• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 30 خرداد 1401
کد مطلب : 163776
+
-

واکسیناسیون کرونا به 6ماهه‌ها رسید

دانش
واکسیناسیون کرونا به 6ماهه‌ها رسید

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، واکسن کووید-19 مخصوص کودکان 6ماه به بالا را تأیید کرد و به این ترتیب در فاصله کوتاهی، با تامین منابع مورد نیاز این واکسن به‌طور جهانی در دسترس قرار خواهد گرفت. به گزارش الجزیره، این تصمیم مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پس از آن اتخاذ شد که هیأتی از مشاوران این آژانس به توصیه واکسن کووید-19 برای کودکان رأی دادند. روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در بیانیه‌ای گفت: می‌‌دانیم میلیون‌ها نفر از والدین و مراقبت‌کنندگان کودکان مشتاق هستند تا فرزندان خردسال خود را واکسینه کنند و با تصمیم امروز، این امر به‌زودی محقق می‌شود.

تلاش برای کنترل شیوع
سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه واکسن شرکت مدرنا را برای کودکان 6ماهه تا 5ساله و واکسن شرکت فایزر را برای کودکان 6ماهه تا 4ساله تأیید کرد. واکسن فایزر پیش از این برای کودکان بالای 5سال مجاز شده بود.
بث بل، یکی از پزشکان هیأت مشاوره پس از رأی‌گیری گفت: ابتلا به کووید-19در موارد معدودی باعث مرگ کودکان شده است اما حالا ما فرصتی برای جلوگیری از این اتفاق تلخ داریم.
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز این تصمیم را گامی بی‌‌سابقه خواند و گفت که دولت او قصد دارد تا اوایل هفته آینده واکسن‌ها را برای گروه‌های سنی زیر 5سال عرضه کند.
تقریبا 18میلیون کودک زیر 5سال واجد شرایط دریافت واکسن کووید-19خواهند بود، اما باید دید در نهایت چند نفر این واکسن را دریافت خواهند کرد. کمتر از یک‌سوم کودکان 5 تا 11ساله از نوامبر گذشته که واکسیناسیون برای آنها تأیید شد، این کار را انجام داده‌اند.
واکسن فایزر برای کودکان 6ماهه تا 4ساله است. هر دوز آن یک دهم دوز بزرگسالان است و در 3دوز نیز تجویز شده است. 2مورد اول با فاصله 3هفته و آخری حداقل 2ماه بعد ‌تزریق می‌شود.
شرکت پزشکی دارویی مدرنا نیز 2دوز برای کودکان درنظر گرفته است که هر کدام یک‌چهارم دوز مصرفی بزرگسالان است که برای کودکان 6ماهه تا 5ساله با فاصله 4هفته انجام می‌شود.
سازمان غذا و دارو همچنین دوز سوم را، حداقل یک ماه پس از تزریق دوم، برای کودکان مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی که آنها را در برابر بیماری‌های جدی آسیب‌پذیرتر می‌کند، تأیید کرد.
شرکت CVS Health قصد دارد واکسن‌‌هایی را برای کودکان 18ماهه به بالا ارائه کند، درحالی‌که شرکت‌های Rite Aid و Walmart قصد دارند این واکسن‌ها را برای کودکان حداقل 3ساله ارائه دهند. نوزادان به‌طور سنتی در مطب پزشک واکسینه می‌شوند.

جلوگیری از خطر مرگ‌ومیر
مقامات بهداشت عمومی برای واکسیناسیون کودکان پیش از سال تحصیلی جدید اصرار دارند زیرا امیدوارند درصورت افزایش مجدد ابتلا به کووید-19به واسطه ورود به فصل سفرهای تابستانی، این واکسن‌های تأیید‌شده برای گروه سنی به جلوگیری از بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر کمک کند.
با این حال، طبق داده‌های فدرال، از زمان شروع همه‌‌گیری، حدود 480کودک زیر 5سال شامل آمار یک میلیونی مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کووید-19در آمریکا می‌شوند. کووید مزمن یا طولانی‌مدت نیز، مورد نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی برای کودکان داشته باشد مانند سندروم التهابی چند سیستمی که یک وضعیت نادر اما جدی پس از ابتلا به این ویروس است. دکتر متیو دیلی، محقق Kaiser Permanente کلرادو که در کمیته مشورتی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها حضور دارد، گفت: با وجود اینکه تعداد مرگ‌ومیرها نسبتا نادر است، اما با واکسیناسیون همین تعداد نیز به کمترین حد خود می‌رسد، زیرا واکسن هم‌اکنون مهم‌ترین اسلحه ما در برابر مرگ‌ومیرهای کرونایی است.
مشاوران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها هفته آینده مجددا با یکدیگر نشستی خواهند داشت تا استفاده از واکسن مدرنا را برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17ساله بررسی کنند. پیش از این نگرانی‌هایی در مورد مواردی نادر از التهاب قلب در پسران نوجوان و مردان جوان در پی تزریق واکسن مدرنا وجود داشته ‌و انتظار می‌رود مشاوران این داده‌ها را درنظر بگیرند. واکسن فایزرآبان ماه برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله مجاز شد، اما آمار ایالت های مختلف آمریکا نشان می دهد که تا کنون تنها حدود ۲۹ درصد از این گروه به طور کامل واکسینه شده اند. مقامات بهداشت عمومی آمریکا بر واکسیناسیون کودکان پیش از سال تحصیلی جدید اصرار دارند زیرا امیدوارند واکسن زدن گروه سنی به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ در صورت افزایش مجدد موارد کرونا کمک کند.
بیماری کرونا عموماً در کودکان خفیف تر است. با این حال، از فروردین ۱۳۹۹، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، این ویروس پنجمین عامل مرگ و میر در کودکان یک تا چهار ساله و چهارمین علت اصلی مرگ در کودکان زیر یک سال بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید