• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163612
+
-

2 بیمار مرگ مغزی، منجی 7نفر شدند

2 بیمار مرگ مغزی، منجی 7نفر شدند

اهدای اعضای بدن 2پسر که یکی در هرمزگان و دیگری در آذربایجان شرقی دچار مرگ مغزی شده بودند، دست‌کم جان 7بیمار نیازمند را نجات داد.
به‌گزارش همشهری، نخستین اهدا‌کننده عضو، پسری 13ساله به‌نام محمدجواد حسن‌زاده، اهل بندرلنگه است. او عصر روز 21خردادماه امسال در دریا غرق و با علائم ضعیف حیاتی به بیمارستان شهدای بندرلنگه منتقل شد. هرچند او دچار ایست قلبی شده بود، اما بلافاصله به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل ‌و عملیات احیای قلبی و ریوی آغاز شد. با وجود همه تلاش‌های کادر درمان اما محمدجواد دچار مرگ مغزی شد. با وجود اینکه جان‌باختن نوجوان 13ساله برای خانواده‌اش تلخ و ناگوار بود، اما وقتی با آنها درباره اهدای اعضای بدن محمدجواد صحبت شد، خیلی زود موافقت خود با انجام این کار را اعلام کردند. محمود حسین‌پور، رئیس واحد اهدای عضو هرمزگان در این‌باره گفت: این بیمار مرگ مغزی به‌دنبال غرق‌شدگی در دریا با کاهش سطح هوشیاری به بیمارستان شهدای بندرلنگه منتقل شده بود اما به‌علت شدت آسیب وارده به سلول‌های مغزی، عملکرد مغز و ساقه مغز مختل و پسر نوجوان دچار مرگ مغزی شد.
او ادامه داد: بعد از تأیید مرگ مغزی توسط پزشک‌های معتمد در بیمارستان بندرلنگه و رضایت خانواده برای اهدای عضو، این عزیز با بالگرد اورژانس ۱۱۵ هرمزگان به بیمارستان شهید محمدی منتقل شد و در این بیمارستان نیز همه معاینات، اقدامات تشخیصی توسط پزشکان تأیید‌کننده مرگ مغزی انجام شد و کبد و کلیه‌های او برای پیوند به بیماران نیازمند به بیمارستان ابن‌سینا شیراز منتقل شد.
دومین اهدا‌کننده عضو سرباز وظیفه‌ای 22ساله به نام علیرضا ایمانی، اهل تبریز بود که در یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود که اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شد. این جوان روز 23خردادماه امسال در جریان یک حادثه رانندگی به‌شدت آسیب دید و وقتی به بیمارستان انتقال یافت، معلوم شد که بر اثر شدت آسیب‌های وارده دچار مرگ مغزی شده است و به زندگی برنمی‌گردد. در این شرایط رایزنی با خانواده او برای اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند آغاز شد که با موافقت آنها اعضای بدن این سرباز وظیفه، جان چند بیمار را نجات داد. محسن قادری، مدیر پیوند و فراهم‌آوری اعضای بدن دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این‌باره گفت: پس از تأیید مرگ مغزی این جوان در بیمارستان عالی‌نسب تبریز و رضایت خانواده او، بلافاصله بیمار به بیمارستان امام‌رضا تبریز منتقل و 4عضو او شامل: 2کلیه، قلب و کبد وی به بیماران نیازمند اهدا شد.
او ادامه داد: 2کلیه این بیمار مرگ مغزی به زنی ۳۵ساله و مردی ۵۲ساله و کبد او به دختری ۱۴ساله‌ پیوند زده شد و قلب او نیز در بیمارستان شهید مدنی تبریز به مرد ۲۸ساله اهدا شد که حال عمومی هر چهار بیمار رضایت‌بخش گزارش شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید