ۲۰۰‌هزار دلار به صادرات ایران اختصاص داشته و مابقی معادل ۲۱۷‌هزار تن کالا به ارزش ۷۸‌میلیون دلار مربوط به واردات از قزاقستان بوده است.
سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در خصوص تجارت با قزاقستان می‌گوید: تجارت غیرنفتی ایران با قزاقستان به‌عنوان یکی از همسایگان پانزده‌گانه در دو دهه اخیر دارای فراز و نشیب بوده است که به‌صورت کلی در بررسی ۲۰‌ساله تجارت با این کشور می‌توان دهه هشتاد را دهه واردات از قزاقستان و دهه‌۹۰ را دهه صادرات به این کشور دانست. 
او می‌افزاید: در ۲۰‌سال اخیر بیش از ۱۵‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن کالا به ارزش تقریبی ۶‌میلیارد دلار بین ایران و قزاقستان تبادل شد که سهم صادرات ایران 4میلیون و ۲۰۴‌هزار‌تن کالا به ارزش 2میلیارد و ۳۱۷‌میلیون دلار بوده و واردات از قزاقستان هم ۱۱‌میلیون و ۱۸۵‌هزار تن کالا به ارزش 3میلیارد و ۶۳۵‌میلیون دلار بوده است. طبق اظهارات لطیفی، بالاترین صادرات ایران به قزاقستان در 20 سال اخیر مربوط به سال‌1392 معادل ۲۱۵ میلیون دلار و کمترین میزان نیز مربوط به سال‌۸۳ معادل 38‌میلیون دلار بوده است. 
در مقابل آمارهای 20 ساله واردات ایران از قزاقستان نیز نشان می‌دهد کمترین مقدار مربوط به سال‌1399 معادل 37‌میلیون‌دلار و بیشترین مقدار مربوط به سال‌1386 معادل ۳۴۱‌میلیون دلار بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید