• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163498
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/v2N7n
+
-

53سال

عصر پهلوی به روایت دربار

تاریخ انقلاب
53سال

کتاب «53سال (عصر پهلوی به روایت دربار)» نوشته ریحانه درودی را مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است.
این کتاب اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در طول 53سال حکومت پهلوی را به نقل از رجال دربار بازگو کرده است. اقداماتی نظیر صنعتی‌شدن اقتصاد ایران، نحوه اداره مملکت، انقلاب سفید شاه، اصلاحات ارضی و... .
کتاب همچنین روایت‌گر زندگی محمدرضا پهلوی از تولد تا مرگ است. شیوه طرح افکار، احساسات، انگیزه‌ها و عکس‌العمل‌های او به‌خصوص واکنش‌ها و موضع‌گیری‌های اتخاذشده در مواقع بحران‌های سیاسی، در این کتاب به‌گونه‌ای است که او را از قالب تشریفاتی معمول خارج کرده، با نثری خاطره‌گونه، اسلوب تازه‌ای از نوشتار و زندگی‌نامه‌های تاریخی و سیاسی او را ارائه می‌کند. این اثر بخش‌هایی از زندگی عبرت‌آموز رضاخان پهلوی را هم به تصویر می‌کشد.
از جمله مشهورات رایج در زمینه تاریخ معاصر ایران، توصیفاتی است که از اوضاع جامعه ایرانی (به‌ویژه اوضاع اقتصادی و اجتماعی) است که گاه مکتوب و گاه به‌صورت شفاهی و سینه به سینه نقل شده و در ذهن برخی به‌صورت بدیهی‌های تاریخی درآمده است. نگاهی به جامعه ایران در 53سال حکومت پهلوی به لحاظ ابعاد و شاخصه‌های درونی، از سطح معیشت و خدمات عمومی و رفاهی گرفته تا وضعیت آموزش و اداره و فرهنگی و... .
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :