• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16335
+
-

بورس ارز در انتظار تصمیم دولت


رهبر معظم انقلاب در شهریورماه سال95 با اشاره به لزوم مدیریت نرخ ارز در کشور اعلام کردند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به‌معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، ایران و کشورها را نجات می‌دهند.» اما با سپری‌شدن مدت زمان زیادی از هشدار رهبری نسبت به «آقایی دلار» در اقتصاد ایران کماکان بازار غیررسمی ارز فعال است.

اگرچه ایده تاسیس بازار آتی ارز در کنار بازار آتی سکه در بورس یکی از راه‌های موجود برای ایجاد شفافیت، تحلیل نوسانات و واقعی‌شدن بازار بود، اما به‌نظر می‌رسد مسئولان و به‌خصوص وزرای اقتصادی و «آقای بانک‌مرکزی» به تاسیس بورس ارز نیازی نمی‌بینند.

در این شرایط نایب‌رئیس کمیسیون بودجه مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با تأکید بر لزوم تاسیس بورس ارز برای دوام دلار ۴۲۰۰تومانی، گفت: تاسیس بورس ارز برای ساماندهی بازار می‌تواند از سامانه نیما کارآمدتر و اثرات مثبت بیشتری داشته باشد. هادی قوامی گفت: تاسیس بورس ارز فعالیت‌های ارزی را شفاف می‌کند، البته درصورتی که در این محل، ارز عرضه‌شده و به تقاضاها پاسخ داده شود؛ در غیراین‌صورت تأثیری بر بازار ارزی نخواهد داشت.

راه‌اندازی بورس ارز نباید بازار را میخکوب کند، باید مکمل سیاست‌های فعلی دولت باشد و به بازار متشکل ارزی با نرخ فعلی کمک کند. او با اشاره به اهداف تاسیس بورس ارز ادامه داد: دولت برای اینکه نرخ 4200تومانی ارز را به‌صورت تدریجی مدیریت کند، باید به خارج از این تقاضاها پاسخ دهد، زیرا بورس برای ساماندهی عرضه و تقاضا ایجاد می‌شود.

هم‌اکنون در برخی کشورها بورس ارز فعال است و اثرات خوبی در اقتصاد آنها بر جای گذاشته است. قوامی با بیان اینکه تاسیس بورس ارز برای دوام دلار 4200تومانی ضروری است، تأکید کرد: تاسیس بورس ارز برای ساماندهی بازار می‌تواند از سامانه نیما کارآمدتر باشد و اثرات مثبت بیشتری در اقتصاد داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید