• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 28 خرداد 1401
کد مطلب : 163583
+
-

عطش آبی در شهر و روستا

چهره روز
عطش آبی در شهر و روستا

اتابک جعفری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایران می‌گوید: 272شهر ایران در وضعیت تنش آبی قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تامین آب 7هزار روستا در تابستان پیش رو با تانکر صورت گیرد. این وضعیت نشان می‌دهد بحران آب در ایران هر سال جدی‌تر می‌شود و اقداماتی نظیر قطع آب مشترکان پرمصرف تنها یکی از راه‌های موقت و مسکن خواهد بود و افزون بر اینکه به‌نظر می‌رسد سیاست‌های عرضه آب با توجه به محدودیت و تنگنای منابع آبی و بروز خشکسالی‌های مکرر، چندان نمی‌تواند قابل اتکا باشد. از این جهت انتظار می‌رود مدیران شرکت آب و فاصلاب در سراسر کشور در قرارگاه رصد و پایش وضعیت آب شرب شهرها و روستاها تنها به گذر از تابستان پیش رو اتکا نکنند و در جست‌وجوی راهی برای عبور از عصر کم‌آبی باشند.
جعفری می‌گوید: به‌منظور به حداقل رساندن مشکلات و ارائه بهترین خدمات، برای تمامی این شهرها پروژه‌های مختلفی در محورهای مدیریت مصرف آب، حفر و تجهیز چاه، احداث مخازن ذخیره، اجرای خطوط انتقال آب، احداث تصفیه‌خانه و اجرای پروژه‌های ارتقای کیفی و تکمیل طرح‌های آبرسانی در حال اجراست. باید یادآور شد که تامین آب پایدار را محدود به اجرای پروژه‌های تامین حداکثری آب کردن خطاست و چاره این است که بپذیریم با منابع محدود آبی خود چگونه بهترین کارایی را داشته باشیم. فصل برداشت آب را امیدی نیست و همه باید به فصل داشت منابع آبی بیندیشیم. امید می‌رود که قرارگاه آب در ایران برخلاف قرارگاه‌های دیگر در جست‌وجوی پیشگیری از بحران شدید‌تر باشد تا درمان موقت.
واقعیت این است که ایران در یک اقلیم خشک و کم آب واقع شده و سیاست‌گذاری در این عرصه باید بر اساس واقعیت‌ها مبتنی بر مدیریت مصرف صورت پذیرد و مهم‌ترین چالش پیش روی وزارت نیرو به چالش با وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی برمی‌گردد. از این جهت ایران برای افزایش تاب‌آوری و ارتقای تامین پایدار آب نیاز به یک الگوی همه جانبه، فراگیر و البته نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیاد جهت کنترل مصرف دارد. تردید نباید کرد که اصلاح ساختار مصرف آب تنها به مدد منابع محدود بودجه‌ای وزارت نیرو ممکن نخواهد بود و کشور نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری خارجی و البته تکنولوژی جهت اجرای الگوی بازچرخانی آب دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید