• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 26 خرداد 1401
کد مطلب : 163452
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qxG5y
+
-

«فرار به‎ جلو»، همچنان در دستور کار غربی‎ها

آمریکا در هفته‌های اخیر درحال پیشبرد برنامه‌های خصمانه‎ای علیه ایران بوده ‎است و با رایزنی‎های منطقه‎ای پیرامون ایران، می‎کوشد جمهوری‎اسلامی را از پیگیری مطالبات خود منصرف کند. با توجه به این موضوع بود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده‎ است رایزنی با رژیم صهیونیستی و شرکای این کشور در خلیج‎فارس، محور اصلی گفت‎وگوهای بایدن در سفر به این منطقه خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در نشست‎ خبری اخیر خود بار دیگر تلاش کرد ایران را مقصر اصلی وضعیت کنونی مذاکرات هسته‎ای برای احیای برجام نشان دهد. ند پرایس در این نشست به سخنان اخیر وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای پاکستانی خود، درباره ارائه بسته پیشنهادی به آمریکا واکنش نشان داد و گفت: ما آماده نهایی و اجرایی کردن فوری توافق مذاکره شده در وین هستیم؛ توافقی که چند ماه است برای بازگشتی دوجانبه به پایبندی کامل به برجام روی میز است. وی بار دیگر در ادامه تلاش‎های واشنگتن برای انداختن توپ مذاکرات به زمین ایران، ادعا کرد که «تهران باید تصمیم بگیرد از خواسته‌هایی که خارج از چارچوب برجام هستند، صرف‎نظر کند.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اذعان به اینکه ایران در زمان خروج یک‌جانبه دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای درحال «پایبندی کامل» به توافق بود، مدعی شد ایران برنامه هسته‌ای‌اش را تا حد «بسیار خطرناکی» توسعه داده ‎است و زمان گریز هسته‌ای آن که در زمان اجرایی شدن برجام «حدود ۱۲ماه» بود، حالا به «چند هفته یا کمتر» رسیده ‎است. پرایس با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت «این قطعنامه نگرانی‌های جدی ما را دراین باره روشن کرد که ایران پاسخ باورپذیری به سؤالات آژانس در زمینه مواد و فعالیت‌های بالقوه هسته‌ای و اعلام نشده در ایران ارائه نداده‎ است.»
سازمان انرژی ‎اتمی ایران در روزهای اخیر با انتشار ترجمه کامل پاسخ‎های ارائه شده سؤال‎ها و ابهام‎های آژانس، به ‎خوبی نشان داد که جمهوری‎اسلامی با انجام همکاری‎های فراپادمانی با آژانس، گام‎های مؤثری برای رفع ابهام‎های موجود برداشته و پاسخ‎های دقیقی هم ارائه کرده‎ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید