• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 خرداد 1401
کد مطلب : 163275
+
-

تشدید فشار بر مسلمانان در هند

مسئولان محلی روند تخریب خانه‌های مسلمانان را سرعت بخشیده‌اند

جهان‌نما
تشدید فشار بر مسلمانان در هند

در ادامه تخریب خانه فعالان مدنی مسلمان در هند، دولت محلی ایالت اوتار پرادش در شمال این کشور دیروز با حمایت نیروهای پلیس ضدشورش، خانه پدری «عفرین فاطمه»، یکی از شناخته‌‌شده‌ترین فعالان اجتماعی مسلمان را تخریب کردند. پدر او جاوید محمد، از رهبران «حزب رفاه» است که حزب رفاه را در سال۲۰۱۱ جماعت اسلامی هند تاسیس کرد که سازمانی که ریشه‌های آن به سیدابوالعلا مودودی، فیلسوف مسلمان بازمی‌گردد. خانه‌های 2نفر دیگر از ساکنان این ایالت نیز که متهم هستند در پی نمازجمعه هفته گذشته در تجمعات شرکت کرده‌اند نیز تخریب شده است.
دولت محلی ایالت اوتار پرادش طی روزهای اخیر دست به تخریب خانه چندین نفر از شهروندان مسلمان زده که به حضور در اعتراضات 2هفته گذشته متهم شده‌اند. شهروندان مسلمان هند به توهین مقام‌های حزب حاکم علیه پیامبر اسلام(ص) معترضند و در شهرهای مختلف راهپیمایی کرده‌اند. اعتراض‌ها به صحبت‌های نوپور شارما، سخنگوی حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» در یک برنامه تلویزیونی است. همچنین ناوین جیندال، یکی از مسئولان رسانه‌ای این حزب هم در یک پست توییتری درباره پیامبر اسلام(ص) اظهارات توهین‌آمیزی داشته است. هر دو نفر عذرخواهی کرده‌اند و حزب بهاراتیا جاناتا، عضویت خانم شارما را لغو و آقای جیندال را اخراج کرده است. با این حال، دولت هند اعلام کرده که با توجه به اینکه این اظهارات منعکس‌کننده دیدگاه دولت نیست، از عذرخواهی رسمی خودداری می‌کند. همزمان برخی گروه‌های تندروی هندو شارما و جندال را تقدیر و آنان را سیاستمدارانی شجاع و ناسیونالیست توصیف کرده‌اند.
مسلمانان 14درصد از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند، اما در سال‌های اخیر دولت ناسیونالیست این کشور که تمایلات افراطی بودایی دارد، زندگی مسلمانان را با محدودیت‌های بسیار روبه‌رو کرده است.
روز جمعه 2نفر از تظاهرات‌کنندگان جوان در رانچی، مرکز ایالت جارکند هند، کشته شدند. در دیگر مناطق نیز تجمع‌های مسالمت‌آمیز مسلمانان به زد و خورد با نیروهای امنیتی و دستگیری‌های گسترده منجر شده است. اما اوضاع در پرجمعیت‌ترین ایالت هند، یعنی ایالت اوتار پرادش، وخیم‌تر از دیگر نقاط بوده است. در این منطقه، بیش از ۳۰۰نفر دستگیر شده‌اند.
سخنگوی حزب حاکم، یعنی «حزب مردم» در ایالت اوتار پرادش اعلام کرد که یوگی آدیتیانات، وزیر اول این ایالت دستور داده خانه‌های افرادی که به‌دست داشتن در اعتراضات روزهای اخیر به‌خصوص اعتراضات روز جمعه متهم هستند، تخریب شود. به گزارش رسانه‌های محلی هند، شهرهایی مانند کانپور، سهاران‌پور، و پرایاگراج (الله‌آباد سابق) شاهد تخریب خانه‌ها و حضور گسترده پلیس بوده‌اند. مقام‌های محلی که بسیاری از آنان به حزب مردم تعلق یا گرایش دارند، می‌گویند این خانه‌ها بدون مجوز قانونی ساخته شد‌ه‌اند. یوگی آریتیاتات، یک سیاستمدار افراطی ناسیونالیست است. او راهب اعظم یک صومعه‌ هندوست و به ایراد سخنان تحریک‌‌آمیز علیه مسلمانان معروف است. او در توجیه سیاست تخریب خانه‌ها گفته که دولت محلی به حذف «مجرمان و مافیا» ادامه می‌دهد. میریتیونجای کومار، مشاور رسانه‌ای آریتیاتات در توییتر عکسی از بولدوزری که ساختمانی را تخریب می‌کند، منتشر کرد و نوشت: «عناصر نافرمان به یاد داشته باشند بعد از هر جمعه، شنبه‌ای می‌آید.»
در ماه‌های گذشته نیز نیروهای دولتی دست به تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها و مساجد در مناطق مختلفی همچون دهلی و ایالات مادیا پرادش و گجرات زده‌اند. این اقدامات در مناطق مسلمان‌نشین و در پی تجمعات ناسیونالیست‌های هندو در این مناطق، انجام شده است. اعتراضات اخیر را باید در کنار نارضایتی‌های دیگر اقلیت مسلمان هند دید. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که در سال۲۰۱۴ به قدرت رسید، متهم است که در قبال گروه‌های افراطی بودایی و حملات آنها به محله‌های مسلمان‌نشین و مساجد ساکت بوده است. اکنون در آستانه انتخاباتی دیگر، مودی با هدف جلب حمایت گروه‌های ناسیونالیست بودایی، دست این گروه‌ها را بازتر هم گذاشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید