وضعیت ناوگان حملونقل در پایتخت
وضعیت کنونی ناوگان حملونقل عمومی پایتخت مطلوب نیست و برای برونرفت از مشکلات این حوزه نیاز به برخی اقدامات ازجمله افزایش ناوگان و تجهیزات است که سیدمجتبی شفیعی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران برخی از آنها را تشریح کرده است.
143ایستگاه و 1521واگن در ناوگان مترو وجود دارد که 260واگن 2طبقه و 1295واگن یکطبقه هستند.
1467واگن برای رسیدن به سرفاصله 2دقیقهای مترو نیاز است و 1500واگن هم باید برای خطوط 8تا11 تامین شود.
۲۷۶هزار میلیارد تومان(۳۰۶میلیون یورو) جهت 12پروژه در راستای توسعه مترو برای دوره 4ساله تعریف و پیشبینی شده است.
39هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خطوط فعلی مترو نیاز است.
885میلیارد تومان برای تکمیل انبار قطعات یدکی مترو اختصاص داده شده است.
۶۳۰دستگاه واگن از طریق قرارداد تهاتر نفت پیگیری میشود.
20، رتبه تهران از نظر طول شبکه خطوط در دنیاست و در بخش کرایه مترو هم نخستین بهحساب میآید.
700واگن مترو طبق برنامه ۱۸ماهه اورهال میشوند و برای این اقدام ۸۰۰میلیارد تومان(۲۴میلیون یورو) اختصاص داده شده است.
۱۰سال متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی در بخش مربوط به شهرداری و ۱۵سال مربوط به بخش خصوصی است.
5017دستگاه اتوبوس در بخش ملکی وجود دارد.
2274دستگاه اتوبوس و 303دستگاه مینیبوس فعال هستند.
78784دستگاه تاکسی در تهران وجود دارد که 6507دستگاه آن تاکسیهای ون و کاملا فرسوده هستند.
52درصد تاکسیها بهطور میانگین عمری بیش از 10سال دارند و به فرسودگی رسیدهاند.
6پروژه با ۳۳هزار و ۱۳۴میلیارد تومان در تاکسیرانی پیشبینی شده است.
3پروژه با ۱۱هزار و ۱۵میلیارد تومان در زمینه موتورسیکلت پیشبینی شده است.
3پروژه با بیش از 3هزار میلیارد تومان برای مدیریت هوشمند ترافیک تعریف شده است.