• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16333
+
-

دلایل توقف مبادلات سهام ۲۹ شرکت در بورس


تا پایان دیروز معاملات سهام ۲۹ شرکت در بورس تهران متوقف بود که از بین آنها معاملات سهام ۴ شرکت از سال ۱۳۹۵ متوقف است.

در بین این نمادها، نماد شرکت کنتورسازی ایران از تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ متوقف است. معاملات سهام بانک پاسارگاد هم از تاریخ ۲ آذرماه ۱۳۹۵ متوقف است. سهامداران سرمایه‌گذاری ملت از ۲۱ اسفند‌ماه و صنایع آذرآب از ۳ تیرماه ۱۳۹۶ از امکان مبادله سهام خود محرومند. از سال گذشته سازمان بورس دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها را اجرایی کرده است. گفته شده بود از زمان اجرایی شدن این دستورالعمل نمادهای معاملاتی در بورس و فرابورس حداکثر ۹۰ دقیقه متوقف خواهند ماند.

سید مهدی پارچینی -مدیر عملیات بورس تهران- در مورد دستورالعمل توقف و بازگشایی معاملات در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: این خبر را که سازمان بورس بگوید نمادهای متوقف حداکثر تا ۹۰ دقیقه بازگشایی شود من تأیید نمی‌کنم چرا که من خودم این خبر را نشنیده‌ام و مقررات هم اینطور نمی‌گوید.

او توضیح داد: ما 3مدل توقف داریم؛ نخستین نوع، توقف مجامع است، درصورتی که شرکت به مجمع برود تا زمانی که تصمیمات مجمع به تأیید سازمان نرسد باز نمی‌شود. یک نوع توقف مربوط به انتشار اطلاعات با اهمیت توسط شرکت است که اگر نوع الف باشد نماد با دامنه باز و اگر نوع ب باشد با دامنه بسته باز می‌شود. در نوع الف اطلاعات هر زمانی داده شود بازگشایی نماد فردای آن روز انجام می‌شود اما در نوع ب اگر اطلاعات تا قبل از ساعت ۱۱ صبح داده شود ۶۰ دقیقه بعد بازگشایی می‌شود در غیراین صورت ساعت ۱۰ صبح فردا باز می‌شود.
پارچینی ادامه داد: اگر ناشر اطلاعات را ندهد برای اینکه ملزم شود آن اطلاعات را افشا کند نماد تعلیق می‌شود. برای بازگشایی نمادهای تعلیق شده محدودیت زمانی وجود ندارد. اما در موارد دیگری که گفتم سازمان یا بورس می‌تواند حداکثر تا ۵ روز کاری متوقف نگه دارد. اگر نیاز بود بیش از ۵ روز کاری متوقف باشد عنوان تعلیق به آن می‌زند و تعلیق اینها 3 تا ۱۰ روز و حداکثر ۳۰ روز می‌تواند باشد.

او افزود: اگر ۳۰ روز گذشت یا نماد تحت احتیاط باز می‌شود و به بازار اعلام می‌شود که این شرکت شفاف نیست و یا اصلا باز نمی‌شود و برای اخراج از بورس می‌رود. بستگی به‌شدت ابهام دارد.

پارچینی درباره علت توقف نماد سرمایه‌گذاری امید گفت: دیروز ناشر، اطلاعاتی از نوع الف داده است، اما اطلاعات نوع الف نبوده یعنی ناشر در انتخاب اطلاعات اشتباه کرده و سازمان به آن ایراد گرفته و آن هم اطلاعات را اصلاح کرده است و این نماد بازگشایی خواهد شد.


   فهرست متوقف‌ها

به‌پرداخت ملت، کنتورسازی ایران، بیمه آسیا، حمل‌ونقل توکا، محورسازان ایران خودرو، ایران دارو، گروه مپنا، سیمان ارومیه، سیمان فارس، سیمان فارس نو، سیمان قائن، سیمان سپید نی‌ریز، داروسازی زهراوی، دوده صنعتی پارس، شرکت پاستوریزه پگاه اصفهان، صنایع آذرآب، فولاد خراسان، لوله و ماشین‌سازی ایران، فرآورده‌های نسوز آذر، معادن منگنز ایران، پتروشیمی مبین، نساجی بجنورد، ‌های وب، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید، بانک پاسارگاد، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، لیزینگ خودروی قدیر، سرمایه‌گذاری ملت و گروه صنعتی ملی ازجمله شرکت‌هایی هستند که معاملات سهامشان در بورس به حال توقف درآمده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید