• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16330
+
-

شاخص بورس درآستانه دومین رکوردشکنی

شاخص بورس تهران یک هفته پس از خروج آمریکا از برجام در آستانه عبور از مرز 95هزار واحد قرار دارد

بورس
شاخص بورس درآستانه دومین رکوردشکنی


همزمان با تداوم رشد قیمت سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس، شاخص عملکرد بازار سرمایه در پایان مبادلات روز سه‌شنبه روی موج تقاضا برای خرید سهام خودروسازان، در آستانه کسب رکوردی تازه قرار گرفت. با توجه به رشد 202واحدی دیروز، شاخص بورس تهران در چند قدمی مرز ۹۵هزار واحد قرار گرفت. به‌گزارش همشهری، روند روبه‌رشد شاخص بورس تهران یک هفته است که آغاز شده و پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده سه‌شنبه هفته گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه ایران یک ابهام بزرگ موجود در برابر خود را حل‌شده یافتند. رفع این ابهام در روزهای اخیر موجب طراحی استراتژی‌های تازه سرمایه‌گذاری در بورس تهران شده است.

به گفته کارشناسان «پیش‌خور» شدن تلاطم‌ها، چشم‌انداز مثبت بازار به‌دلیل رشد نرخ دلار و تورم انتظاری در سال97 و پیش‌بینی تغییر نکردن مقاصد صادراتی کالاها از دلایل عمده بی‌توجهی فعالان بازار سرمایه به خروج آمریکا از برجام است. آمارها نشان می‌دهد شاخص بورس در نخستین روز خروج آمریکا از برجام چهارشنبه 19اردیبهشت با رشد 85پله‌ای، در جایگاه 93هزار و 691واحدی قرار گرفت. در دومین روز کاری یعنی شنبه 22اردیبهشت هم شاخص بورس با رشد 199واحدی به رقم 93هزار و 891واحدی رسید. بورس در سومین روز معاملاتی پس از خروج آمریکا از برجام یعنی در یکشنبه 23اردیبهشت با رشد 274پله‌ای به کانال 94هزار واحدی صعود کرد و در جایگاه 94هزار و 165واحد تثبیت شد. دیروز هم شاخص به مرز 95هزار واحد نزدیک شد.



اقبال بازار به‌خودروسازان

در طول یک هفته گذشته همزمان با رشد عمومی قیمت سهام در بورس تهران قیمت سهام برخی گروه‌ها ازجمله گروه خودروسازها بیش از پیش مورد توجه بازار قرار گرفته است. گفته می‌شود زمزمه افزایش نرخ خودرو به پیشرو شدن این گروه در بازار سهام منجر شده است. خودروسازها در روزهای اخیر قیمت فروش برخی محصولات خود را افزایش داده‌اند؛ این موضوع می‌تواند به رشد سود سال مالی جاری این شرکت‌ها منجر شود.

دیروز شاخص کل بورس تهران ۲۰۲واحد رشد کرد و به رقم ۹۴هزار و ۹۰۶ رسید. در معاملات روز سه‌شنبه، داد و ستدهای انجام‌شده بر سهام شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو و ایران خودرو، بیشترین اثر را بر رشد منحنی شاخص‌ داشتند. دیروز در گروه خودرو ۳۳۵میلیون سهم به ارزش ۳۳میلیارد تومان مبادله شد.



عقب‌نشینی ترامپ؛ صعود سهام فولاد

در این میان شرکت‌های فعال در حوزه معادن و فلزات نظیر گل‌گهر و فولاد مبارکه نیز همچنان اقبال سرمایه‌گذاران را تجربه کردند. دیروز در گروه فلزات، قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در محدوده یک درصد رشد داشت و انتشار خبر عقب‌نشینی ترامپ از جنگ تجاری با چین بر افزایش توجه بازار سهام به گروه فلزات به‌ویژه فولادسازها بیشترین تأثیر را داشت.



مهم‌ترین دلایل اقبال بازار خودروسازها

مصطفی صفاری مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در تحلیل دلایل استقبال سرمایه‌گذاران از سهام خودروسازها گفت: قیمت سهام گروه خودروسازها در کف تاریخی خود قرار گرفته است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت این صنعت برای بازار سرمایه رسیدن قیمت سهام آنها به کف قیمت است.او حرکت سهام گروه خودرو پس از خروج آمریکا از برجام را جالب توجه دانست و توضیح داد: هرچند صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی بود که در دوران برجام بیشترین رشد را تجربه کرد و بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار خود گرفته بود اما بی‌تفاوتی این گروه به خبر خروج آمریکا از برجام اتفاق مثبت و قابل توجهی بود. صفاری با اشاره به اینکه بخش عمده تفاهمنامه‌های صنعت خودرو با شرکت‌های اروپایی است، افزود: با توجه به اینکه اروپایی‌ها بر پایبندی به برجام تأکید دارند، نگرانی در این گروه وجود ندارد. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: ارزش سهام شرکت‌های بزرگ این گروه در بازار با ارزش واقعی سهام آنها تفاوت معناداری دارد، به همین دلیل شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در این صنعت هستیم.

او انتشار خبرهای خوش درباره روند تولید و فروش در این گروه را در ایجاد تحرک در بازار بی‌تأثیر ندانست و گفت: خبرهایی مثل افزایش نرخ محصولات شرکت‌های خودروساز و پرداخت دلار 4200تومانی به‌خودروسازان و قطعه‌سازان نیز شرایط بودجه این شرکت‌ها را از قبل مناسب‌تر خواهد کرد. صفاری گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت خودرو هزینه‌های مالی بالای این گروه است. به‌ گفته او اگر نرخ بهره کاهش می‌یافت خودروساز‌ها می‌توانستند هزینه‌های مالی خود را به‌خوبی پوشش دهند اما با افزایش نرخ بهره این گروه بازهم درگیر این هزینه‌ها شدند، زیرا خودروسازها بابت دریافت پول برای پیش‌خرید خودرو باید سودی مطابق با سود نظام بانکی به ثبت‌نام‌کنندگان خودرو پرداخت کنند که با کاهش سود بانکی این هزینه برای صنعت خودرو کاهش می‌یابد.



سهام دارای پتانسیل رشد

در این میان مهدی محمودی مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، سهام دارای پتانسیل رشد را در بورس به شرکت‌های خودروساز منحصر نمی‌داند؛ او درباره صنایع برتر بازار سرمایه، با اشاره به رشد قیمت‌های جهانی گفت: در ماه‌های اخیر قیمت‌های جهانی رشد خوبی داشتند، نفت در محدوده 75دلار در نوسان است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده در همین محدوده تثبیت شود. او درباره رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی تأکید کرد: در حوزه بورس‌های کالای جهان هم قیمت‌ها صعودی است و پیش‌بینی می‌شود اغلب محصولات قابل عرضه تا 30درصد بالاتر از قیمت‌های فعلی را نیز تجربه کنند. محمودی سهم صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی را در بازار سرمایه ایران قابل توجه دانست و گفت: بر همین اساس صنایع بزرگ بازار متأثر از رشد قیمت در بازارهای جهانی صعودی و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

او شرکت‌هایی را که از رشد قیمت نفت و فلزات اساسی در بازارهای جهانی منتفع می‌شوند در اولویت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: شرکت‌های پالایشی، فولادی، فلزی و سنگ‌آهنی بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری هستند. شرکت‌های این گروه‌ها علاوه بر اینکه نقدشوندگی بالا دارند، در مجامع پیش‌رو سودهای خوبی نیز تقسیم خواهند کرد. همچنین نسبت قیمت به درآمد این گروه‌ها نیز مناسب است.



بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری

مهدی محمودی کارشناس بازار سرمایه بهترین استراتژی سرمایه‌گذاری را با توجه به نزدیکی فصل مجامع، ورود به شرکت‌هایی دانست که سود نقدی مناسبی در مجامع دارند و تأکید کرد: شرکت‌های صادرات‌محور سال گذشته از محل افزایش نرخ دلار و فروش ارز در بازار آزاد سودهای خوبی شناسایی کردند.محمودی گفت: سرمایه‌گذاران در فصل مجامع ترجیح می‌دهند در سهام با نسبت قیمت به درآمد پایین و نقدشوندگی بالا وارد شوند تا از سود نقدی مجامع بهره ببرند.


   فرصت رشد در بورس

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه معتقد است از نظر تحلیل تکنیکال (فنی) ارزش کل شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در مرز 65میلیارد دلار است که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد. به گفته او در دوره‌هایی این رقم 100 الی 120میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد فرصت رشد در بورس، فراهم است. او می‌گوید: به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که ﻗﺎﻧﻮن «رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ‌ﭘﺬﯾﺮ» و «ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر» و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود، ارتباط با کشورهای اروپایی هم به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه‌دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان‌مدت و بلندمدت، روند صعودی سال گذشته خود را ادامه دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید