• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163807
+
-

گسترش روابط راهبردی با قزاقستان در 9سند همکاری

مقام‎های ایران و قزاقستان، اسناد همکاری و یادداشت تفاهم‎هایی در حوزه‌های سیاسی، کشاورزی، انرژی، فرهنگی و... امضا کردند

گزارش
گسترش روابط راهبردی با قزاقستان در 9سند همکاری

رئیس‎جمهور قزاقستان دیروز در تهران مورد استقبال همتای ایرانی خود قرار گرفت تا چهارمین رئیس‎جمهوری باشد که در 2هفته اخیر به ایران سفر کرده‎است؛ موضوعی که نشان می‎دهد در اولویت قرارگرفتن سیاست «دیپلماسی همسایگی» مورد توجه کشورهای منطقه پیرامون ایران نیز قرار گرفته‎ و بهار روابط جمهوری ‎اسلامی با «همسایگان دور و نزدیک» فرا رسیده ‎است. به‎گزارش همشهری، با آغاز به‎کار دولت سیزدهم و توجه ویژه به تقویت «دیپلماسی همسایگی»، شاهد گسترش روابط ایران با کشورهای دوست فرامنطقه‎ای بوده‎ایم.
دیدارهای دیپلماتیک میان مقام‎های عالی‌رتبه این کشورها، گواهی است بر این مدعا. در ماه‌های اخیر رئیس‎جمهور با سران کشورهایی ازجمله روسیه، عمان، قطر، ونزوئلا، ترکمنستان، تاجیکستان و قزاقستان دیدار و گفت‎وگو داشته است . قاسم ژومارت توکایف دیروز و در جریان سفر یک‌روزه‎اش به تهران، در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد مورد استقبال رئیس‎جمهور ایران قرار گرفت. همزمانی این سفر با ورود نخستین قطار کریدور جدید ریلی KITI (قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه) به ایستگاه راه‌آهن تهران گواهی است بر گسترش روزافزون همکاری‎های سیاسی-اقتصادی جمهوری ‎اسلامی با کشورهای آسیای میانه.

ظرفیت‌هایی برای گسترش روابط راهبردی
توکایف که دومین رئیس‎جمهور قزاقستان پس‎ از 30سال زمامداری نورسلطان نظربایف محسوب می‌شود، پس ‎از شرکت در بیست‌وپنجمین مجمع اقتصادی بین‌المللی سن‌پترزبورگ در روسیه، دیروز با دعوت رسمی سیدابراهیم رئیسی در صدر هیأتی عالی‌رتبه وارد تهران شد تا تعاملات دوجانبه 2کشور وارد مرحله نوینی شود.  

امضای اسناد همکاری
امضای 9یادداشت تفاهم و سند همکاری، از مهم‌ترین بخش‌های سفر یک‎روزه رئیس‎جمهور قزاقستان به ایران بود که در حضور روسای‎جمهور 2کشور انجام شد. «یادداشت تفاهم میان مرکز مطالعات سیاسی وزارت امورخارجه و مؤسسه تحقیقات سیاست ‎خارجی وزارت امورخارجه قزاقستان»، «برنامه مبادلات فرهنگی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت فرهنگ و ورزش قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مطالعات تحلیلی و تبادل تجربه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری درخصوص افزایش تجارت دوجانبه، میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تجارت و همگرایی قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهادکشاورزی ایران و وزارت کشاورزی قزاقستان در زمینه کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت جهاد کشاورزی ایران و وزارت کشاورزی و وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان در زمینه تجارت و ترانزیت محصولات کشاورزی»، «یادداشت تفاهم همکاری بین سازمان صداوسیمای ایران و آژانس دولتی خبر قزاقستان»، «یادداشت تفاهم همکاری شرکت ملی نفت ایران با شرکت گاز مونای گاز قزاقستان» و «یادداشت تفاهم همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سهامی راه‌آهن ملی قزاقستان» اسنادی بود که در حضور سران 2کشور به امضای وزرا، استانداران و مقام‎های مربوطه 2کشور رسید.

نگاه‌های مشترک ایران و قزاقستان
رئیس‎جمهور در نشست مشترک با همتای قزاقستانی خود گفت: روابط تجاری ایران و قزاقستان در این چند ماه اخیر به بیش‎از ۵۰درصد افزایش یافته که حجم مبادلات بین تهران و نورسلطان در گام اول می‌تواند تا 3میلیارد دلار افزایش یابد؛ ما مصمم هستیم علاوه بر روابط دوجانبه روابط خود را در سطح منطقه‎ای گسترش دهیم.رئیسی گفت: روابط 2کشور می‌تواند در حوزه‎های صنعت، کشاورزی، انرژی، ترانزیت و نفت و گاز در حد گسترده باشد. رئیس‎جمهور قزاقستان نیز در این نشست ضمن دعوت رسمی از همتای ایرانی خود برای سفر به کشورش، گفت:  امروز روابط دیپلماتیک ما با جمهوری اسلامی ایران ۳۰ساله شد و در این مدت همکاری‎های بسیار زیادی در همه زمینه‎ها داشتیم.
قاسم ژومارت توکایف  با بیان اینکه مذاکرات گسترده‎ای انجام شد و موضوع‎های بسیاری مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: هر دو طرف علاقه‎مند استفاده از ظرفیت‎های ترانزیتی هستند و در این راستا کریدورهایی که شرق به غرب و شمال و جنوب را به هم متصل می‎کنند، اهمیت ویژه‌ای دارند. رئیس‎جمهور قزاقستان همچنین از امکان سفر ایرانیان به نورسلطان بدون روادید خبرداد و گفت که ایرانیان می‎توانند ۱۴روز بدون روادید به این کشور سفر کنند.

مکث
رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور قزاقستان:
مشکل اصلی در قضیه اوکراین برنامه غربی‌ها برای توسعه ناتو است


رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه در دیدار آقای «قاسم ژورمات توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان و هیأت همراه با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و قزاقستان، بر لزوم گسترش بیش از پیش همکاری‌های 2کشور در عرصه‌های مختلف به‌ویژه همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، هماهنگی در زمینه مسائل سیاسی و اقتصادی را برای گسترش روابط ضروری خواندند و با تأکید بر لزوم فعال‌شدن کمیسیون مشترک خاطرنشان کردند: دو طرف باید برای پیگیری توافق‌ها و اجرایی‌شدن آنها تلاش مضاعفی انجام دهند. رهبر انقلاب اسلامی گسترش همکاری‌های فرهنگی ایران و قزاقستان را نیز مهم دانستند و افزودند: فارابی به‌عنوان یک فیلسوف و دانشمند اسلامی که اصالت قزاقستانی دارد و در ایران هزار سال درباره آثار او تحقیق و مطالعه شده است، می‌تواند مبنای همکاری‌های فرهنگی و تشکیل یک کمیته مشترک علمی میان 2کشور شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین درخصوص مسائل مربوط به اوکراین گفتند: در قضیه اوکراین مشکل اصلی این است که غربی‌ها درصدد توسعه ناتو هستند و آنها هرجا که بتوانند برای گسترش نفوذ خود تأمل نخواهند کرد. ایشان خاطرنشان کردند: باید مسائل را با دقت رصد و بررسی کرد و مراقب بود زیرا آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره درصدد گسترش دایره نفوذ خود در مناطق مختلف ازجمله در شرق و غرب آسیا  و ضربه‌زدن به استقلال و اقتدار کشورها هستند. در این دیدار که رئیس‌جمهور کشورمان نیز حضور داشت، ‌‌قاسم ژورمات توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان گفت: مذاکرات بسیار خوبی با جناب آقای رئیسی داشتیم و اسنادی که به امضای دو طرف رسید، می‌تواند زمینه‌ساز گسترش بیش از پیش روابط 2کشور باشد. رئیس‌جمهور قزاقستان اشتراکات تاریخی و فرهنگی ایران و قزاقستان را عمیق خواند و با استقبال از پیشنهاد رهبر انقلاب برای تشکیل کمیته علمی در زمینه فارابی، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل منطقه و شرایط اوکراین بیان و توضیحاتی درباره شرایط کشورش بعد از تلاش ناکام برای کودتا در دی ماه سال گذشته، ارائه کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید