راهحل تازه برای گرهگشایی از خط پرند
شهرداری تهران مسافرگیری آزمایشی از حملونقل ریلی تهران-پرند در دهه فجر را در دستور کار قرار داد
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
باز هم شرکت مترو برای باز شدن گره مشکلات مالی خط پرماجرای تهران-پرند پیشقدم شد. این بار قرار است که بخشی از منابع مالی لازم پیمانکار برای انجام عملیات پروژه متروی تهران-پرند با واگذاری چند قطعه زمین صورت گیرد؛ زمینهایی که با مجوز استانداری و وزارت راه و شهرسازی، کاربری لازم را پیدا کردهاند و شرکت متروی تهران از این مسیر قصد دارد تا پیش از پایان یافتن سال، حملونقل ریلی را به اهالی شهر جدید واقع شده در جنوب شرق استان، هدیه بدهد. ناگفته نماند که شرکت مترو بهعنوان مجری، باید عملیات عمرانی را به دوش بکشد اما با این حال همواره تلاش بیوقفهای برای باز شدن گره مالی تاکنون داشته است؛ چراکه تکمیل خط اقماری تهران-پرند میتواند روزانه حجم بالایی از تردد خودروهای شخصی را کاهش دهد. بیتردید اینگونه تعداد تصادف هم کاهش مییابد و عده زیادی از خانوادهها دیگر دلنگران سرپرست خانواری که برای کسب درآمد هر روز به تهران سفر میکند، نخواهند بود.مدیرعامل شرکت متروی تهران در این رابطه به همشهری میگوید: «در تفاهمنامهای که با شرکت عمران شهر جدید پرند امضا کرده بودیم، قرار بر این بود که آنها درصورت تمایل و امکان، خودشان اراضی مورد نظر را بفروشند و پول نقد به پروژه تزریق کنند. بر همین اساس زمین مورد نظر به 270قطعه حدودا 250متری تفکیک شده است که مشخصات آنها در اختیار شرکت متروی تهران نیز قرار گرفت. همچنین در این تفاهمنامه به این موضوع هم اشاره شده بود که به موازات فروش زمین توسط شرکت عمران شهر جدید پرند، برای تامین منابع مالی پروژه میتوانیم این قطعات را پس از ارزشگذاری بهصورت مستقیم در اختیار پیمانکار پروژه قرار دهیم. در همین راستا طی جلساتی که برگزار شد راهکارهای قانونی و حقوقی این موضوع بررسی شد و پیمانکار را نیز معرفی کردهایم و ذیحسابهای شرکت متروی تهران و شرکت عمران شهر جدید پرند روی این موضوع کار کردهاند. سرانجام قرار بر این شد تا در هفته جاری تعدادی از این قطعات برای تامین منابع مالی پروژه به پیمانکار واگذار شود. این موضوع در تفاهمنامه نیز قید شده و برای تسریع در پیشبرد و تکمیل پروژه متروی تهران- شهر جدید پرند، در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام شدن است.»
مسعود درستی درباره اینکه آیا ممکن است در بحث واگذاری باز هم شاهد بروز مشکلات و ایجاد وقفههایی در تامین مالی پروژه باشیم نیز میگوید: «به هرحال این مسیر و راهکاری است که برای نخستین بار در حال طی آن هستیم، اما روی کاغذ و بررسیهای قانونی و حقوقی انجام شده هیچ مشکل و چالشی برای انجام این کار وجود ندارد.» با وجود وقفه چند ماهه در تزریق منابع مالی، مدیرعامل شرک مترو ابراز امیدواری میکند که طبق وعده داده شده فاز نخست متروی پرند افتتاح شده و در سالجاری به بهرهبرداری برسد: «کارهای باقیمانده پروژه بیشتر شامل بخش تامین تجهیزات است که برخلاف بخش ساخت و ساز، پیشبرد آن بهصورت غیرنقدی بسیار سخت است. واقعیت این است که اگر تامین مالی پروژه طبق زمانبندی انجام شده و بموقع صورت میگرفت، کارها خیلی راحتتر و سریعتر پیش میرفت. با وجود تأخیر پیش آمده امیدواریم طبق قولی که به مردم خوب پرند با جمعیتی در حدود 450هزار نفر دادهایم، فاز نخست پروژه و یک خط از متروی تهران- شهر جدید پرند تا پایان سال1401 آماده شده و به بهرهبرداری برسد. در واقع 30کیلومتر از این مسیر که در سنوات گذشته ساخته شده است، با تکمیل و بهرهبرداری از 20کیلومتر باقیمانده به بهرهوری واقعی خود میرسد و زمانی که بتواند مسافران را از شهر پرند به تهران و برعکس جابهجا کند آن وقت راندمان و کیفیت اصلی خودش را پیدا میکند و جذاب میشود.
مسافرگیری آزمایشی در بهمن ماه
سیدقوامالدین حسینی، مجری خط متروی تهران-پرند نیز درباره تامین منابع مالی پروژه از محل واگذاری زمین به شرکت پیمانکار توضیحات تکمیلی داده و به همشهری میگوید: «برای راهاندازی خط متروی تهران-پرند همکاری لازم بین شرکت متروی تهران و شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید درجریان است و قرار شده تا تامین مالی پروژه از طریق واگذاری اراضی صورت بگیرد. این تامین مالی اکنون در مرحله معرفی زمینهای قابل واگذاری قرار دارد. در همین راستا تعدادی قطعه زمین معرفی شده است که این زمینها در حال کارشناسی برای ارزشگذاری و تعیین قیمت قرار دارد. چهارشنبه (25خرداد) مجمع شرکت عمران شهرجدید پرند مجوز واگذاری این اراضی را به مدیرعامل شرکت مذکور داد. دیروز (شنبه28خرداد) هم شرکت پیمانکار از این اراضی بازدید به عمل آورد و در ادامه پیمانکار از طرف شرکت متروی تهران به شرکت عمران شهر جدید پرند معرفی شد. انشاءالله طی روزهای آینده قرار است با مجوزی که اخذ شده است، این قطعات به شرکت پیمانکار پروژه واگذار شود. با تامین 750میلیارد تومان از منابع مالی مورد نیاز پروژه از طریق واگذاری این قطعات، بخش زیادی از سفارشات پیش خواهد رفت. طی چند روز آینده کارهای باقیمانده نیز تکمیل میشود و از هفته آینده مسیر ریلی این خط از فرودگاه امامخمینی(ره) تا شهر جدید پرند بهصورت یکپارچه خواهد شد. با تامین مالی که امیدواریم صورت بگیرد، طی روزهای آینده خون تازهای در رگهای این پروژه دمیده خواهد شد و انشاءالله در مدت زمان باقی مانده و طی چند هفته آینده قراردادهای تجهیزاتی پروژه نیز بسته میشود تا بتوانیم در بهمن ماه و دهه مبارک فجر بهصورت آزمایشی و موقت مسافرگیری را در یک خط انجام دهیم.»